Har en "lidt for" begavet søn
Fra : Ralph

Dato : 12-05-04 22:51

14 år, laver "intet", består alle prøver med UG, laver aldrig
lektier(behøver ikke, klæbehjerne), spiser dagen lang (toastbrød med
syltetøj eller pålægschokolade), er 185 cm. høj, vejer 60 kg., god kondi,
stærk.
Forlader kun sin PC (ikke kun chat, pjat og spil, han programmerer også en
del) når han skal, spise, slå græs, støvsuge, vaske bil eller andre
"pligter", sammenlagt nok ½ time om dagen.
Han er aldrig syg, er populær - besøg af klassekammerater 3-4 gange om ugen.

Vil gerne have ham ud af værelset, han gider ikke være flaskedreng til 40
kr. i timen "det kan jeg jo tjene på 10 min. ved at lave akkordarbejde"
Rigtigt, men det gider han kun når der SKAL penge i kassen, så tjener han
3-400 kr. på 1-2 timers arbejde.

Han er ikke særligt teenage-agtig, hjælper gerne sine søskende med lektier.
Virker egentlig storebror-agtig, selvom han ikke er ældst.

Jeg er ikke i tvivl om at han nok skal få en studentereksamen, men det er
bare hvor godt hans gennemsnit bliver? Og hvad så hvis han skal på UNI, der
er han uden for min rækkevidde, og selvstudium, bliver helt nervøs.

Han HAR gået til teakwondo, cricket, tennis, basketball, men ikke de sidste
2-3 år.

HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

--
venligst
Ralph

Fra : Crazy Camilla

Dato : 12-05-04 23:20

> [...]
sidste
> 2-3 år.
>
> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

Hej.

Det lyder da som en sund og rask dreng.
Hvad skulle der være i vejen?

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-05-04 23:35

> [...]
sidste
> 2-3 år.
>
> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

Slap du bare af - sådan er min søn også.
Han gør alt det, du skriver - plus bygger fly
og fiser rundt og skyder med paintball med
en enkelt kammerat.
De skal nok blive gode voksne.
Mvh:Bodil.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-04 06:07

> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

Glem det!
Sådan er det at have børn: Det er ikke altid, de gør det, vi gerne vil - og
efterhånden glider de ganske rigtigt uden for vores rækkevidde.
Det er jo sådan set det, der er meningen.

Problemet er ikke hans, men dit - så måske var det en ide, at du selv "gik
til" et eller andet, så dine tanker blev afledt.

Hilsen Inger

Fra : Melanie

Dato : 13-05-04 07:04

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
sidste
> 2-3 år.
>
> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

Hejsa

Det du skriver lyder meget som min forlovede da han var yngre. Han var lidt
for comp. glad da vi mødes, men pludselig var jeg mere interessant. Kan da
godt forstå han ikke gider at arb. som flaskedreng når han kan tjene en
masse penge på noget programmering.
Sådan var det også her. Han ville lave noget med comp. men her er ingen jobs
på Bornholm med det, så derfor laver han en masse af det i fritiden nu, og
arb. bare for pengenes skyld. Han skal nok blive til noget, men sørg for at
han bliver ved med at have en alm. dagsrytme, for mange pc-nørder er oppe
den halve eller hele nat, og så er det svært for dem selv at komme i gang
med noget andet.

Held og lykke, Mvh Melanie

Fra : thomas andersen

Dato : 13-05-04 08:52

> [...]
sidste
> 2-3 år.
>
> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

jeg har selv en søn på 14 der opfører sig som dig, og han følger den tese
jeg har opstillet, nemlig at når de bliver 12-13 år fordamper den del af
hjernen de bruger til at tænke med, de mister dog ikke den del de lærer med,
men kun den del der bruges til at omsætte lærdom til noget anvendeligt. Ved
14 års alderen begynder så dannelsen af en ny som jeg forventer er fuldt
funktionsdygtig ved 17-18 års alderen.

