gentoo på en server
Fra : kristina

Dato : 12-05-04 12:12

Hej Ng
Ja førdst tak for hjælpen for at i gad hjælpe mig med at få min gentoo
til at køre på min bærbar. Det spiller 100% det hjalp da jeg startede
fra stage1 og kørte alt slavisk igennem, det tog ikke meget længer end
stage3.
Nu er tiden kommet til min server
Jeg kan ikke få den til at køre fdisk
Der sider 3 scsi diske i den, og en raid kontroler. servern er en
compact ML370. men jeg har prøvet stor set alt. Kan ikke lige hitte
hvordan jeg skal gøre.
Og er der noget spicelt jeg skal have lagt i kernen når jeg køre med
scsi diske?
Og hvordan sætter jeg dhcp op i gentoo for resten af mit nettet.
og når jeg skal sætte midt donæme navn for min web server er det nok at
gøre det i
# echo tux > /etc/hostname
# echo homenetwork.com > /etc/dnsdomainname
# echo nis.homenetwork > /etc/nisdomainname
# rc-update add domainname default

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 12-05-04 15:59

On Wed, 12 May 2004 13:12:11 +0200, kristina wrote:

> [...]
> set alt. Kan ikke lige hitte hvordan jeg skal gøre.
> Og er der noget spicelt jeg skal have lagt i kernen når jeg køre med

Nu må jeg indrømme at jeg ikke lige kender så meget Gentoo, men et
relevant spørgsmål er vel hvilken RAID kontroller der sidder i boxen og
om din boot disk understøtter det. Det lyder nemlig ikke sådan.

Igen jeg kender ikke lige Gentoo, men mon ikke også den giver dig en
dmesg, der kan du se om den i det hele taget finder diskene, hvis ikke er
der ikke så meget fdisk kan gøre.

--
Simon

Fra : kristina

Dato : 13-05-04 07:39

Simon Lyngshede skrev:

> [...]
>
> Igen jeg kender ikke lige Gentoo, men mon ikke også den giver dig en
> dmesg, der kan du se om den i det hele taget finder diskene, hvis ikke er

Jeg kan godt instalere mandrake 9.1 og har også haft redhat og debian på
den tidliger. Men kan ikke instalere mandrake 9.2. så kommer der sort
skærm, selv om jeg vælger en af de andre kerner mand kan vælge når jeg
instalere.
Jeg tror også at det er boot cd-en som mangler noget. jeg køre med
mini-cd jeg ved ikke om der er en anden jeg skal boote med i stedet for.
Eller om jeg skal instalere den via min mandrake?
og det er jeg ikke 100% sikker på hvordan jeg gør.
Jeg ved at jeg skal lave en seprart disk til min / men kan jeg bruge den
samme boot og swap eller vil det give problemer eks.
dev/hda1 boot
dev/hda2 swap
dev/hda3 gentoo
dev/hda4 mandrake

jeg har læst http://www.gentoo.org/doc/en/altinstall.xml#doc_chap6
men skal jeg ikke montere og oprette diskene som:
# mke2fs /dev/hda1
# mke2fs -j /dev/hda3
# mkswap /dev/hda2
# swapon /dev/hda2

# mount /dev/hda3 /mnt/gentoo
# mkdir /mnt/gentoo/boot
# mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot

# mkdir /mnt/gentoo/proc
# mount -t proc none /mnt/gentoo/proc
# mount -o bind /proc /mnt/gentoo/proc

før jeg gør som der står i vejledningen. men har tidkiger haft problemer
med at montere de drev. når jeg prøver at instalere på den måde.
på fordhånd tak.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 13-05-04 07:54

kristina wrote:

> [...]
>
> før jeg gør som der står i vejledningen. men har tidkiger haft problemer
> med at montere de drev. når jeg prøver at instalere på den måde.

SCSI diske hedder normalt sda sdb sdc osv.

m.v.h. Mikael

Fra : kristina

Dato : 13-05-04 08:10

Mikael Hansen skrev:

> SCSI diske hedder normalt sda sdb sdc osv.
>
> m.v.h. Mikael

det har jeg prøvet, jeg ved ikke om det er fordi jeg har slået 3 SCSI
sammen til en at det giver problemer. men den vil heller når jeg køre
med de 3 diske.

Fra : andy

Dato : 14-05-04 02:14

kristina skrev:

> det har jeg prøvet, jeg ved ikke om det er fordi jeg har slået 3 SCSI
> sammen til en at det giver problemer. men den vil heller når jeg køre
> med de 3 diske.

nu har jeg så prøvet at instalere den via mandrake 9.2 men uden held.
jeg har fult vejledningen på.
http://www.gentoo.org/doc/en/altinstall.xml#doc_chap6
men den vil ikke når jeg skriver

# mkdir /floppy; mount -t minix /dev/fd0 /floppy &&
export CFLAGS="-O2 -pipe -fomit-frame-pointer -static" && ./configure
&& make && cp parted/parted /floppy && umount /floppy

den skriver:mkdir: kan ikke oprette katalog '/floppy': File exists
mount: enten er /dev/fd0 allerede monteret eller /floppy optaget

der er ikke noget på disken???

har også prøvet at lave en knoppix install også uden held.
der kom jeg til.
sudo passwd root
og så skerev jeg "knoppix" som kodeord
så meldte den fejl
nogen ider

Fra : Mikael Hansen

Dato : 14-05-04 07:48

andy wrote:

> [...]
>
> der er ikke noget på disken???
>
> har også prøvet at lave en knoppix install også uden held.

Kender ikke selv gentoo, men mkdir: File exist, betyder jo at
dir'et/filen allereder er der, og tilsyneladende er i brug.
Du kunne måske forinden prøve "umount /floppy" eller at kalde din nye
mappe noget andet, husk så at udskifte /floppy med det nye navn alle
steder i den efterfølgende mount komando.

man kunne måske forestille sig at din gentoo ikke har understøttelse for
SCSI diske eller SCSI-RAID eller SCSI i det hele taget, men som sagt jeg
kender den ikke.

m.v.h. Mikael