Vorter?
Fra : Marlene

Dato : 13-05-04 13:12

Hejsa.

Min fjordhest har altid haft disse meget hårde vorteagtige tingester (hvad
hedder de? Er det kastanjer, de hedder?) på indersiden af forknæet og
indersiden af haserne (bagbenet) og bagpå ved hovskægget. Og de plejer at
falde af af sig selv (det har de gjort de sidste mange år - også ifølge min
tidligere nabo, der havde hende før). Men nu er de altså vokset, og de er
blevet ret store. De er helt hårde. Hvad er det for nogle, og skal de skæres
væk?

Håber på svar.

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Anet

Dato : 13-05-04 14:18

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidligere nabo, der havde hende før). Men nu er de altså vokset, og de er
> blevet ret store. De er helt hårde. Hvad er det for nogle, og skal de

(klip)

Ja, de hedder kastanjer. Du kan som regel nemt pille dem af med fingrene.
Det er nemmeste hele tiden at gøre det sådan i det daglige ligesom man
strigler hesten. Normalt kan kastanjerne godt blive hårde helt ude i spidsen
men længere inde mod hestens ben plejer de at være så man stille og roligt
kan pille dem af. Men i særlig grelle tilfælde skal de klippes lidt af. prøv
først at pille dem af.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 13-05-04 14:19

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> kan pille dem af. Men i særlig grelle tilfælde skal de klippes lidt af.

Hej Annette.

Tusind tak for dit svar.

Jeg tror simpelthen ikke, at jeg kan pille dem af. Jeg prøvede i dag at
rokke dem lidt frem og tilbage, men de er bare hårde. Det yderste, som du
også skriver, er meget hårdt - nærmest som en blød hov. Gør det ondt på dem,
når de bliver klippet af? Skal de bedøves? (Min fjordhest løber langt væk,
bare hun ser dyrlægens bil )))

Det undrer mig bare, at de ikke selv er faldet af, da de plejer at gøre det.
Hvorfor vokser de sådan? Jeg har set det på en del fjordheste efterhånden.

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Anet

Dato : 13-05-04 15:08

> [...]
dem,
> når de bliver klippet af? Skal de bedøves? (Min fjordhest løber langt væk,

(klip)

Du kan godt prøve at klippe dem af, men et lille stykke væk fra hestens ben.
Når du så har klippet så kan du sikkert pille resten med fingrene. Hvis du
så piller lidt regelmæssigt så bliver det yderste ikke så hårdt igen.

> [...]
det.
> Hvorfor vokser de sådan? Jeg har set det på en del fjordheste efterhånden.

Jeg har aldrig oplevet at kastanjerne selv falder af. Jeg har altid selv
pillet dem af på mine heste. Kastanjerne vokser lige som f.eks hovenen
vokser hele tiden. Jeg tror ikke at det skulle være specielt på nogen
speciel race at de vokser meget.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 13-05-04 15:34

> [...]

> pillet dem af på mine heste. Kastanjerne vokser lige som f.eks hovenen
> vokser hele tiden. Jeg tror ikke at det skulle være specielt på nogen

Tusind tak for svaret, Annette. Det hjalp mig meget. Men kan hesten ikke
mærke det, når man klipper i dem?

Vh. Marlene.

Fra : Heidi Falch

Dato : 13-05-04 19:01

On Thu, 13 May 2004 16:34:23 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

<snip>
>Tusind tak for svaret, Annette. Det hjalp mig meget. Men kan hesten ikke
>mærke det, når man klipper i dem?

Min hest får dem klippet af smeden, når hun trænger, og hun reagerer
ikke en disse på det, så svaret må være nej.

--
Knus

Trolden

Fra : Marlene

Dato : 13-05-04 20:14

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min hest får dem klippet af smeden, når hun trænger, og hun reagerer
> ikke en disse på det, så svaret må være nej.

Ok tak - det er sjovt nok, at smeden aldrig har nævnt det (Erik Grove - du
kommer fra Mårslet, ikke?). Dog har de som sagt aldrig været så lange før,
men de har da været der. Kan man selv klippe dem af? Ellers er det jo oplagt
at få dem klippet af smeden, da jeg skal have smed til mine heste nu.