Hilsen

Thomas

Fra : Melanie

Dato : 13-05-04 08:20

"thomas andersen" <thomas.andersen.fjern denne tekst.@electrolux.dk> wrote
in message news:40a31a58$0$210$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
Ved
> 14 års alderen begynder så dannelsen af en ny som jeg forventer er fuldt

Hej Thomas

*LOL*
Mener du det? Er det sandt?

Mvh Melanie

Fra : thomas andersen

Dato : 13-05-04 10:57

"Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in message

> Hej Thomas
>
> *LOL*
> Mener du det? Er det sandt?
>
> Mvh Melanie
>
> Hej Melanie,

nej det er kun for sjov, men ind imellem føles det sådan, man kan stå over
for knægten og forklare ham et eller andet, og du kan se at han er i "sleep
mode", spørger du ham senere om det du sagde, er det slet ikke sevet ind og
så kommer kommentaren "det kan jeg ikke huske", tilgengæld kan han remse
samtlige koder til diverse konsol og PC spil op, så lidt må der da trænge
igennem.

Thomas

Fra : Cat

Dato : 13-05-04 10:16

"thomas andersen" <thomas.andersen.fjern denne tekst.@electrolux.dk> wrote
in message news:40a337d1$0$309$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> samtlige koder til diverse konsol og PC spil op, så lidt må der da trænge

Det hedder at blive voksen. Man begynder at vælge, hvad man vil prioritere.
Sådan har jeg det også. Jeg har masser af paratviden i mit job, men kan ikke
huske hvad fodboldhold - endsige -spillere - hedder.

At han overhovedet laver 'pligter' og gider at hjælpe sine mindre søskende
tyder på mental sundhed og modenhed. Herregud - han skal da også bruge
kræfter på at vokse.

Han skal nok komme godt ud på den anden side.

Tine

Fra : Nette

Dato : 13-05-04 13:53

"thomas andersen" skrev i en meddelelse
> [...]
> samtlige koder til diverse konsol og PC spil op, så lidt må der da trænge

Sådan en kæreste har jeg, og han er altså meget ældre end 18!!!

Nette

Fra : Nette

Dato : 13-05-04 08:53

"Ralph" skrev i en meddelelse
> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

Jeg kan kun give de andre ret, desværre.
Desværre, sagt fordi jeg godt kan se og forstå din bekymring.
Men sådan var det da også da vi var teenagere. Vores forældre var også
nervøs for os, mente ikke vi lavede nok, var aktive nok, syntes vi hang for
meget ud sammen med kammeraterne osv.

Det lyder på dig som om han er harmonisk, rask og at han egentligt har en
sund indstilling, gerne vil hjælpe andre og mon ikke han godt, til den tid,
kan indse han skal knokle på, hvis han ikke glider lige så nemt igennem
universitetet som folkeskolen?

Nette

Fra : vadmand

Dato : 13-05-04 10:02

> [...]
sidste
> 2-3 år.
>
> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

Det lyder, som om du har været misundelsesværdigt heldig med din dreng

Hvad er problemet egentlig?

Per V.

Fra : Ralph

Dato : 13-05-04 20:08

> 14 år, laver "intet", består alle prøver med UG, laver aldrig
> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

I har jo nok ret:

1) Sådan ER 14 årige drenge.

2) Han vokser måske - temmelig sikkert - fra sin ineffektivitet.

3) Jeg ER heldig - ved det godt. Har to andre - også - velfungerende børn

4) Måske er det "mit" problem, han har jo intet problem.

Når det så er sagt så ser jeg lidt mig selv da JEG skulle videre efter
folkeskolen, jeg var kun ½ så klog som min søn, men dog nummer et i klassen
(som ikke var noget at råbe hurra for, INGEN har fået en videregående
uddannelse, med mindre elektriker er videregående) og så kun halvt så godt
ud - nu efter de 40 er det da gået helt galt, godt man er godt gift.

Men dengang ville jeg IKKE læse videre, fordi alle sagde at jeg skulle (man
var vel teenager) - så den fejl laver JEG ikke - men det kan da godt ærgre
mig lidt idag at jeg ikke er overlæge eller atomfysiker, men almindelig
minkrøgter. Og det passer så ikke helt, jeg er medejer af et firma som dels
er en minkfarm, dels sælger forbrugsstoffer til minkfarme, og som har
udviklet et EDB-program til registrering af mink - sidstnævnte er så MIN
afdeling.

