Hest død efter Dangrønthø
Fra : Lene

Dato : 13-05-04 19:36

Kl. 11 i formiddags lukkede jeg, som altid, hestene ind for at fodre.
Hestene fik deres normale havre, vitaminer osv og efterfølgende fik de hver
en spandfuld Dangrønt hø som skulle være specielt beregnet til heste. Da der
før har været problemer med spiserørsforstoppelse med Dangrønthø, var jeg af
min dyrlæge blevet rådet til at give det et skvæt olie først, og så bagefter
dushe det med vand. På trods af disse forholdsregler gik det alligevel
frygteligt galt.
Easy Halbak tog en eneste mundfuld, gik to skridt baglæns og så stod slim,
spyt, og Dangrønt hø ud af næsen på hende, pga. spiserørsforstoppelse.

Jeg tilkaldte straks dyrlæge assistance fra Herning Dyrehospital, som kom
omgående. Alle forsøg på at få forstoppelsen til at passere var dog
udsigtløse, og hesten blev derfor transporteret ind på klinikken i Herning,
hvor Chefdyrlæge Niels Tellerup forestod behandlingen, som i første omgang
så ud til at være succesfuld.

Kort efter at forstoppelsen passerede og hesten i øvrigt synes i bedring
faldt hesten dog til alles forbavselse om og var død.

Obduktion har ikke vist nogen oplagt dødsårsag, - man formoder at den er død
af shock eller en blodprop i hjertet. Hjertet vil på mandag blive undersøgt
yderligere, for om muligt at få den nøjagtige dødsårsag.

Vi har haft kontakt til Råvarechef Jens Christian Jørgensen fra Dangrønt, og
han har overfor min mand dybt beklaget både hestens sygdom og død. Mærkeligt
nok
var han dog ikke blevet informeret om yderligere to tilfælde af
spiserørsforstoppelse for få måneder siden, hvor Dangrønthø også var
skurken.

Råvarechefen har lovet at sende en delegation herud på gården på mandag for
at analysere høet, og klarlægge omstændighederne for udfodringen, samt indgå
i en dialog omkring erstatning. Jens Christian Jørgensen har gjort det helt
klart, at det naturligvis er i firmaets interesse, at få styr på
problemerne, specielt nu da en hest ligefrem er død, som følge af
spiserørsforstoppelse efter indtagelse af et af deres produkter. Ligeledes
vil han gerne informeres, hvis andre skulle have oplevet lignende problemer
med et af Dangrønts produkter.

Så hvis du / i har haft problemer med syge heste, bedes i venligst tage
kontakt til ham.
Her er et link til Dangrønt http://www.dangroent.dk

Mvh. Lene Andersen
www.sitecenter.dk/stutteridryad

Fra : Marlene

Dato : 13-05-04 20:12

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hver
> en spandfuld Dangrønt hø som skulle være specielt beregnet til heste.

Snip

Det er jeg ked af at høre - stakkels hest.

Men nu bliver jeg da frygtelig nervøs, for jeg har GreenPower til mine to
heste (tørret hø med melasse) - er det det samme, dine heste har fået?

Vh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 13-05-04 22:26

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse
Klip.
> Men nu bliver jeg da frygtelig nervøs, for jeg har GreenPower til mine to
> heste (tørret hø med melasse) - er det det samme, dine heste har fået?
>
> Vh. Marlene.

Det hedder GrønhøHest.

Fra : Anet

Dato : 13-05-04 22:31

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Men nu bliver jeg da frygtelig nervøs, for jeg har GreenPower til mine to
> heste (tørret hø med melasse) - er det det samme, dine heste har fået?

