DR Netradio på Mandrake Linux 10.0
Fra : Byrial Jensen

Dato : 11-05-04 20:00

Jeg prøver på at høre DR Netradio på en computer med Mandrake Linux
10.0, men det er ikke lykkedes hidtil.

Ifølge DR (http://www.dr.dk/netradio/netradiohelp_specs.shtml) burde det
kunne lade sig gøre med Mozilla, MPLayer, en codec-pakke og mplayerplug-in.

Mandrake 10.0 kommer med Mozilla 1.6, og jeg har derudover fundet og
installeret følgende RPM-pakker:

lame-libs-3.96-1.i386.rpm
libpng-1.0.14-0.7x.4.i386.rpm
mplayer-1.0pre4-2.i386.rpm
mplayer-codecs-extralite-2.0-2.i386.rpm
mplayer-common-1.0pre4-2.i386.rpm
mplayer-gui-1.0pre4-2.i386.rpm
mplayerplug-in-2.60-rhl9.i386.rpm
mplayer-skin-default-1.0-2.noarch.rpm

Pakkerne er til Red Hat, da jeg ikke kunne finde Mandrake-pakker, men
MPLayer ser ud til at virke godt nok som selvstændig program til
afspilning af lyd- og video-filer, og plug-in-oversigten i Mozilla viser
mplayer-plug-in'et med en lang understøttede filformater.

Problemet er bare at Mozilla dør når jeg prøver høre netradio. Den når
lige akkurat at åbne et afspiller-vindue hvorefter programmet dør.

Konqueror (version 3.2.0) kan godt åbne afspilningsvinduet uden at dø,
og kanalvælgeren fungerer, men der kommer ingen lyd og ingen omtale af
det aktuelle radioprogram.

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre for at få det til at virke?

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-05-04 21:06

Byrial Jensen wrote :

> Nogen forslag til hvad jeg kan gøre for at få det til at virke?

Prøv et af de direkte links i konsollen:

Fx:
mplayer http://www.dr.dk/netradio/p3-wmp.asx
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Byrial Jensen

Dato : 11-05-04 21:43

Thomas Overgaard skrev:

> Prøv et af de direkte links i konsollen:
>
> Fx:
> mplayer http://www.dr.dk/netradio/p3-wmp.asx

Tak, men det virker desværre heller ikke:

$ mplayer http://www.dr.dk/netradio/p3-wmp.asx
MPlayer 1.0pre4-RPM-3.2.2 (C) 2000-2004 MPlayer Team

CPU: Intel Pentium M Banias 1495 MHz (Family: 6, Stepping: 5)
Detected cache-line size is 64 bytes
CPUflags: MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 0 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 1
Compiled with runtime CPU detection - WARNING - this is not optimal!
To get best performance, recompile MPlayer with
--disable-runtime-cpudetection.
Reading config file /etc/mplayer/mplayer.conf
Reading config file /home/byrial/.mplayer/config
Reading /home/byrial/.mplayer/codecs.conf: Can't open
'/home/byrial/.mplayer/codecs.conf': No such file or directory
Reading /etc/mplayer/codecs.conf: 66 audio & 176 video codecs
font: can't open file: /home/byrial/.mplayer/font/font.desc
font: can't open file: /usr/share/mplayer/font/font.desc
Using Linux hardware RTC timing (1024Hz).
Can't open input config file /home/byrial/.mplayer/input.conf: No such
file or directory
Input config file /etc/mplayer/input.conf parsed: 53 binds

Playing http://www.dr.dk/netradio/p3-wmp.asx.
Resolving www.dr.dk for AF_INET...
Connecting to server www.dr.dk[195.137.194.128]:80 ...
Resolving www.dr.dk for AF_INET...
Connecting to server www.dr.dk[195.137.194.128]:80 ...
size_confirm mismatch!: 22611 28271
Error while parsing chunk header
Used protocol http
asf_streaming_start failed
Check if this is a playlist which requires -playlist option
Example: mplayer -playlist <url>
Unable to open URL: http://www.dr.dk/netradio/p3-wmp.asx

Exiting... (End of file)
$

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-05-04 22:09

Byrial Jensen wrote :

> Tak, men det virker desværre heller ikke:

Så tror jeg synderen er Redhat pakkerne. Hvorfor har du forresten brugt
dem? Mandrake hævder selv at mplayer er inkludereret i 10'eren:

Fra : Byrial Jensen

Dato : 11-05-04 23:22

Thomas Overgaard skrev:

> Så tror jeg synderen er Redhat pakkerne. Hvorfor har du forresten brugt
> dem? Mandrake hævder selv at mplayer er inkludereret i 10'eren:

UPS! Jeg fulgte de links som DR giver på deres netradio-sider, og tænkte
slet ikke på at MPlayer kunne være i den officielle Mandrake disribution.

