WinUpdate samt NIS LiveUpdate problem
Fra : Jacob E.

Dato : 12-05-04 10:39

Hej, håber det er rette gruppe at spørge i.

Jeg har netop samlet en pc, med Win2K og Norton Internet Security 2002
installeret, og ville selvfølgelig opdatere på hhv. Windows Update samt
Symantec Live Update. Men...

På WinUpdate kan jeg ikke installere KB 824105.
Og på LiveUpdate kan jeg ikke installere "Programopdateringer til NIS".

Alt andet kan jeg godt installere.
Det synes jeg jo er lidt mærkeligt...! Har en anden PC som uden problemer
æder det hele. Er der nogen som har en forklaring på dette?

Mvh Jacob

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-05-04 14:12

Jacob E. wrote:
> Hej, håber det er rette gruppe at spørge i.

Det hoerer til i windowsgrupperne.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Jacob E.

Dato : 12-05-04 16:09

Michael Knudsen wrote:

> Det hoerer til i windowsgrupperne.

....som ville henvise mig til sikkerhedsgrupperne, hvis der VAR tale om et
sikkerhedsproblem... get the point?

Så jeg bliver her lidt endnu, for at få definitivt afgjort, om jeg
overhovedet HAR et sikkerhedsproblem.

Mvh Jacob

Fra : Michael U. Hove

Dato : 12-05-04 16:45

Jacob E. wrote:

> [...]
> sikkerhedsproblem... get the point?
>
> Så jeg bliver her lidt endnu, for at få definitivt afgjort, om jeg

#include <arrogance.h>

Jeg vil *absolut* mene at du har et alvorligt sikkerhedsproblem!

Du synes som så mange andre uoplyste individer, at være faldet for den
misforståelse, at en pænt indpakket kasse med en skinnende CD-skive med
tilhørende 3 års abonnement har *noget som helst* at gøre med
computersikkerhed...

Løsning på dit sikkerhedsproblem er forbavsende simpel:

Afinstallér alt firewall/antivirus/spyware-scan produkter på din pc, de
gør mere skade end gavn, og giver tillige en falsk fornemmelse af
tryghed, der reelt er non-existent.

Start herefter her:
http://sikkerhed-faq.dk/videre

Og formast dig så ikke til at spørge igen i gruppen, *før* du har læst
og forstået hver *eneste* text på siden...

Mvh.
Michael

--
A typical day in the life of a UNIX user:
"unzip,touch, finger, strip, mount, yes, core dump, umount, sleep"

Fra : Jacob E.

Dato : 12-05-04 19:28

Michael U. Hove wrote:
> [...]
> misforståelse, at en pænt indpakket kasse med en skinnende CD-skive
> med tilhørende 3 års abonnement har *noget som helst* at gøre med

Ja... jeg må jo bryde sammen og indrømme, at jeg kun er et menneske og IKKE
en fuldtidsansat IT-sikkerheds ekspert... Undskyld.

> [...]
>
> Afinstallér alt firewall/antivirus/spyware-scan produkter på din pc,
> de gør mere skade end gavn, og giver tillige en falsk fornemmelse af

Javel, så... jamen det gør jeg. Går straks igang, skal jeg også lave en
reinstallation af Windows og undlade alle sikkerhedsopdateringer?

> Start herefter her:
> http://sikkerhed-faq.dk/videre
>
> Og formast dig så ikke til at spørge igen i gruppen, *før* du har læst
> og forstået hver *eneste* text på siden...

Jeg kendte ikke den side... igen må jeg undskylde. Jeg lover ikke at skrive
før om nogle måneder, når jeg har læst hver *eneste* tekst... Til den tid
har jeg sikkert også en masse nye spørgsmål om sikkerhed (eller mangel på
samme...)

Jacob.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 12-05-04 21:29

Jacob E. wrote:

> Ja... jeg må jo bryde sammen og indrømme, at jeg kun er et menneske og IKKE
> en fuldtidsansat IT-sikkerheds ekspert... Undskyld.

Det er jeg nu heller ikke.