(klip)

Grønhesthø købes på en europapalle. Det er ovntørret. Det er i modsætning
til det du bruger ikke tilsat melasse eller olie. Det er helt tørt og
hestene er ret vilde med det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 14-05-04 07:15

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Grønhesthø købes på en europapalle. Det er ovntørret. Det er i modsætning
> til det du bruger ikke tilsat melasse eller olie. Det er helt tørt og

Ja, det er det, du bruger, ikke? Så vidt jeg husker. Men er der egentlig
nogen forskel? Det, jeg bruger (GreenPower Grass), virker også helt tørt.

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 14-05-04 17:10

> [...]
> nogen forskel? Det, jeg bruger (GreenPower Grass), virker også helt tørt.

Joh, jeg bruger det også.

Du kan gå ind på dette link og gå så ind under "foderprogram" og ind under
"grovfoder". Der kan du læse hvad de forskellige produkter indeholder
nøjagtigt.
http://www.dangroent.dk/specialityfeeds_design03/default.htm

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 14-05-04 20:01

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> Du kan gå ind på dette link og gå så ind under "foderprogram" og ind under
> "grovfoder". Der kan du læse hvad de forskellige produkter indeholder
> [...]

Ja, jeg var inde og kigge lidt, da jeg bestilte GreenPower Grass.

Vh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-05-04 08:08

Lene wrote:
> [...]
> var han dog ikke blevet informeret om yderligere to tilfælde af
> spiserørsforstoppelse for få måneder siden, hvor Dangrønthø også var

Er der nogen teorier om den konkrete årsag? Enten fra jeres, Dangrønts
eller andres side?

-dennis

Fra : Lene

Dato : 14-05-04 09:21

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse
Klip.
> Er der nogen teorier om den konkrete årsag? Enten fra jeres, Dangrønts
> eller andres side?
>
> -dennis

Årsagen til spiserørsforstoppelsen er i alle tre tilfælde Dangrønthø. Der er
ingen andre årsager. Om hesten så er død af et hjertestop pga. blodprop
eller shock ved vi forhåbentlig mere om på mandag, men den grundliggende
årsag til at hesten overhovedet blev syg, var en eneste mundfuld Dangrønthø.

Imellemtiden er vi blevet kontaktet af andre som også har oplevet
spiserørsforstoppelse efter fodring med et Dangrøntprodukt. Og har haft
kontakt til Landskontoret for heste, som vil gå yderligere ind i sagen.

Det viser sig nemlig, at folk har troet at det var et hændeligt uheld, når
deres hest pludselig har fået spiserørsforstoppelse. Og det troede vi da
også første gang. Da vi havde nr. 2 tilfælde kontaktede vi derfor firmaet,
som påstod at de aldrig havde oplevet lignende tilfælde før. Derfor valgte
vi igen at købe deres produkter, og nu er vores hest så død!

Det helt store spørgsmål er så, er vores det eneste dødfald - eller findes
der andre, som fx. har fodret for natten og så om morgenen har fundet en død
hest i boksen. Måske har man ikke umiddelbart koblet sammenhængen mellem
Dangrønthø og den døde eller syge hest. Men summa summarum bliver, at det er
i alles interesse, både hesteejernes og firmaets at få klarlagt problemerne.

Spiserørsforstoppelse er en meget alvorlig lidelse, som kan få dødeligt
udfald, - specielt hvis der ikke gribes til øjeblikkelig dyrlægeassistance.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-05-04 11:42

Lene wrote:
> Imellemtiden er vi blevet kontaktet af andre som også har oplevet
> spiserørsforstoppelse efter fodring med et Dangrøntprodukt. Og har haft
> kontakt til Landskontoret for heste, som vil gå yderligere ind i sagen.

Ja, okay. Men jeg tænkte på om der var nogen teorier om hvorfor netop
*Dangrønts* hø, skulle forårsage problemerne. For tørt? Noget bestemt
der tilsættes...

Vi bruger kun almindeligt hø, så min interesse er mest for evt. at lære
mere om hvad man skal være på vagt overfor.

-dennis

Fra : Lene

Dato : 16-05-04 09:04

> [...]
>
> Vi bruger kun almindeligt hø, så min interesse er mest for evt. at lære
> mere om hvad man skal være på vagt overfor.