Jeg har nu skiftet Red Hat-pakkerne ud med Mandrake 10.0-pakker, og nu
virker netradio fra Mozilla, men dog stadig ikke fra konqueror.
Tak for hjælpen.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 12-05-04 15:58

Byrial Jensen wrote :

> Jeg har nu skiftet Red Hat-pakkerne ud med Mandrake 10.0-pakker, og nu
> virker netradio fra Mozilla, men dog stadig ikke fra konqueror.

Det virker også fint her i Mozilla 1.4, Konqueror kan kun afspille de
direkte links og crasher når jeg slutter.

Men jeg har nu udnyttet muligheden i KDE for at kreere en "Custom Menu"
til at lave min egen lille netradio, som kommer op når jeg midterklikker
desktoppen.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-05-04 21:53

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> [...]
> Used protocol http
> asf_streaming_start failed
> Check if this is a playlist which requires -playlist option

Huskede du at læse hvad den skrev til dig?

--
Jacob - www.bunk.cc
Nobody knows the trouble I've been.

Fra : Kristian Thy

Dato : 11-05-04 21:58

Jacob Bunk Nielsen uttered:

> Huskede du at læse hvad den skrev til dig?

size_confirm mismatch!: 22611 28271
Error while parsing chunk header

fx? :)

\\kristian
--
A: Top posters
Q: What's the most annoying thing on Usenet?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-05-04 22:10

Kristian Thy <thy@it.edu> writes:
> Jacob Bunk Nielsen uttered:

> size_confirm mismatch!: 22611 28271
> Error while parsing chunk header
>
> fx? :)

Nej, min mplayer spiller bare når jeg bruger:

mplayer -playlist http://www.dr.dk/netradio/p3-wmp.asx

Jeg bruger mplayer 1.0pre4.

--
Jacob - www.bunk.cc
You can't judge a book by the way it wears its hair.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-05-04 22:19

Den Tue, 11 May 2004 20:59:36 +0200 skrev Byrial Jensen:
> [...]
> kunne lade sig gøre med Mozilla, MPLayer, en codec-pakke og mplayerplug-in.

Hvad s*tan, nu er det også kun adskillige år siden at jeg forsøgte at gøre
dem opmærksomme på at det altså virkede udemærket under Linux med
mplayer, og svaret var "vi er ved at kigge på at lave nogle streams
i real-format af hensyn til Linux-brugere".

Mvh
Kent

Fra : Anders Christensen

Dato : 11-05-04 23:30

Kent Friis wrote:

> [...]
> mplayer, og svaret var "vi er ved at kigge på at lave nogle streams
> i real-format af hensyn til Linux-brugere".

Det lykkedes mig at få dem til at linke direkte til filerne efter at
have skrevet en lille guide til dem om hvordan man brugte mplayer til at
afspille dem :)
Det virkede de ganske tilfredse med, men så vidt jeg kan se ligger
guiden ikke online længere..
Men altid noget at de da tænker på brugere af alternative
operativsystemer :)

mvh Anders Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 12-05-04 16:36

Den Wed, 12 May 2004 00:30:19 +0200 skrev Anders Christensen:

> Det lykkedes mig at få dem til at linke direkte til filerne efter at
> have skrevet en lille guide til dem om hvordan man brugte mplayer til at
> afspille dem :)

Dengang mener jeg faktisk at der var direkte links til filerne (det var
før den der web-afspiller-ting), når ellers man var kommet forbi en
eller anden "Skrid, du bruger ikke Internet Explorer" side.

Mvh
Kent

Fra : torben

Dato : 12-05-04 20:59

> [...]
> før den der web-afspiller-ting), når ellers man var kommet forbi en
> eller anden "Skrid, du bruger ikke Internet Explorer" side.