> Javel, så... jamen det gør jeg. Går straks igang, skal jeg også lave en
> reinstallation af Windows og undlade alle sikkerhedsopdateringer?

1. Det kommer an på om du har mistanke til at din maskines integritet
skulle være blevet kompromitteret.

2. Jeg har ikke anbefalet at du lod være med at opdatere din sårbare
software...

Sålænge du har din "Norton Internet Security 2002" er du jo nok sikker...

BTW...gælder den sikkerhed så egentlig også i 2003, eller er det kun
hvis man har husket at fornye abonnementet?!

Spørgsmålet er i virkeligheden, om du vil lade din computersikkerhed
afhænge af billig masseproduceret software ell. stole på dit personlige
"greyware" - der i sidste ende er smartere end alverdens
virus-detektions algoritmer, pakkefiltre, applikations proxier osv.

> [...]
> har jeg sikkert også en masse nye spørgsmål om sikkerhed (eller mangel på

Se nu snakker vi...hvis du lover det, lover jeg ikke at poste links til
nogle af sårbarhederne i "NIS 200x" og "LiveUpDate", folk kunne jo få
ideer.....

Mvh.
Michael.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-05-04 23:43

Jacob E. wrote:
> Ja... jeg må jo bryde sammen og indrømme, at jeg kun er et menneske og IKKE
> en fuldtidsansat IT-sikkerheds ekspert... Undskyld.

Der er en slags konsensus i gruppen om, at i langt de fleste tilfaelde
med hjemmebrugere er den vigtigste bestanddel af sikkerheden
brugeruddannelsen. Gruppens OSS har et afsnit om netop dette, og det vil
jeg anbefale dig at laese:

   http://sikkerhed-faq.dk/brugere

Du vil maaske blive en del forbavset over, at der opfordres til at
erstatte antivirus og firewall med kontrolleret nysgerrighed og
opsaetning af computeren, men det skyldes nok, at der for tiden er store
oekonomiske interesser i at saelge sikkerhedsprodukter saasom firewalls.

Mvh. Michael.

Fra : Jacob E.

Dato : 13-05-04 00:42

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> opsaetning af computeren, men det skyldes nok, at der for tiden er
> store oekonomiske interesser i at saelge sikkerhedsprodukter saasom

Ok, dine og Michael Hoves ord er taget til efterretning.
Jeg vil så lige indskyde, at den omtalte PC er min kones, og hun har endnu
ikke så megen viden om IT og dets faldgrupper, at jeg tør undvære en eller
anden form for "sikkerheds" software på hendes PC.

Mvh Jacob

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-05-04 07:21

Jacob E. wrote:
> [...]
> ikke så megen viden om IT og dets faldgrupper, at jeg tør undvære en eller
> anden form for "sikkerheds" software på hendes PC.

Det hjaelper intet, hvis din kone opfoerer sig som et fjols, fordi hun
ikke forstaar, hvordan hendes opfoersel kan kompromittere de
sikkerhedsmekanismer, som programmer kan give.

Mvh. Michael.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-05-04 19:34

Jacob E. wrote:

> ....som ville henvise mig til sikkerhedsgrupperne, hvis der VAR tale
> om et sikkerhedsproblem... get the point?

Dit spoergsmaal drejer sig om installationer af noget software til
windows. Det bliver ikke et sikkerhedsspoergsmaal, blot fordi det
tilfaeldigvis drejer sig om ``sikkerhedsrelateret'' software, ``get the
point?''

Du skriver ``som ville henvise mig til sikkerhedsgrupperne'' -- har du
proevet?

Mvh. Michael.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 15-05-04 23:31

Jacob E. skrev:

> På WinUpdate kan jeg ikke installere KB 824105.

Prøv at hente opdateringen direkte fra Knowledge Base artiklen og se om
du ikke kan installere opdateringen på den måde:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;824105

Med mindre din maskine er opsat med fuld adgang fra lokalnetværket eller
internettet til de porte NetBIOS anvender (i dette tilfælde port 137 og
UDP), og du anvender NetBIOS på maskinen, burde opdateringen ikke betyde
det store for dig.