Egentligt har jeg det godt, men KUNNE jeg have haft det bedre hvis jeg fik
andre råd, og havde handlet anderledes dengang JEG var 15-16?

Nu skal I ikke tro at jeg KUN er interesseret i "den kloge" faktisk får han
meget mindre opmærksomhed i dagligdagen end de to andre - nu var det blot
ham jeg startede med, måske jeg søger råd om de to andre når jeg synes.

--
venligst
Ralph

Fra : Søren

Dato : 28-05-04 12:07

> [...]
lektier.
> Virker egentlig storebror-agtig, selvom han ikke er ældst.

Lyder da som en sund og harmonisk dreng.

> Jeg er ikke i tvivl om at han nok skal få en studentereksamen, men det er
> bare hvor godt hans gennemsnit bliver?

Er det ham eller dig der ønsker at han skal have en studentereksamen ?
Måske vil han hellere være elektriker, chauffør, togkontrollør eller bager
(og så arbejder han de næste mange år på at få den døgnrytme ind i kroppen
med oppe hele natten og sove om dagen). *G

> Og hvad så hvis han skal på UNI, der
> er han uden for min rækkevidde, og selvstudium, bliver helt nervøs.

Kan han da også sagtens være i gymnasiet. Det lyder mere som om at du er
bange fordi din dreng er ved at vokse op.

> HVORDAN får jeg ham igang med et-eller-andet?

Det lyder da som om at han har gang i mange ting. Akkordarbejde, vennerne,
computeren...Hvorfor er det du mener at han ikke har gang i noget ?

--
Søren

Fra : Ralph

Dato : 29-05-04 21:20

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse news:40b71d68$0$158
> Lyder da som en sund og harmonisk dreng.

Ja, ja da, men hvorfor skal man sidde foran sin PC 20 timer i døgnet (hvis
han fik lov, så ville han droppe skolen til fordel for PC)

Et eksempel her fra week-enden: han blev enig med en klassekammerat om at
tage til Perlefest, en minifestival, med bl.a. Kim Larsen, Lars Lilholt, Tim
Christensen, Jokeren, Grand Avenue, Johnny DeLuxe, etc.
Købte todages billet til kr. 300,- og var til festival 2 timer fredag og 4
timer lørdag - helt ærligt der var 7 timers musik fredag og 12 timer lørdag,
hvilken anden 14 årig dreng ville fravælge Tim Christensen fremfor sin PC?

> [...]
> (og så arbejder han de næste mange år på at få den døgnrytme ind i kroppen
> med oppe hele natten og sove om dagen). *G

Der har jeg også lært lidt siden trådstart (dette er en gammel tråd), jeg er
slet ikke sikker på at han gider alt det der gymnasiehalløj - det sidste
nye er at han er begyndt at lære japansk. Når han så bliver god til det, og
kan programmere, hvad skal man så med en studentereksamen.

> Det lyder da som om at han har gang i mange ting. Akkordarbejde, vennerne,
> computeren...Hvorfor er det du mener at han ikke har gang i noget ?

Fordi at "alt det han har gang i" foregår på værelset - med andre ord 90% af
hans tid herhjemme foregår på værelset, og han er ALTID hjemme.

--
venligst
Ralph

Fra : K-man

Dato : 04-06-04 23:45

Hej Ralph

Jeg har selv været en type (og er det vist stadig) som din søn - skolen var
kedelig og ikke udfordrende - så det intelligente barn vil forsøge at
kompensere for dette ved at stimulere sig selv.

Da jeg fandt ud af at gymnasiet rent faktisk ansås for svært fangede det min
interesse og så fik det (og efterfølgende studier) en skalle. JEg underviser
idag og skriver faglitteratur.

Vær glad for at knægten stimulerer sig selv - og sin indlæringsevne af sig
selv så han ikke mister lysten til at lære.

Der er mange måder at lære på.......................................

VK