Det er svært, at sige på nuværende tidspunkt - en forklaring kunne være
strålænden, som er meget kort. Måske får det hestene til at tygge for lidt
på strået - hvem ved. Landskontoret for heste, er gået ind i sagen, så må vi
jo afvente nærmere fra dem.

Vores hest er i øvrigt ikke den eneste, som er død efter fodring med
Dangrønthø, der er et tilfælde mere her i vestjylland - og adskillige
tilfælde af spiserørsforstoppelse er også dukket op.

Fra : Liz B.

Dato : 16-05-04 18:56

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> en forklaring kunne være strålænden, som er meget kort. Måske får det
hestene til at tygge for lidt
> på strået - hvem ved.

Hej Lene,
Sikkert noget l..t! Jeg har fodret både med Dangrønts og en anden fra
midt eller syd jylland de sidste par år. Og så kom jeg til at tænke på, at
det er tit at noget af høballen er meget sammenpresset. Kunne det være
problemet?

Altså, hvis en hest, i sin iver efter at spise, tager bare en lille klump,
ville den har svært med at tykke på det. Strå længden er alt for kort, og
det plejer at være utrolig tørt. Man kan nemt forstille sig hvordan sådan
en klump kunne give problemer. Bare nogle tanker herfra.

Hilsen Liz

Fra : Lene

Dato : 17-05-04 17:37

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

Klip.
> [...]
> det plejer at være utrolig tørt. Man kan nemt forstille sig hvordan sådan
> en klump kunne give problemer. Bare nogle tanker herfra.

Hej Liz,
bare vi vidste det....... Men mange teorier er oppe at vende pt. men dit bud
på årsagen, kan godt være rigtigt.

Den forløbige obduktionsraport er kommet i dag, og heri konkluderes at
spiserørsforstoppelsen skyldes fodring med Dangrønthø. Selve dødsårsagen er
kredsløbssvigt. Og dødsårsagen har relation til hestens
spiserørsforstoppelse.

Fra : Anet

Dato : 17-05-04 18:18

> [...]
er
> kredsløbssvigt. Og dødsårsagen har relation til hestens

Det var måske en god ide´ at linke til din hjemmesiden fra f.eks hestenettet
af så så mange hestefolk som muligt kan følge sagen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lene

Dato : 17-05-04 18:42

> [...]
hestenettet
> af så så mange hestefolk som muligt kan følge sagen.

Er det en internetside? Hvordan gør man? Travservice.dk har lavet et
interview - er det det du mener?

Fra : Anet

Dato : 17-05-04 19:51

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det en internetside?
Hvordan gør man? Travservice.dk har lavet et
> interview - er det det du mener?

(klip)

Gå ind på www.hestenettet.dk
Har du aldrig været derinde før? Det er ellers der det meste med heste der
rør sig sker. Man kan være medlem og have login automatisk. nej, det er ikke
det interview med travservice.dk jeg mener.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lene

Dato : 17-05-04 20:07

> [...]
ikke
> det interview med travservice.dk jeg mener.

Jeg har været derinde, for meget længe siden. Jeg interessere mig ikke
rigtig for rideheste, så jeg har ikke det helt store kendskab til den side.

Fra : Mette

Dato : 17-05-04 18:43

Det er en skrækkelig historie, og det er da bestemt noget, andre hesteejere
skal advares om.

Der er dog en ting, der undrer mig - det virker på din beretning, som om I
var klar over risikoen, men alligevel valgte at fodre med det (efter at have
tilsat noget olie osv.). Er det rigtigt forstået?

Forhåbentligt får man klarlagt den nøjagtige årsag til dette, så det kan
undgås, at andre heste og hesteejere skal lide samme skæbne.

