ADSL uden fastnet ?
Fra : Henrik Hviid

Dato : 12-05-04 07:00

Jeg har fået fortalt at man kan få en ADSL forbindelse uden en telefon
forbindelse. Er der hold i det ?.

Hilsen Henrik

Fra : Mads

Dato : 12-05-04 07:33

Henrik Hviid" <hviid@post1.tele.dk> wrote in message
> Jeg har fået fortalt at man kan få en ADSL forbindelse uden en telefon
> forbindelse. Er der hold i det ?.

Næææh, jeg har haft ADSL i et lille års tid uden en fastnet telefon. Har
ADSL hos CyberCity.

Hilsen
Mads

Fra : Lars C

Dato : 12-05-04 09:59

On Wed, 12 May 2004 08:32:37 +0200, "Mads" <mads@iname.com> wrote:

>Henrik Hviid" <hviid@post1.tele.dk> wrote in message
>>
>Næææh, jeg har haft ADSL i et lille års tid uden en fastnet telefon. Har
>ADSL hos CyberCity.

Og jeg har kendskab til mindst en som ikke har fastnet telefon og som
har ADSL hos Tiscali.

--
Lars

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 12-05-04 12:59

"Mads" <mads@iname.com> wrote in message
> Henrik Hviid" <hviid@post1.tele.dk> wrote in message
> >
> Næææh, jeg har haft ADSL i et lille års tid uden en fastnet telefon. Har
> ADSL hos CyberCity.

Samme her, ADSL hos Tiscali, mobil hos Telmore, og ingen fastnet.
Mvh
Torben

Fra : Peter

Dato : 12-05-04 07:33

Ja, kan i hvertfald lade sig gøre ved Cybercity, da jeg har det der.

/Peter

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-05-04 08:46

"Henrik Hviid" <hviid@post1.tele.dk> wrote in message
> Jeg har fået fortalt at man kan få en ADSL forbindelse uden en telefon
> forbindelse. Er der hold i det ?.

Ja, f.eks. hos Cybercity eller Tiscali hvis de er repræsenteret ved din
central. Du skal dog give afkald på retten til en
fastnetstelefonforbindelse, hvis der ikke er et ekstra set kabler fra din
bolig til centralen.

TDC og Tele2 vil ikke levere ADSL uden en fastnetstelefon (eller en
bærelinie, som koster det samme).

mvh Frank

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 13-05-04 09:33

Hej.

[...]
>Du skal dog give afkald på retten til en
>fastnetstelefonforbindelse, hvis der ikke er et ekstra set kabler fra din
>bolig til centralen.
[...]

Det er jeg ikke sikker på at TDC er enig i. :)

De plejer altid at forbeholde sig ret til mindst en linje - og hvis
der ikke er det afviser de enten bestillingen på rå kobber eller
trækker en ny ud til fordelerboksen, når telefonen bestilles.

jeg ved ikke om de opretter direkte på administrativt rå kobber
således, at man overgår til delt kobber, hvis man skulle gå hen og
bestille fastnettelefon. det tvivler jeg lidt på.
jeg er rimelig sikker på at man ikke giver afkald på muligheden for
fastnettelefon - det har jeg i hvert fald aldrig hørt om?

/Henrik

Fra : Jochke

Dato : 13-05-04 11:42

Henrik Koksby Hansen skrev følgende:

> Det er jeg ikke sikker på at TDC er enig i. :)

Åbenbart.

> De plejer altid at forbeholde sig ret til mindst en linje - og hvis
> der ikke er det afviser de enten bestillingen på rå kobber eller
> trækker en ny ud til fordelerboksen, når telefonen bestilles.

Har jeg aldrig hørt om.

> jeg ved ikke om de opretter direkte på administrativt rå kobber
> således, at man overgår til delt kobber, hvis man skulle gå hen og
> bestille fastnettelefon. det tvivler jeg lidt på.

Der er kun 3 ledere ind til mig, det har CC fået da jeg flyttede min ADSL
forbindelse med mig (Eller de har fået de 2). På det tidspunkt havde jeg
ikke fastnet telefon. Nu har jeg så efterfølgende gerne ville have fastnet
telefon hos TDC. Eneste mulighed for at få det, er at bestille nyoprettelse
med nyt 3 polet stik. De laver ikke bare den forbindelse jeg har ADSL på om
til delt kobber. Så der kommer et grave hold om 14 dage for at lægge nyt
kobber ned til min telefon.

Eneste mulighed jeg har for at få den på delt kobber, er hvis jeg opsiger
mit CC abn. opretter et fastnet og så igen opretter mit CC abn. Det gider
jeg godt nok ikke.

> jeg er rimelig sikker på at man ikke giver afkald på muligheden for
> fastnettelefon - det har jeg i hvert fald aldrig hørt om?

Så har du hørt om det nu. :)

--
/Jochke
Fjern primtallet i adressen hvis du vil sende mig en e-mail.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-05-04 11:43

On 2004-05-13, Jochke <jochke11@jochke.dk> wrote:

> til delt kobber. Så der kommer et grave hold om 14 dage for at lægge nyt
> kobber ned til min telefon.