Vh. Marlene.

Fra : Heidi Falch

Dato : 13-05-04 22:11

On Thu, 13 May 2004 21:13:49 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

> [...]

>at få dem klippet af smeden, da jeg skal have smed til mine heste nu.

Jeg kommer ikke fra Mårslet, men hesten står derude

Nu er det jo nok ikke kastanjerne smeden mest kigger efter, når han
skoer hestene

Min smed har sagt at jeg da bare kan klippe/skære det selv, men jeg
skal nu ikke nyde noget - tænk, hvis jeg gjorde noget forkert, kom for
langt ind eller hvad ved jeg, så jeg lader ham om det, når jeg synes
de bliver for lange.

--
Knus

Trolden

Fra : Marlene

Dato : 14-05-04 07:12

> On Thu, 13 May 2004 21:13:49 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:
>
> <snip>

> Jeg kommer ikke fra Mårslet, men hesten står derude

Ok.

> Nu er det jo nok ikke kastanjerne smeden mest kigger efter, når han
> skoer hestene

Nej, det er det nok ikke

> [...]
> skal nu ikke nyde noget - tænk, hvis jeg gjorde noget forkert, kom for
> langt ind eller hvad ved jeg, så jeg lader ham om det, når jeg synes

Ja, det kan jeg godt forstå.

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 13-05-04 22:28

Men kan hesten ikke
> mærke det, når man klipper i dem?

(klip)

nej, for kastanjerne er ligesom dine negle.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 14-05-04 07:13

> [...]
> Men kan hesten ikke
> >

> (klip)
>
> nej, for kastanjerne er ligesom dine negle.

Tak Jeg stod lige og mærkede på dem igen nu her, og de er simpelthen
bare _hårde_, så en almindelig kraftig saks kan jeg ikke bruge, hvis jeg
selv skulle gøre det. Har du prøvet at klippe dem af?

Men vokser de generelt på alle heste? Der er næsten ingen antydning til
kastanjer på min shetlænder.

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 14-05-04 17:06

> [...]
> bare _hårde_, så en almindelig kraftig saks kan jeg ikke bruge, hvis jeg
> selv skulle gøre det. Har du prøvet at klippe dem af?

jeg har prøvet, at skære dem af, men jeg er næsten sikker på, at du kan
pille dem af. Du skal finde en lille flig, og så pille den af, og når der
først er kommet lidt af skorpen af, så plejer det at være lettere at fjerne
dem.

> Men vokser de generelt på alle heste? Der er næsten ingen antydning til
> kastanjer på min shetlænder.

(klip)

Det er lige så forskelligt som på heste med deres hove og hvor meget og hvor
lidt de vokser. Jeg havde en frederiksborghoppe hvorpå de voksede meget. Min
nuværende islænder der vokser kastanjerne næsten ikke.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 14-05-04 20:00

> [...]
> pille dem af. Du skal finde en lille flig, og så pille den af, og når der
> først er kommet lidt af skorpen af, så plejer det at være lettere at

Som jeg skrev i andet indlæg, så jeg kan jeg slet ikke forestille mig, at
jeg kan pille dem af. Men jeg vil selvfølgelig prøve igen.

> [...]
Min
> nuværende islænder der vokser kastanjerne næsten ikke.

Ok - endnu engang tak for hjælpen.

Vh. Marlene.

Fra : taina

Dato : 14-05-04 17:41

> [...]

det.
> Hvorfor vokser de sådan? Jeg har set det på en del fjordheste efterhånden.

