Oracle 10g
Fra : Jan Gregersen

Dato : 11-05-04 22:33

Hej i NG

Jeg er i forbindelse med en opgave blevet spurgt om Oracles nye 10g
database, kan håndtere andre datamodeller end den relationelle. Det har
været utrolig svært for mig at finde noget specifik om dette, så håbede om
der var nogle af jer der kunne hjælpe mig på vej.

Jan

Fra : Troels Arvin

Dato : 11-05-04 23:46

On Tue, 11 May 2004 23:32:58 +0200, Jan Gregersen wrote:

> Jeg er i forbindelse med en opgave blevet spurgt om Oracles nye 10g
> database, kan håndtere andre datamodeller end den relationelle.

Jeg vil sige "nej".

Godtnok kan Oracle (fra og med version 8i eller måske endda tidligere)
siges at være i kategorien af "objektrelationelle" databasesystemer
(ORDBS'er), men efter min mening er det et ret ubrugeligt begreb, der
primært siger, at RDBMS'et understøtter brugerdefinerede typer og
operationer. Et ORDBMS benytter efter min opfattelse stadig den
relationelle datamodel. (I modsætning til objectorienterede databaser.)

En anden måde at anskue det på er at overveje hvilke andre datamodeller,
der kunne komme i betragtning. Her kan jeg komme i tanker om den
hierarkiske model og netværksmodellen, men jeg synes ikke, at Oracle
hører herunder. - Det skulle da lige være, hvis man opfatter Oracle's
mulighed for at gemme tabeller i tabeller som en art hierarkisk datamodel.
Hvis jeg skulle nævne et databasesystem, der for alvor bygger på en
ikke-relationel model, så kunne det være en LDAP-server (hierarkisk
model). Objektorienterede databaser kan vel siges at høre til i
netværksmodellen(?) - hvilket dog er irrelevant, grundet deres meget
begrænsede udbredelse.

De fleste nye generationer af RDBMSer indeholder eller kan tilføjes
faciliteter til XML-håndtering, se
http://www.infoworld.com/reports/17SRxml.html
At man kan gemme XML-data direkte i databasen som "strukturerede"
dokumenter, der kan navigeres rundt i og udføres XQuery-lignende
forespørgsler til, kan måske siges at tilføje en hierarkisk datamodel
til RDBMSerne, men stadig synes det mest at være et kuriosum. - Og XML'en
er da også fortsat placeret som elementer i en tabel-lignende verden med
rækker og kolonner.

Yderligere et par links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Relational_model
http://en.wikipedia.org/wiki/Object-relational_database
(Og andre Wikipedia-links derfra.)

Fra : (Per Røn

Dato : 12-05-04 06:27

Jan Gregersen <dsl63413(sletdette)@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg er i forbindelse med en opgave blevet spurgt om Oracles nye 10g
> database, kan håndtere andre datamodeller end den relationelle.

Bruger du kun en tabel [relation] kan man sige at du benytter Oracle som
en flad database.

Bruger du et tydeligt en-til-mange hierarki mellem entiteterne
[tabellerne, relationerne] kan man sige at du benytter Oracle som en
hierarkisk database.

Var det det du mente?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan Gregersen

Dato : 12-05-04 09:22

Vores opgave lægger på en måde op til at vi skal benytte XML, men når i
siger at man benytter Oracle 10g som en hierakisk database, hvordan vil det
så give sig til udtryk, i et "lille" eksempel?

"Per Rønne" <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> skrev i en
meddelelse

Fra : (Per Røn

Dato : 12-05-04 10:44

> [...]

> siger at man benytter Oracle 10g som en hierakisk database, hvordan vil det
> så give sig til udtryk, i et "lille" eksempel?

Tjae, lad os se på pejderne:

Et korps består af mange grupper. En gruppe består af mange enheder
[flok, trop, klan]. En enhed består af mange patruljer [bande hos ulve,
sjak hos roverne]. En patrulje består af mange spejdere [ulve, rovere].

Hver af disse entiteter [korps, enhed, patrulje, spejder] implementeres
som en relation [tabel] med de nødvendige attributter [felter], herunder
ikke mindst en unik identifikator for hver tupel [række] og en
fremmednøgle til det »overliggende« niveau.

Altså:

korps->enhed->patrulje->spejder.

En kontaktdatabase hvor en kontakt kan have mere end en adresse [hjem,
sommerhus, ...] og mere end et »nummer« [telefon, fax, mobil, e-mail,
....] giver øjeblikkelig anledning til to master-details
[kontakt->adresse, kontakt->nummer]. Her er der også tale om en
hierarkisk database - som dog let laves om til noget ikke-hierarkisk,
når man tager i betragtning at vi også kan have en master-detail der
hedder adresse<-post, så hele databasen bliver til:

kontakt->adresse<-post
->nummer.

Forbløffende iøvrigt så mange databaser i faktisk brug hvor man skal
indtaste både postnummer og -distrikt. Dårligt databasedesign!

Og ja, jeg burde naturligvis have »tegnet« et rigtigt E/R diagram - det
er bare lidt svært på usenet ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan Gregersen

Dato : 13-05-04 00:12

Tak for begge indlæg, jeg har fået et fint indblik i problematikken, og har
været i stand til at svare via jeres hjælp. Altid rart med seriøse news
groups.

Jan