Skal du stadigvæk kun give de der 1300,- i oprettelse?

Thomas

Fra : Jochke

Dato : 13-05-04 12:00

Thomas S. Iversen skrev følgende:

> Skal du stadigvæk kun give de der 1300,- i oprettelse?

Nej jeg giver 494,- i oprettelse.

Men normalt skal man give:

oprettelse 950,-
3 polet stik 200,-
startgebyr 495,-

I alt 1645,-

Hvis du overvejer det, så vent til at bestille det til næste uge, da der er
tilbud på oprettelse. Der vil det se sådan ud:

oprettelse 199,-
3 polet stik 200,-
startgebyr 495,-

I alt 894,-

Fra : Jochke

Dato : 13-05-04 12:06

Jochke skrev følgende:

> Nej jeg giver 494,- i oprettelse.

Skal lige siges de 494 er inkl stik, oprettelse og gravning. :) Men jeg har
så også fået det lidt billigere, pga jeg har bestilt Teletid online hvor der
var oprettelse til 99,- kroner. Og så har de svigtet mig et par gange, så
jeg har fået kompensation.

Oprettelse: 99,-
3 polet stik 200,-
startgebyr 495,-
Kompensation -300,-

I alt 494,-

Men skal så siges at jeg bestilte forbindelsen d. 12/2-04 og som det ser ud
pt. får jeg den først d. 27/5-04, da TDC har svigtet et par gange.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-05-04 15:15

"Jochke" <jochke11@jochke.dk> wrote in message

> Nej jeg giver 494,- i oprettelse.

Det er godt nok billigt. Og du har afsagt retten til at få fastnet? Altså et
eller andet du har skrevet under på.

> Men normalt skal man give:
>
> oprettelse 950,-
> 3 polet stik 200,-
> startgebyr 495,-
>
> I alt 1645,-

Det er vel stadigt billigt for at få trukket nye kabler.

mvh Frank

Fra : Jochke

Dato : 13-05-04 16:15

Frank K. Jensen skrev følgende:

> Det er godt nok billigt. Og du har afsagt retten til at få fastnet?
> Altså et eller andet du har skrevet under på.

Er ikke helt med. Hvad mener du?

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-05-04 10:03

Du skrev:
----
[...]

For at CC kan overtage det eneste sæt kabler ind til dig, skal du så ikke
afsige dig retten til at få fastnet? Da TDC jo har forsyningspligt vil de
vel ikke bare uden videre give afkald på det eneste sæt kabler ind til dig,
da de jo så skal grave nye ned, hvis du senere vil have fastnet, hvilket jeg
kunne forestille mig kunne blive lidt dyrt (det kan vel ske at der skal
brækkes veje/fortove op).

mvh Frank

Fra : Jochke

Dato : 14-05-04 21:07

Frank K. Jensen skrev følgende:

> For at CC kan overtage det eneste sæt kabler ind til dig, skal du så
> ikke afsige dig retten til at få fastnet?

Næe...for CC har købt sig ind på dem.

> [...]
> du senere vil have fastnet, hvilket jeg kunne forestille mig kunne
> blive lidt dyrt (det kan vel ske at der skal brækkes veje/fortove op).

Jeg har allerede bestilt fastnet telefon hos TDC. Skal give 495,- for det.
De kommer d. 27. maj og graver haven op. :D

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-05-04 18:59

> Næe...for CC har købt sig ind på dem.

TDC kan kræve at du frasiger dig retten til fastnet før CC kna leje sig ind
på et kobberpar

> De kommer d. 27. maj og graver haven op. :D

TDC kan vælge at opsige CC's lejeaftale og benytte det istedet.

Standardaftalerne er rimelig strikse, men ikke alle mulighederne benyttes i
praksis

Fra : Jochke

Dato : 16-05-04 01:50

Martin Højriis Kristensen skrev følgende:

> TDC kan kræve at du frasiger dig retten til fastnet før CC kna leje
> sig ind på et kobberpar

Ikke hvis jeg bestiller en nyoprettelse med nyt stik og ny ledningsvej. Plus
at jeg vælger at betale for det. Og hvis de kan er det ikke noget jeg før
har hørt at de har realiseret.

> TDC kan vælge at opsige CC's lejeaftale og benytte det istedet.

Kan godt være de gør kan det. Men det ville TDC ikke da jeg henvendte mig.
De vil hellere lægge nye ledninger ned.

> Standardaftalerne er rimelig strikse, men ikke alle mulighederne
> benyttes i praksis

Nope. Teknikeren nævnte også at det ville være lettere at få min fastnet på
delt kobber. Men det har de så ikke valgt at gøre, men i stedet grave nye
ledninger ned.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-05-04 02:49

> Ikke hvis jeg bestiller en nyoprettelse med nyt stik og ny ledningsvej.

Jo

> Plus
> at jeg vælger at betale for det.

Du betaler oprettelsesafgiften. Den er ikke lig med udgifterne

> Og hvis de kan er det ikke noget jeg før
> har hørt at de har realiseret.

