Hjælp til PHP-script...
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-05-04 19:31

På mit web-site har jeg p.t. et CGI-baseret system til overvågning
af robot-trafik, men det vil jeg gerne konvertere til noget PHP.

Konceptet er, at der på mit web-site er skjult et link til en
underside, dette link er der ikke nogen alm. brugere som finder, men
robotterne ser linket og henter siden.

Og når en robot henter denne side, så skal der sendes en e-mail til
mig, hvor dens IP-adresse oplyses.

Jeg har prøvet med flg. PHP-script, men det virker ikke, er der
nogen her som har et bud på, hvorfor det fejler...

<?
$b = getenv("REMOTE_ADDR");
$msg = "Filen er blevet downloadet fra IP-adressen: $b";
mail('info@niels-ebbesen.net', 'Filen er blevet downloadet!',$msg);
echo "<P><CENTER><B><FONT FACE=\"Arial\">Denne side registrerer
robot-trafik...</FONT></B></CENTER></P>";
?>

php.ini filen indeholder flg:

SMTP = smtp.tiscali.dk
sendmail_from = server@photo-gallery.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-05-04 19:54

Niels Ebbesen wrote:
> Jeg har prøvet med flg. PHP-script, men det virker ikke, er der nogen
> her som har et bud på, hvorfor det fejler...

Fejler? Hvorledes? Modtager du ikke nogen mail? Hvad mangler i mailen?
Eller?

> [...]
> echo "<P><CENTER><B><FONT FACE=\"Arial\">Denne side registrerer
> robot-trafik...</FONT></B></CENTER></P>";

Kører du Windows? Eller Linux? Er du sikker på din server har adgang til
tiscalis SMTP?

mvh
Johan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-05-04 20:51

Johan Holst Nielsen wrote:

> Fejler? Hvorledes? Modtager du ikke nogen mail? Hvad mangler i mailen?
> Eller?

Der kommer slet ikke nogen e-mail.

> Kører du Windows? Eller Linux? Er du sikker på din server har adgang til
> tiscalis SMTP?

Serveren er en Apache der kører på Unix kernen i MacOSX, og den
sidder på en Tiscali ADSL linie, så jeg går da ud fra, at jeg bare
kan bruge deres SMTP-server...

Jeg har ganske vist min egen SMTP-server, men men den står ude i
byen og kræver log-in med brugernavn og password...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-05-04 20:54

Niels Ebbesen wrote:

> Der kommer slet ikke nogen e-mail.

Okay :(

> Serveren er en Apache der kører på Unix kernen i MacOSX, og den sidder
> på en Tiscali ADSL linie, så jeg går da ud fra, at jeg bare kan bruge
> deres SMTP-server...

Nu ved jeg ikke hvor meget OS X har manipuleret med php.ini filen - men
normalt sætter man ikke SMTP på *nix maskiner - men bruger sendmail_path
- jeg ved dog at for eksempel debian har også ændret det til at køre via
SMTP parameteren i stedet.

> Jeg har ganske vist min egen SMTP-server, men men den står ude i byen og
> kræver log-in med brugernavn og password...

Overvej måske PEAR's Mail pakke? Der har du mulighed for at sende via
SMTP'er hvor du også er bruger/password login - tjek
http://pear.php.net/mail :)

mvh
johan

Fra : Jimmy

Dato : 13-05-04 21:09

"Johan Holst Nielsen" <__spam__@phpgeek.dk> wrote in message

> Overvej måske PEAR's Mail pakke? Der har du mulighed for at sende via
> SMTP'er hvor du også er bruger/password login - tjek
> http://pear.php.net/mail :)

Hvad er egentligt det smarte i den?

http://pear.php.net/manual/en/package.mail.mail.send.php viser de nederst
et ret langt eksempel på at sende en enkelt mail.

Den tager flere parametre end mail() og virker væsentligt mere uoverskuelig.

Vinder den først når man skal sende mange mails eller ved kø eller
email-verificering?

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-05-04 21:17

Jimmy wrote:
> Hvad er egentligt det smarte i den?

Smarte og smarte - du får flere muligheder - der er masser du kan
downloade af ligene scripts.

> På http://pear.php.net/manual/en/package.mail.mail.send.php viser de nederst
> et ret langt eksempel på at sende en enkelt mail.

Lagt og lagt. Hvis du er bekendt med headers i e-mails er den faktisk
ret simpel.

> Den tager flere parametre end mail() og virker væsentligt mere uoverskuelig.

Uoverskueligt? Nej synes jeg ikke - men det gør det mere flexibelt.
For eksempel kan du bruge dine egne SMTP server - eller individuelt alt
efter hvilket script du kører på serveren - det er en fordel - især hvis
man ikke ønsker at bruge den indbyggede mail() funktion - og dermed være
bundet op af de værdier der er sat i php.ini :)

> Vinder den først når man skal sende mange mails eller ved kø eller
> email-verificering?

Den vinder når du skal andet en bare at sende en mail. For eksempel ved
SMTP (for eksempel har jeg kunder der ønsker at mails der bliver sendt
fra min server - skal sendes via deres SMTP = det er ikke muligt med den
almindelige mail funktion).

Desuden er der MIME tilføjelsen til pakken
(http://pear.php.net/mail-mime) så du nemt kan for eksempel tilføje
filer når du sender mails, eller nem opbygning af HTML mails :)

Men igen smag og behag - men i de fleste tilfælde - hvor du skal sende
en simpel mail - så jah - så vil mail() funktionen formentlig være at
foretrække :)

mvh
Johan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-05-04 21:44

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
> normalt sætter man ikke SMTP på *nix maskiner - men bruger sendmail_path
> - jeg ved dog at for eksempel debian har også ændret det til at køre via

Jeg har tjekket phpinfo og der står der flg.:

Directive Local Value Master Value
sendmail_from server@photo-gallery.dk server@photo-gallery.dk
sendmail_path /usr/sbin/sendmail -t -i /usr/sbin/sendmail -t -i
short_open_tag On On
SMTP smtp.worldonline.dk smtp.worldonline.dk

Så php.ini filen er indlæst...

PS: Jeg har ændret SMTP til smtp.worldonline.dk da jeg har en anden
maskine, som uden problemer sender e-mail ud igennem den server.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 14-05-04 08:21

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> sendmail_path /usr/sbin/sendmail -t -i /usr/sbin/sendmail -t -i
> short_open_tag On On
> SMTP smtp.worldonline.dk smtp.worldonline.dk

Fra www.php.net/mail:

SMTP string

Used under Windows only: DNS name or IP address of the SMTP server
PHP should use for mail sent with the mail() function.

- Jacob Atzen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-05-04 11:42

Jacob Atzen wrote:
> Fra www.php.net/mail:
>
> SMTP string
>
> Used under Windows only: DNS name or IP address of the SMTP server
> PHP should use for mail sent with the mail() function.

Dog har visse dists lave om på dette - for eksempel virker SMTP delen
fint med Debian. (Hvis man bruger den PHP som downloades via apt-get ;))

mvh
johan