Jeg synes ikke det e helt fair. DR gjorde opmærksom på, at de gik over
til et andet format end dt real-player bruger pga. et økonomisk
mellemværende (Gid DR viste same forståelse for licensbetalere).

Det er mit indtryk, at DR har gjort meget ud af gøre opmærksom på,
hvordan man kune høre deres netradio uden at bruge MS.

hilsen Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 12-05-04 21:52

Den Wed, 12 May 2004 21:59:24 +0200 skrev torben:

> Jeg synes ikke det e helt fair. DR gjorde opmærksom på, at de gik over
> til et andet format end dt real-player bruger pga. et økonomisk
> mellemværende (Gid DR viste same forståelse for licensbetalere).

Fint nok, real er alligevel noget skrammel. Men dengang fik man
bare et link til www.microsoft.com samt besked på at downloade
windows media player.

> Det er mit indtryk, at DR har gjort meget ud af gøre opmærksom på,
> hvordan man kune høre deres netradio uden at bruge MS.

Jeg *forsøgte* at gøre *dem* opmærksomme på at det virkede fint
i Linux. Det er åbenbart lykkedes andre sidenhen, men dengang var
de ikke interesseret i andet end MS.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 12-05-04 21:54

torben@frojonck.dk wrote :

> Jeg synes ikke det e helt fair. DR gjorde opmærksom på, at de gik over
> til et andet format end dt real-player bruger pga. et økonomisk
> mellemværende (Gid DR viste same forståelse for licensbetalere).

Svjh så skyltes overgangen at DR skulle betale licens til realnetwork
for at bruge formatet, det er jo det realnetwork lever af. Microsoft
lever af at lave styresystemer så deres format er gratis at bruge.

Jeg kom af en eller anden grund til at tænke på Netscape.

Fra : torben

Dato : 13-05-04 20:36

> Svjh så skyltes overgangen at DR skulle betale licens til realnetwork
> for at bruge formatet, det er jo det realnetwork lever af. Microsoft
> lever af at lave styresystemer så deres format er gratis at bruge.

Det tror jeg faktisk ikke det er. Det er bare ikke så dyrt som
RealNetworks endnu (Realnetworks licenspris var baseret på antallet af
"potentielle" lyttere forekommer det mig at huske fra DR's hjemmeside.
Microsoft licenspris var åbenbart anderledes.).

> Jeg kom af en eller anden grund til at tænke på Netscape.

Hvorfor ?

mvh. Torben

Fra : tmb

Dato : 17-05-04 01:35

> [...]
> "potentielle" lyttere forekommer det mig at huske fra DR's hjemmeside.
> Microsoft licenspris var åbenbart anderledes.).

og så kan man undre sig over hvorfor man insisterer på at skulle betale
dyre licenser og benytte formater der gør alt for at holde
konkurrenternes afspillere væk, når der findes så gode åbne gratis
alternativer...

--
tmb

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-05-04 00:10

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> Ja, jeg prøvede skam også med "-playlist" - hvilket faktisk virker,
> men det fandt jeg først ud af senere! Jeg var for utålmodig og afbrød
> mens den var ved hente data til en 4-minutters buffer idet jeg ikke
> vidste hvad der foregik.

Ahhh. Til at modvirke det bruger jeg følgende til at starte den (med
64 kbps stream):

gmplayer -cache 128 -prefer-ipv4 http://www.dr.dk/netradio/p3-wmp.asx 2>&1 > /dev/null

Det får den til at starte relativt hurtigt, og alligevel have nok
buffer til at jeg aldrig har oplevet at det har hakket uanset hvor
hårdt jeg har belastet min internetforbindelse.

--
Jacob - www.bunk.cc
No matter where I go, the place is always called "here".

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-05-04 20:53

Byrial Jensen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Ifølge DR (http://www.dr.dk/netradio/netradiohelp_specs.shtml) burde det
> kunne lade sig gøre med Mozilla, MPLayer, en codec-pakke og mplayerplug-in.

Jeg køre med mdk10C har installeret Mozilla 1.6 og mplayer med tilhørende
plugin.
Går jeg ind på http://dr.dk og så øverst til venstre vælger en radiokanal, så
kommer der et vindue med kanalvælger, og kanalen jeg har valgt kommer ud i
højtalerne.