Mvh,
Mette

Fra : Lene

Dato : 17-05-04 19:13

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
Klip.
> [...]
have
> tilsat noget olie osv.). Er det rigtigt forstået?

Nej!
Første hest der blev syg regnede vi for et rent tilfælde, og dyrlægen
tilrådede olie og vand på høet for at være
_helt_sikre_på_det_aldrig_ville_ske_igen!

Ved den anden hest, der blev syg, tog vi kontakt til Dangrønt, men de påstod
at der _aldrig_aldrig_havde_været_andre_sygdomstilfælde!
Men de havde et andet, og meget dyrere produkt, som var specielt udviklet
til heste, _og_det_anbefalede_de_os_at_købe!

Og nu er vores hest død!

Sådan!

Når man vælger at købe så dyrt et produkt, så gør man det naturligvis, fordi
man ønsker at give sine heste, et godt produkt - man har ikke fantasi til at
forestille sig at ens hest bliver syg og dør.

Og nej, vi er ikke de eneste, som har haft problemer med
spiserørsforstoppelse, hvor Dangrønthø har fået skylden. Og angiveligt er
vores hest heller ikke den første som er død. Men om Dangrønt vidste det da
vi kontaktede dem eller ej, kan jeg jo ikke vide.

Fra : Mette

Dato : 17-05-04 19:31

Okay, men det kan virke sådan, når man læser det. Da det måske kan have en
effekt på en evt. erstatning, hvis det fremstår, som om I kendte til
risikoen, ville jeg lige gøre jer opmærksomme på det.

Mvh,
Mette

Fra : Mette

Dato : 17-05-04 19:36

Jeg har lige været tilbage og klippe-klistre, og det er dette citat, jeg har
forstået sådan, at I kendte til risikoen:

[...]

Jeg er lidt forvirret - hvis I ikke kendte til risikoen, som det er
formuleret her, hvorfor gav I det så olie og vand?

Mvh,
Mette

Fra : Lene

Dato : 17-05-04 20:05

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

Klippet alt.

Vi har ikke været klar over, at Dangrønt var farligt for hestene - men to
heste har nu haft spiserørsforstoppelse og er blevet raske, den tredje er
død.

Det er endnu et inteview på travservice.dk angående obduktionen.

Mvh. Lene Andersen
www.sitecenter.dk/stutteridryad
Husk: "fjerndette" fra mailadresse ved svar, da posten ellers ikke ankommer.

Fra : Mette

Dato : 17-05-04 21:05

> Vi har ikke været klar over, at Dangrønt var farligt for hestene - men to
> heste har nu haft spiserørsforstoppelse og er blevet raske, den tredje er
> død.

Okay, så havde jeg forstået det korrekt i første omgang.

Det bliver spændende at høre Landscenterets konklusion.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 17-05-04 21:42

> Okay, så havde jeg forstået det korrekt i første omgang.
>
> Det bliver spændende at høre Landscenterets konklusion.
>
> Mvh,
> Mette

(klip)

Du mener Landskontoret for heste, ikke?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 17-05-04 22:36

> Du mener Landskontoret for heste, ikke?

Ja, selvfølgelig - hovedsagen er, at det er spændende, hvilket resultat de
når frem til.

Mvh,
Mette

Fra : Mette

Dato : 18-05-04 13:55

> Du mener Landskontoret for heste, ikke?

Landskontoret for Heste hedder faktisk Landscenteret | Heste nu, har jeg
fået at vide. Der er kommet nye navne for alle afdelingerne i Landbrugets
Rådgivningscenter sidste år.

Så ved man det - samme kontor, nyt navn. Men stadig spændende, hvad deres
konklusion er, uanset navnet.

Mvh,
Mette

Fra : Mette

Dato : 17-05-04 22:44

> Det er endnu et inteview på travservice.dk angående obduktionen.

Har du et direkte link til interviewene? Jeg kan ikke finde dem.

Mvh,
Mette

Fra : Lene

Dato : 18-05-04 12:35