DLSK og GPS
Fra : Henrik

Dato : 12-05-04 19:27

Hej NG,

Er der nogen af jer derude som benytter en kombination af ovenstående? Og
hvordan?

Grunden til mit spørgsmål, skyldes at jeg i øjeblikket kigger efter en GPS
til erstatning for den gamle Decca (som jo blev taget ud af brug for nogle
år siden).

Jeg synes umiddelbart at en maritim GPS i fornuftig kvalitet er alt for dyr
herhjemme, og hvis man køber i USA får man ikke kort til danske farvande.

Så jeg tænkte at man måske kunne kombinere en bærbar, DLSK2 og en
(billigere) GPS?

Mvh

Henrik

Fra : Jan

Dato : 12-05-04 19:36

Wed, 12 May 2004 20:27:06 +0200, "Henrik"
<mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk>;
<40a26c7c$0$280$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Jeg synes umiddelbart at en maritim GPS i fornuftig kvalitet er alt for dyr
>herhjemme, og hvis man køber i USA får man ikke kort til danske farvande.

Jo, de kort som skal benyttes til navigering, skal du så alligevel ha'
ekstra - de indbyggede "base maps" er ikke noget for navigering. Og du
kan lige så gerne laste ind europæiske søkort som USAske søkort i en GPS
(idetmindste er det sådan for mine Garmin-er)

>Så jeg tænkte at man måske kunne kombinere en bærbar, DLSK2 og en
>(billigere) GPS?

Jeg har (som demo) benyttet DLSK1 på en bærbar, og en enkel GPS, og det
fungerer da godt nok. Jeg kender ikke DLSK2, men hvis den også har
støtte for GPS-signaler, skulle det være lige så anvendeligt.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Kaare Schou

Dato : 12-05-04 21:32

"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> Så jeg tænkte at man måske kunne kombinere en bærbar, DLSK2 og en
> (billigere) GPS?

GPS Warehouse www.gpsw.co.uk sælger "GPS-mus" til USB eller seriel port for
ca. £90 incl. moms. De virker fint med DLSK2.

--Kaare

Fra : Lars P. Larsen

Dato : 12-05-04 22:03

Du køber bare en usb GPS-mus til din bærbare, det fungere fint med DLSK2.
Jeg bruger det selv og det virker perfekt, husk bare at sætte din port
hastighed ned i den bærbare for ellers kører den for hurtigt til at gps'en
vil være med. Men når det er ordnet kører det bare...

Fra : Hanne og Hans

Dato : 13-05-04 11:13

Gps,en koster 800 kr. hos Zitech computer
Hans

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-05-04 21:08

Hej Henrik

Tja... jeg ville nu foreslå dig at købe en Garmin 128 eller lign. evt.
brugt, der er ikke kort indbygget, men den har alligevel nav. muligheder,
også når din bærbar er kort tør for strøm.

Du kan så bruge den bærbare til at lave dine ruter til næste dags rejse, det
er hurtigt og bekvemt at arbejde med, når ruten er færdig loader du så dine
waypoins og dermed ruten ind i din GPS...

Fordelen ved dette er at du har en streg at styre efter i cockpittet, der er
intet til hinder for at du kan have din bærbare kørende nede om læ eller
hvor du nu har den samtidig med din GPS

Fra : claus v

Dato : 13-05-04 21:28

> [...]
> herhjemme, og hvis man køber i USA får man ikke kort til danske farvande.
>
> Så jeg tænkte at man måske kunne kombinere en bærbar, DLSK2 og en

Hej Henrik

jeg har købt en brugt bærbar til 1000 kr

samt denne gps mus på ebay

det hele står mig i 1500 kr plus dlsk2

og det funker bare fint kan kun anbefales

eneste minus er skærmens følsomhed for lys

jeg har dog også en garmin 235 som nok er mere sikker

men jeg nyder nu at kigge på min 14 tommer farveskærm når jeg sejler

vær ikke bange for at handle på ebay jeg har handlet der 3 gange uden
problemer og priserne er meget rimelige

hilsen claus v