Jeg ved ikke hvad du har hørt...

Fra : Jochke

Dato : 16-05-04 12:26

Martin Højriis Kristensen skrev følgende:

> Jo

> Du betaler oprettelsesafgiften. Den er ikke lig med udgifterne

Du siger altså at oprettelsesprisen er afhængig af hvad TDC har af udgifter
på at oprette en forbindelse?

TDC har jo kun en fast pris på sådanne, og det er 1645,- til privatkunder.

Jeg foreslog også TDC teknikeren at lave det som delt kobber. Men han ville
hellere ligge nye kabler ind åbenbart. Da jeg snakkede med CC ville du kun
lave det om til delt kobber, hvis jeg opsagde mit adsl abn. oprettede tlf og
igen oprettede adsl.
Umiddelbart vil jeg ikke mene at TDC kan gå ind og overtage CC kobber, da
det er gensolgt til CC.
Efter lidt gennemgang i Branchesalgs betingelser ved rå kobber, har jeg ikke
direkte kunne se at TDC til en hver tid kan opsige CC's lejeaftale, for at
udbyde fastnet.
Det nærmeste jeg kan finde er punkt 26.2 i betingelserne:
http://download.tdc.dk/pub/tdc/erhverv/branchesalg/raa_kobber/Raa_kobber_aftale_v_standard_01_10_2003.doc

> Jeg ved ikke hvad du har hørt...

Gennem mine kolleger og de oplysninger jeg har fået fra vores support. Så
har det altid kun været 1645,- for en ny linie uanset hvor mange du skal
have.
Men du må meget gerne lige henvise til en kilde hvor det fremgår. Ville være
rart at vide hvis jeg har fået noget forkert at vide. Ikke så fedt at stå og
sælge en fastnet forbindelse til en kunde der har ADSL på rå kobber, som der
så bliver opsagt pga han vil have fastnet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-05-04 16:39

> Du siger altså at oprettelsesprisen er afhængig af hvad TDC har af
udgifter
> på at oprette en forbindelse?

Nej, jeg siger det modsatte

> Umiddelbart vil jeg ikke mene at TDC kan gå ind og overtage CC kobber, da
> det er gensolgt til CC.

Det stod specifikt i standardaftalerne på www.itst.dk, men lige nu kan jeg
ikke finde det på siden

Fra : Jochke

Dato : 18-05-04 18:33

Martin Højriis Kristensen skrev følgende:

> Nej, jeg siger det modsatte

Ups...ja sorry. Var lige lidt hurtig om skimtningen af teksten. :D

> Det stod specifikt i standardaftalerne på www.itst.dk, men lige nu
> kan jeg ikke finde det på siden

Nåe men kort og godt, så er det i mit tilfælde endt med, at jeg har fået
penge for at få gravet nye kabler ned og oprettet fastnet tlf hos TDC. Fordi
de har svigtet mig 3 gange, så har jeg fået 900,- i kompensation.

ROS TIL TDC!

Det er så sjældent man høre om successhistorier. Så her er der da en. :)

Fra : Lars Fischer

Dato : 21-05-04 14:30

"Henrik Hviid" <hviid@post1.tele.dk> wrote in news:40a1bd64$0$231
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jeg har fået fortalt at man kan få en ADSL forbindelse uden en telefon
> forbindelse. Er der hold i det ?.

Næh. Hos CC og Tiscali skal du bare bestille uden at opgive telefonnummer,
så går det hele af sig selv. Dog er det sådan, at de gør-det-selv kits som
både CC og Tiscali har, forudsætter at du har fastnet-telefon. Har du ikke
fastnet kan du ikke få et gør-det-selv kit og skal derfor betale 500 kr for
et teknikerbesøg (hvilket er lidt morsomt, fordi den eneste forskel er, at
der *ikke* skal sættes et filter op hvis du ikke har fastnet).

/Lars

Fra : KsNa

Dato : 21-05-04 17:08

"Lars Fischer" <spam@suk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et teknikerbesøg (hvilket er lidt morsomt, fordi den eneste forskel er, at
> der *ikke* skal sættes et filter op hvis du ikke har fastnet).

Meget logisk, hvis der er fastnet - så ER der forbindelse til centralen, men
uden fastnet =rå kobber, er teknikeren nødt til at kontrolere, at der nu
også er forbindelse til centralen og måske endda lave nogle koblinger
forskellige steder.

Mvh.
Kim

Fra : Ironi

Dato : 22-05-04 15:12

> [...]
> et teknikerbesøg (hvilket er lidt morsomt, fordi den eneste forskel er, at
> der *ikke* skal sættes et filter op hvis du ikke har fastnet).

TDC kan bestemme at det rå kobber skal være til rådighed så de i fremtiden
kan oprette et fastnetabonnement på adressen!
Eneste løsning kan være en ADSL på delt kobber, dvs at man skal betale TDC
for en bærelinie eller have oprettet et fastnetabonnement hos enten TDC
eller en af konkurrenterne.