Er der nogen der kan anbefale et godt IDS ~
Fra : Salva

Dato : 13-05-04 23:12

Jeg kunne godt tænke mig at prøve et IDS program til en windows server.

Er der nogen der kan anbefale et?

-salva

Fra : Alex Holst

Dato : 13-05-04 23:51

Salva wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at prøve et IDS program til en windows server.
>
> Er der nogen der kan anbefale et?

Ja.

Er der andet vi kan hjaelpe med?

Fra : Michael U. Hove

Dato : 14-05-04 01:14

Salva wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at prøve et IDS program til en windows server.
>
> Er der nogen der kan anbefale et?
>
> -salva

Noget at det hyppigst anvendte (og Open Source) er nok SNORT, dermed
ikke givet min anbefaling:

http://www.snort.org/
http://www.datanerds.net/~mike/snort.html

Før du går igang:

Free download pdf: "Intrusion Detection with SNORT: Advanced IDS
Techniques Using SNORT, Apache, MySQL, PHP, and ACID",

http://www.informit.com/promotions/promotion.asp?promo=1041

Mvh
Michael.

--
A typical day in the life of a UNIX user:
"unzip,touch, finger, strip, mount, yes, core dump, umount, sleep"

Fra : Salva

Dato : 15-05-04 11:25

> Før du går igang:
>
> Free download pdf: "Intrusion Detection with SNORT: Advanced IDS
> Techniques Using SNORT, Apache, MySQL, PHP, and ACID",
>
> http://www.informit.com/promotions/promotion.asp?promo=1041

Ok, Tak. Det vil jeg kigge på.

-salva

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-05-04 22:38

In article <Ydmpc.1993$AG.1888@news.get2net.dk>, Salva wrote:
> Ok, Tak. Det vil jeg kigge på.

Husk også at kikke på de sårbarheder der har
været til snort igennem tiden.

I værste fald, bliver dit miljø mere sårbart end uden
snort.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Ole Hansen

Dato : 14-05-04 13:25

"Salva" <salvanone@hotmail.com> writes:

> Jeg kunne godt tænke mig at prøve et IDS program til en windows server.

Til at holde styr på serveren, eller netværket? Hvis det er det
første, vil jeg anbefale et host based IDS.. Jeg kan umiddelbart kun
komme på Tripwire. På *NIX bruger jeg AIDE.

Til netværk, har jeg udemærkede erfaringer med Snort.. Men gør den
selv den tjeneste, at definere på forhånd præcis hvad du vil opnå med
et IDS. Snort er glimrende til at undersøge, om dine brugere og eller
servere overholder sikkerhedspolitikken, eller begynder at lave "sjov"
trafik.

> -salva

Er det hemmeligt, hvem du er?

--
Ole Hansen

Fra : Salva

Dato : 15-05-04 11:24

> Til at holde styr på serveren, eller netværket? Hvis det er det
> første, vil jeg anbefale et host based IDS.. Jeg kan umiddelbart kun
> komme på Tripwire. På *NIX bruger jeg AIDE.

Til at se hvad der sker på serveren.
Der skete en del mærkelige ting på vores server sidste weekend og jeg kan
ikke hive nok informationer ud
af de logs som vi bruger nu.
Jeg tænkte at et IDS program måske kunne fortælle mig mere.

> [...]
> et IDS. Snort er glimrende til at undersøge, om dine brugere og eller
> servere overholder sikkerhedspolitikken, eller begynder at lave "sjov"
Har hentet SNORT men troede faktisk kun det var til trådløse netværk!
Det vil jeg lige kigge næmere på.
Tak

> Er det hemmeligt, hvem du er?

Næh, men synes ikke der er nogen grund til at skrive efternavn også!