Snapgear lite+ VPN-router
Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 13-05-04 08:44

Min tidligere arbejdsgiver har installeret subj. hjemme hos mig selv.
Nu arbejder jeg ikke mere i firmaet!

Routeren fungerer fint - har to PC'er tilsluttet uden problemer, men
jeg har brug for at åbne og forwarde en port i routeren, og her kommer
problemet: Jeg kan ikke finde ud af at komme i kontakt med den, har
ikke noget software til at kommunikere med den og har ikke password
heller! Sidstnævnte kan sikker bare klares ved at nulstille routeren,
men hvordan kommunikerer jeg med den "indefra"?

Jeg ved ikke så forfærdelig meget om routere, så helst ikke for mange
underforståede fagudtryk!

Tak, Lars.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-05-04 09:13

In article <ce96a0dhl8bp8r389n47uacg3j91179vpb@4ax.com>, Lars Holm Thomsen wrote:
> heller! Sidstnævnte kan sikker bare klares ved at nulstille routeren,
> men hvordan kommunikerer jeg med den "indefra"?

Du skriver intet om hvilken version der er, måske fordi du
ikke kan se det.

Men generelt kan du bruge telnet eller http, i nyere
versioner kan du også bruge ssh og snmp.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 13-05-04 09:25

On 13 May 2004 08:12:47 GMT, "Christian E. Lysel"
<news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Du skriver intet om hvilken version der er, måske fordi du
>ikke kan se det.

Hvor skulle jeg kunne se det??

>Men generelt kan du bruge telnet eller http, i nyere
>versioner kan du også bruge ssh og snmp.

Jeg har prøvet via http (f.eks. http://192.168.1.1), men uden held! Er
egentlig også usikker på hvordan jeg skal skrive i browseren!

Telnet,ssh og snmp er volapyk for mig!

Tak for svaret, men jeg er stadig på bar bund!

Lars

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-05-04 23:42

> Hvor skulle jeg kunne se det??

Det kan du ikke, hvis du ikke har passwordet til den.

På nyere firmwares kan du med et consol kabel, se
den starte via dens seriel port.

Du kan hvis du kender dens interne IP (hvilket bør
være din default gateway, se evt. din lokale maskines
IP opsætning), se routerens start side.

> Jeg har prøvet via http (f.eks. http://192.168.1.1), men uden held! Er
> egentlig også usikker på hvordan jeg skal skrive i browseren!

Du skriver det rigtigt nok, personligt ville jeg dog skrive
url'en færdig:

http://192.168.1.1/

Er den IP adresse du prøver dens default gateway?

> Telnet,ssh og snmp er volapyk for mig!

HTTP er nok for at komme igang.

Hvis du selv kan genskabe dens konfiguration kan
du resette enheden. Der er to måder at reste den på
enten skal du trykke reset én gang eller to gange
inden for 2 sekunder.

Den ene giver maskinen en fast IP 192.168.1.1 (eller
var det 192.168.0.1), den næste sætter LAN-interfaces
op som en DHCP klient.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 14-05-04 11:27

On 13 May 2004 22:41:50 GMT, "Christian E. Lysel"

Hvad er det? Er det ikke den, jeg prøver at få frem vha. http://-kald?

>Er den IP adresse du prøver dens default gateway?

Jeg har prøvet at køre "netstat /r" (se dk.binaer), som viser, at
default gateway er 192.168.61.1, men heller ikke den ip-adresse
indtastet i IE giver kontakt til noget som helst!

>Hvis du selv kan genskabe dens konfiguration kan
>du resette enheden.

Det er jeg meget usikker på! Vil i hvertfald ikke gøre det uden først
at have fået kontakt til routeren først!

Tak for hjælpen så langt! Håber at du har endnu lidt tid og lyst
tilbage!

Lars

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-05-04 21:54

In article <u779a0ljh1i5d4abhr3pbpcik4vg7s1rdk@4ax.com>, Lars Holm Thomsen wrote:

> Hvad er det? Er det ikke den, jeg prøver at få frem vha. http://-kald?

Hvis du ikke får noget svar, kan det være at administration
via http er slået fra.

> Jeg har prøvet at køre "netstat /r" (se dk.binaer), som viser, at
> default gateway er 192.168.61.1, men heller ikke den ip-adresse
> indtastet i IE giver kontakt til noget som helst!

Bruger du proxy indstillinger i din browser?

Prøv evt.

ping 192.168.61.1
arp -n
telnet 192.168.61.1

hvad giver det?

> Det er jeg meget usikker på! Vil i hvertfald ikke gøre det uden først
> at have fået kontakt til routeren først!

Det plejer ikke at være svært at sætte dem op.

> Tak for hjælpen så langt! Håber at du har endnu lidt tid og lyst
> tilbage!

Det var så lidt.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 15-05-04 22:20

On 15 May 2004 20:53:35 GMT, "Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>ping 192.168.61.1

giver reply!

>telnet 192.168.61.1

afkræver login, så det virker også!

Så det lader jo til at det er muligt at etablere en eller anden form for kontakt!

Jeg bruger ikke proxy!

Tak for hjælpen - igen!

Lars

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-05-04 22:44

In article <162da0pss1t4jmim037gup4rqj1q6nc5ao@4ax.com>, Lars Holm Thomsen wrote:

> afkræver login, så det virker også!

Standard brugernavne / password er

root / default

Dog tvinges man ved første login at skifte passwordet.

> Så det lader jo til at det er muligt at etablere en eller anden form for kontakt!
>
> Jeg bruger ikke proxy!

Ok, det var en blot en lille mulighed for at evt.
proxy indstillinger kunne forhindre adgangen til
snap'en.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 15-05-04 22:54

On 15 May 2004 21:44:29 GMT, "Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Standard brugernavne / password er
>
>root / default

Disse bliver ikke accepteret, men det havde jeg jo for så vidt heller ikke regnet med, da routeren oprindeligt blev konfigureret til sikker
VPN-login til firmaet!

Men vil det nu sige, at jeg, hvis jeg resetter routeren, vil kunne logge in og få en "opsætnings-menu" tilgængelig?

Lars

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-05-04 23:52

In article <274da09omdl9o1e15o3k4kjega5p2f1bvm@4ax.com>, Lars Holm Thomsen wrote:
> Men vil det nu sige, at jeg, hvis jeg resetter routeren, vil kunne logge in og få en "opsætnings-menu" tilgængelig?

Hvis du resetter routeren vil konfigurationen forsvinde, og boksen vil
skifte adresse.

Se evt.
http://www.cyberguard.com/snapgear/faqomatic/public_html/fom-serve/cache/118.html

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Lars Holm Thomsen

Dato : 16-05-04 10:43

On 15 May 2004 22:51:38 GMT, "Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Hvis du resetter routeren vil konfigurationen forsvinde, og boksen vil
> [...]

Okay!

Tusind tak for al hjælpen! Nu vil jeg overveje situationen og ikke plage dig mere (måske!).

Hej fra Lars