Hej Marlene

Faktisk er det tommelfingeren - eller storetåen - der sidder der De
sidste fire fingre eller tæer er vokset sammen til hoven. Det gør ikke ondt
på hesten hverken at få dem pillet eller klippet af - det er dødt væv,
ligesom det yderste af hoven eller vores negle - selvfølgelig forudsat, at
man ikke graver ind under huden

Jeg tror næsten alle de heste, jeg har redet på, har skullet have dem pillet
af. Her skal der negle til! De bliver hårde ude i spidsen, men der hvor de
vokser ud, er de - som andre har skrevet - blødere. De vokser ligesom ud i
lag - og så kan man lige lirke en negl ind og tage fat der.
Jeg synes, at det letteste er, hvis man tager det løbende, altså når der er
vokset et nyt lag frem, så piller jeg det af.

mvh. tina

Fra : Marlene

Dato : 14-05-04 19:59

"taina" <tinachristoffersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Marlene
>
> Faktisk er det tommelfingeren - eller storetåen - der sidder der De
> sidste fire fingre eller tæer er vokset sammen til hoven.

Tihi - det lyder pudsigt.

> [...]

Ok.

> ligesom det yderste af hoven eller vores negle - selvfølgelig forudsat, at

Ja, uhha.

> Jeg tror næsten alle de heste, jeg har redet på, har skullet have dem
pillet
> af. Her skal der negle til!

Det kan jeg simpelthen ikke gøre. Jeg ville dog ønske, at jeg kunne. Jeg har
mærket helt inde ved, og det hele er meget hårdt.

> [...]
er
> vokset et nyt lag frem, så piller jeg det af.

Ja, det ved jeg nu. Det irriterer mig lidt, at jeg ikke har vidst/været
opmærksom på det. (Da jeg ellers går meget op i hestens pleje, og om jeg nu
gør det ordentligt/rigtigt nok).

Tusind tak for dit svar !

Vh. Marlene.

Fra : taina

Dato : 14-05-04 22:49

> [...]

> Ja, det ved jeg nu. Det irriterer mig lidt, at jeg ikke har vidst/været
> opmærksom på det. (Da jeg ellers går meget op i hestens pleje, og om jeg

Man kan jo ikke lære alt på en gang. Og ingen ved det hele! Lange kastanjer
er jo ikke noget, som hesten dør af - med mindre de bliver en halv meter
lange og hesten falder over dem og brækker benet

Måske du kan prøve at få en anden til at pille i første omgang, eller få
smeden til at klippe dem først og så prøve dig frem med pilleriet derefter?

Jeg undrer mig i øvrigt lidt over, at hesten plejer at smide dem selv og nu
er holdt op. Er der nogen, der ved om foderskift kan påvirke kastanjer på
samme måde som hovene?

mvh. tina

Fra : Marlene

Dato : 15-05-04 07:28

"taina" <tinachristoffersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]

> er jo ikke noget, som hesten dør af - med mindre de bliver en halv meter
> lange og hesten falder over dem og brækker benet

Tihi, nej det er nok rigtigt nok.

> Måske du kan prøve at få en anden til at pille i første omgang, eller få
> smeden til at klippe dem først og så prøve dig frem med pilleriet
derefter?

Ja, det tror jeg også er en god ide.

> [...]
nu
> er holdt op. Er der nogen, der ved om foderskift kan påvirke kastanjer på

Ja, det kunne være interessant at vide. Hun får det samme foder, men går dog
på nye græsmarker, efter vi er flyttet. Og ja, så får hun jo så det der
GreenPower Grass, som hun er så vild med - og det fik hun ikke før.

Vh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 18-05-04 07:06

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, de hedder kastanjer. Du kan som regel nemt pille dem af med fingrene.

Snip

Ja, du/I har fuldstændig ret i, at de er ret bløde inde ved "roden", og her
til morgen prøvede jeg lige igen, og nu kunne jeg nærmest vride dem rundt,
så næsten det hele faldt af. Dejligt.

Fra : Merete Günther

Dato : 10-08-04 22:29

de kan måske klippes med en stog 3 i en mejle saks det gjore jeg med min
siden har det været næmt at nuller det at Merete

Fra : natascha

Dato : 08-09-04 10:07

hej med dig ja de hedder kastanier og de skal være der jeg plejede selv at
pille dem af men en dag tog jeg lige rigeligt og min hest blødte lidt så
siden da har jeg jævnligt bedt hovsmeden om at skære dem ned bare hver gang
de bliver store. Men ellers falder de os selv af det ser bare ikke så pænt
ud når de er store