Service foresager spontan reset af maskine~
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 11-05-04 14:26

Hej

Jeg har et problem med et program og en service jeg har udviklet. De kører
begge to på i omegnen af 130maskiner og fungere fint til dagligt. Men idag
har jeg fået to opkald hvor vedkommende har installeret softwaren på windows
2000 server og windows XP og når han så forsøgte at starte programmet fik
han "Prog. fejl app.exe har genereret fejl og lukkes af windows programmer
skal genstartets, der oprettes en fejllog" inden loginbilledet overhovedet
nåede at vise sig...?

Så troede han at en genstart ville hjælpe, men nej. Når systemet starter når
den lige til login-billedet hvorefter systemet genstarter(svarende til at
trække strømstikket ud!). I eventloggen står der i følge ham:
"Kilde: serviceapp.exe beskrivelse for hendelsesid 0 i kilden serviceapp
blev ikke fundet Den lokale computer har muligvis ikke oplysninger til at
oplysninger til at vise med. fra en fjern computer Tjennesteprossesen kunne
ikke tilsluttets tjennestecontrolleren"...

Slutteligt kunne server.exe slet ikke startes hvad det så indebærer af
finurligheder

Nogen ideer til hvad det kan skyldes? Jeg troede slet ikke at mine
programmer kørte på et niveau hvor en spontan reset var mulig.

Og hvorfor kommer det kun på 2 maskiner ud af 130?

Kan det være et driverproblem(som vel er det eneste der kan foresage
spontane resets?) på de konkrete maskiner? De har ellers begge to fungere
som servere i et netværk i lang tid...

Jeg bruger delphi 7 professional...måske der er kommet en servicepack til
den eller? Jeg kører bare med den orginale uden opdateringer...

Alle forslag/ideer modtages med kyshånd

På forhånd tak

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-04 15:32

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> wrote in message

> Nogen ideer til hvad det kan skyldes? Jeg troede slet ikke at mine
> programmer kørte på et niveau hvor en spontan reset var mulig.

Hvad gør dit program? Prøv evt. at fjerne funktionalitet trinvis indtil
servicen virker. Eller prøv at indsætte noget kode, som skriver til en
log fil for hver linie, så du kan se, hvor langt programmet kommer.

> Jeg bruger delphi 7 professional...måske der er kommet en servicepack
til
> den eller? Jeg kører bare med den orginale uden opdateringer...

Ja, i sidste uge, men du skal nok ikke sætte din lid til, at det løser
problemet.

hilsen
Uffe

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 11-05-04 16:51

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in message

> Hvad gør dit program? Prøv evt. at fjerne funktionalitet trinvis indtil
> servicen virker. Eller prøv at indsætte noget kode, som skriver til en
> log fil for hver linie, så du kan se, hvor langt programmet kommer.

Mit program laver hash af nogle filer og hvis filerne er ændre uploades de
via FTP til en central server...ikke noget tricky ud over et par indy
komponenter og et par DBISAM-komponenter...

Har også tænkt mig at prøve den med logfilen....takker..

> til
>
> Ja, i sidste uge, men du skal nok ikke sætte din lid til, at det løser
> problemet.

Nah, jeg tvivler også meget, men jeg tror jeg vil prøve at opdatere...

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-04 17:12

> Mit program laver hash af nogle filer og hvis filerne er ændre
uploades de
> via FTP til en central server...ikke noget tricky ud over et par indy
> komponenter og et par DBISAM-komponenter...

Ikke noget tricky? Jeg kan se alt muligt der kan gå galt såsom manglende
rettigheder, en lukket port i.f.t. FTP-upload m.v. Det er nok den slags,
du skal kigge efter.

Netop Indy + DBISAM bruger jeg i øvrigt også til mange løsninger

hilsen
Uffe

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 11-05-04 19:55

> uploades de
>
> Ikke noget tricky? Jeg kan se alt muligt der kan gå galt såsom manglende
> rettigheder, en lukket port i.f.t. FTP-upload m.v. Det er nok den slags,
> du skal kigge efter.

Tjea, men vel ikke noget der kan betyde spontane resets?

MVH
Thomas

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-05-04 05:41

Thomas Eg Jørgensen wrote:

> "Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote in message

> Tjea, men vel ikke noget der kan betyde spontane resets?

Hvis det ikke er for besværligt at lave om, kan du prøve med Synapse i
stedet for Indy. Jeg har selv opnået /væsentlig/ bedre stabilitet i
multithreaded miljøer med disse i forhold til Indy.
De spontane 'resets' kan skyldes uinitierede variabler, stack overflow,
invalide pointere osv.
Prøv også at compile med flag i 'Range checking' samt 'Overflow checking'.

Stig Johansen

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 12-05-04 09:14

"Stig Johansen" <aaa@bbb.com> wrote in message

> Hvis det ikke er for besværligt at lave om, kan du prøve med Synapse i
> stedet for Indy. Jeg har selv opnået /væsentlig/ bedre stabilitet i
> multithreaded miljøer med disse i forhold til Indy.

"bedre stabilitet"? Kan du uddybe hvad du mener med det?

> De spontane 'resets' kan skyldes uinitierede variabler, stack overflow,
> invalide pointere osv.

Hmm, ok....

> Prøv også at compile med flag i 'Range checking' samt 'Overflow checking'.

Ok, det vil jeg prøve...Vil det betyde at det kun er mit program der crasher
og ikke hele systemet eller hvordan?

MVH
Thomas

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-05-04 05:41

Thomas Eg Jørgensen wrote:

> "bedre stabilitet"? Kan du uddybe hvad du mener med det?

I forbindelse med noget webserver programmering + SOAP, var der en del
uregelmæssigheder med den indbyggede Indy. Jeg husker ikke[1] de præcise
detaljer, men tråde begyndte at hænge, nogle requests blev ikke gennemført
osv. Jeg prøvede at debugge fejlene, og der så jeg, at det er en stor gang
spaghetti kode. Efter at have konverteret til Synapse, virkede alting
perfekt.

[1] Det er lang tid siden, men jeg fandt lige den her på Google:
<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&threadm=3ca0b76e_1%40dnews&rnum=1&prev=/groups%3Fas_q%3Dsynapse%2520soap%26safe%3Dimages%26as_ugroup%3Dborland.public.*%26as_uauthors%3Dstig%2520johansen%26lr%3D%26hl%3Den>

> Ok, det vil jeg prøve...Vil det betyde at det kun er mit program der
> crasher og ikke hele systemet eller hvordan?

Ja, det plejer det at gøre. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad der sker når
det kører som service, men det burde ikke kunne lægge en hel maskine ned.

Stig Johansen

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 12-05-04 18:41

Thomas Eg Jørgensen skrev:

> [...]
>
> Nogen ideer til hvad det kan skyldes? Jeg troede slet ikke at mine
> programmer kørte på et niveau hvor en spontan reset var mulig.

Du skulle vel ikke af fået besøg af den tyske orm (Virussens Sasser)?

Programmet Server.exe er bla, en del at virussen/ormen backdoor.trojan,
så det vil nok være en god idé med lidt virusscanning, scanning for
hijak'ere og spyware. Der er dog også andre, bl.a. Dansk Data Arkiv og
Sambar, der benytter filer ved navn server.exe.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe