Fra indekat til udekat
Fra : Crazy Camilla

Dato : 12-05-04 23:14

Hej.

Jeg har en hunkat på ca. 1 år. Den har altid været indekat. Men i
forbindelse med at jeg flytter ned til min kæreste vil vi gerne have at den
lærer at være udendørs. Jeg er egentlig ikke glad for tanken (alt det med
sygdomme, vilde dyr, katteslåskampe osv.) men det er altså den aftale jeg
har lavet med kæresten.
Jeg har taget den med udendørs i sele (jeg er ikke flyttet endnu) og i går
var vi så ude for 1. gang. Da var den meget bange. Den ville slet ikke gå
nogen steder, den ville kun bæres, og den klamrede sig tæt til mig. Når jeg
prøvede at løfte den ned på jorden kradsede den mig. I dag var vi så ude for
2. gang. Jeg satte selen på, ingen problemer med den, men ud af døren ville
katten godt nok ikke. Men det skulle den altså! Vi gik en tur udenfor og i
starten sad katten og klamrede sig til mig ligesom i går. Men efterhånden
gik det bedre. Katten blev mere nysgerrig og ville gerne ned på jorden. Den
lå og rullede sig lidt i græsset og spiste lidt af det. Imens vi gik
begyndte det at støvregne, og det tog katten fint. Vi traskede hjemad og
hvad tror I så der skete? Ja den ville ikke med ind! Så jeg tror den
begynder at blive glad for udelivet. Jeg regner med vi skal ud at gå igen i
morgen.

Hvad mener I, er det den rigtige måde jeg griber det an på? Bør jeg
introducere katten til andre katte og hunde inden jeg slipper den ud på egen
hånd for første gang? Den har ikke set andre dyr siden den var killing.

Hvilke forholdsregler skal jeg tage mig inden vi flytter og den skal lukkes
ud for første gang? Den er ikke neutraliseret, så det er en af de ting vi
skal have gjort. Men ellers? Hvad med ormekur og loppemiddel? Er der andet
vi bør tænke på?

Min mor mente at når vi kom til Faaborg skulle vi stille katten i dens
transportkasse ude i gården, for at den kunne vænne sig til lyde og lugte på
det nye sted. Lyder de helt åndssvagt?

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Kate

Dato : 13-05-04 09:48

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> wrote in

> Jeg har en hunkat på ca. 1 år. Den har altid været indekat.

For det første ville jeg vente til jeg var flyttet. Ikke noget med at
gøre den til udekat et sted den ikke skal blive.
Dernæst vil jeg sige. Vent med at introducere den til udelivet til den
kender hjemmet og har vænnet sig _helt_ til din kæreste. Den skal være
tryg ved både jer og hjemmet, vide hvor den hører til. Derefter ville
jeg lade den gå i sit eget tempo. Hvis i f.eks. har en terasse så ville
jeg sætte mig derud med døren åben og lokke katten ud til mig, stille
og roligt i dens tempo. Lad den selv finde ud af at det ikke er
farligt.
Nogle katte springer lige ud i nye ting, andre skal have tid og det
skylder man sine venner at tage hensyn til.
Da jeg flyttede, selvom mine katte stadig er indekatte, da var det
meget forskelligt hvordan de tog det. Den ældste, som har prøvet det
før, var ca. 1 døgn om at føle sig hjemme, de to racekræ tog
lejligheden i besiddelse med det samme og den yngste var ikke sig selv
i 2 uger.
Så føl din kat og giv den tid, tålmodighed og kærlighed.
Det er det bedste jeg kan komme med.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 13-05-04 10:50

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i 2 uger.
> Så føl din kat og giv den tid, tålmodighed og kærlighed.

Hej.

Det kan vel ikke skade at jeg går en tur med katten her hvor jeg bor nu? Jeg
mener det at den vænner sig til frisk luft (alene temperaturforskellen
mellem inde og ude) regn og blæst, lyden af biler, fugle der pipper osv. det
er del det samme uanset hvor man bor. Min mor har købt en transportkasse som
hun kommer med i dag, den har jeg så tænkt mig at have stående så katten kan
snuse til den og vænne sig til den inden jeg prøver at putte den derind.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Helle Larsen

Dato : 15-05-04 10:31

> [...]
> snuse til den og vænne sig til den inden jeg prøver at putte den derind.

Og lad gerne transportkassen stå åben, så missen selv kan gå ind og ud
af den. Den kan bruges som "hule".

Er der kun ringe trafik der, hvor I flytter hen ?? For ellers er der
jo også den fare ved "fri udekat".

Med venlig hilsen
Helle
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Crazy Camilla

Dato : 18-05-04 16:08

> Og lad gerne transportkassen stå åben, så missen selv kan gå ind og ud
> af den. Den kan bruges som "hule".

Hej, nu har vi fået kassen hjem. Katten var meget nysgerrig og ville straks
ind i transportkassen. Jeg skubbede lågen til, så den var næsten lukket, og
det tog katten helt fint, det er jo ligesom vippelåget på kattebakken.
Senere prøvede jeg at lukke lågen helt og dagen efter gik jeg en lille tur
rundt i lejligheden med katten i kassen. Så jeg tror den er accepteret.

> Er der kun ringe trafik der, hvor I flytter hen ?? For ellers er der
> jo også den fare ved "fri udekat".

Den skal bo midt i Faaborg, hvor der ikke er så meget trafik.

Med venlig hilsen Camilla.