Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
indfri flexlån?
Fra : Kitty

Dato : 11-05-04 12:49

Jeg leder efter en forståelig forklaring på, hvilke omkostninger der er ved
at indfri et flexlån (F3) i "utide". Vi overvejer at omlægge til
obligationslån og i den sammenhæng skal det andet lån jo afvikles (der er 1½
år til næste tilpasning). Lånet er optaget hos Realkredit DK, men selvom det
er muligt at lave en beregning på deres hjemmeside, så er den altså ikke
helt til at forstå for almindelige mennesker - der også er intereserede i at
vide mere end bare lige de månedlige terminer. Findes der en side el. lign.
på nettet der forklarer mere om dette i detaljer?

Fra : Michael

Dato : 11-05-04 21:35

I kan da bede Realkredit DK om et lånetilbud. Her vil alle omkostninger jo
fremgå. Hvorfor vil I egentlig omlægge lige præcis nu? Hvorfor ikke vente de
1½ år? Renten ligger jo alligevel fast og det er ikke sandsynligt, at den 30
eller 20 årige rente stiger voldsomt de næste 1½ år.

Selv har jeg valgt den "taktik", at jeg kører med et F1 lån, hvor jeg lægger
til side hver måned således, at jeg lader som om jeg betaler på et 7% lån
(som var det jeg lagde om fra i sin tid). Jeg er fuldstændig overbevist om,
at set på langt sigt (15-20 år), vil jeg have tjent mere på den måde, selvom
renten går op og ned. De penge jeg lægger til side, vil jeg bruge hvis den
korte rente, mod forventning, skulle overstige 7%.

Bemærk iøvrigt også, at et flexlån jo som bekendt skal fornys en gang
imellem - i jeres tilfælde altså hvert 3. år. Denne omlægning sker til en
bestemt kurs, som de sidste år har været over 100. Restgælden falder altså
helt uden at skulle have penge op af lommen. Jeg er klar over, at kursen
principielt kan gå <100, men det har ikke været tilfældet de seneste år. For
mit vedkommende, har de 2 sidste omlægninger betydet 25.000 kr. mindre
restgæld "gratis". Det synes jeg da bestemt også er værd at tage med?! Men I
skal selvfølgelig gøre som I synes er bedst - det er bare min personlige
mening til flexlån jeg lige fyrer af her

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-05-04 21:31

In article <c7rd3h$qoo$1@news.net.uni-c.dk>, Michael wrote:
> [...]
> renten går op og ned. De penge jeg lægger til side, vil jeg bruge hvis den
> korte rente, mod forventning, skulle overstige 7%.

Jeg talte med banken om det, og valgte så at sætte 3 gange de penge
jeg sparer ind på en ratepension (der er jo skattefordelen). Og med
en rente på over 15% sidste år, så er det en meget god beslutning.

Overvejer også lidt at gå på lange lån de sidste 20 år, men er dog
ikke sikker. Der er et stykke vej fra 2.5 til 5%.

Er også selv i F1 lån. Enten tror man på flexlån, og kører F1,
eller også tror man ikke på det holder, og vælger så F1 for at
kunne komme ud hurtigt og billigt. F3 som banken ville sælge mig
ser jeg inden fidus i.

Kunne kun finde på F1 eller mange år.

> [...]
> skal selvfølgelig gøre som I synes er bedst - det er bare min personlige
> mening til flexlån jeg lige fyrer af her

Det er vanskeligt at vurdere hvornår man skal omlægge. I dag er den
lange rente på 5.5% eller deromkring. Og da den korte rente typisk
er et par procentpoint under, så skal den lange rente op over 7.5%
inden der vil være en periode hvor man vil betale mere på et flexlån
end på et langt lång.

> "Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> wrote in message
> [...]

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260