imagettfbbox & imagettftext
Fra : Jeppe Uhd

Dato : 11-05-04 12:27

Jeg er begyndt at have problemer med <subj> på en ny installation af php
(php4.3.6 gd2.0.22 freetype2.1.7) (virker fint på en "gammel" - php4.3.1
gd2.0.11 freetype2.1.4.)

Hvis jeg "konverterer" strengen "æ" får jeg et fint lille æ men hvis jeg
konverterer "ææ" eller "æa" o.l. får jeg en dum lille firkant (og
tilsvarende for alle nationale karakterer...). Har tracet mig frem til at
det måske er et eller andet med gd/freetype libs'ene, men hvad gør jeg for
at fixe problemet eller lave en "workaround" ?

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-05-04 10:33

Jeppe Uhd wrote:

> [...]
> det måske er et eller andet med gd/freetype libs'ene, men hvad gør jeg for
> at fixe problemet eller lave en "workaround" ?

Hmmm kan du give et eksempel script? Og eventuelt et sted hvor det kan
testes? Jeg har umiddeltbart ikke haft problemer med det :)

mvh
Johan

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 12-05-04 11:28

Johan Holst Nielsen wrote:

> Hmmm kan du give et eksempel script? Og eventuelt et sted hvor det kan
> testes? Jeg har umiddeltbart ikke haft problemer med det :)
>
> mvh
> Johan

På den her virker det:

Virker på disse måder:
http://sms.nx.dk/button.php?cap=æææ
http://sms.nx.dk/button.php/æææ
http://sms.nx.dk/button/æææ

Source:
http://sms.nx.dk/button.phps

Den maskine der har problemet er ikke lige tilgængelig, vender lige tilbage
når jeg kan lave den tilgængelig igen...

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 12-05-04 11:59

Jeppe Uhd wrote:

> [...]
>
> Den maskine der har problemet er ikke lige tilgængelig, vender lige
> tilbage når jeg kan lave den tilgængelig igen...

På den her virker det så ikke så godt...

http://msm.nx.dk/button.php?cap=æ -> viser et enkelt æ
http://msm.nx.dk/button.php?cap=æææ -> viser en lille firkant efterfulgt
af et enkelt æ

Source : (magen til ovenstående...)
http://msm.nx.dk/button.phps

phpinfo på de to sider:

http://sms.nx.dk/info.php
http://msm.nx.dk/info.php

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 12-05-04 13:38

Jeppe Uhd wrote:
[snip diverse eksempler på noget der virker og ditto ikke...]

På den her går den helt i kage...

http://msm.nx.dk/button.php?cap=å%20åd

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-05-04 14:27

On Tue, 11 May 2004 13:26:39 +0200, "Jeppe Uhd" <knewsnospam@nx.dk>
wrote:

> [...]
>det måske er et eller andet med gd/freetype libs'ene, men hvad gør jeg for
>at fixe problemet eller lave en "workaround" ?

Jeg var ude for et lignende porterings-problem på bestemte servere for
nyligt (vistnok primært under FreeBSD). Jeg vil tro, at det afhænger
om strengen betragtes som UTF-8 eller ej.

Da det altså varierede fra server til server, valgte jeg at konvertere
highbits-tegn til character sequences, så jeg lavede følgende hurtige
funktion til formålet (som sikkert kan optimeres):

<?php
// Highbit-character-fix for ttf-usage; Peter Brodersen
// converts æble to &#230;ble
function fixttftext($string) {
   $newstring = "";
   for($i=0;$i<strlen($string);$i++) {
      $char = substr($string,$i,1);
      $ord = ord($char);
      $newstring .= ($ord < 128 ? $char : "&#".$ord.";");
   }
   return $newstring;
}

ImageTTFText($png,$fs,0,$x,$y,$black,$fn,fixttftext($cap));
?>

Prøv at se om det ikke hjælper.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: "Der er et yndigt land" (og ikke "Det er et yndigt land")

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 12-05-04 15:10

Peter Brodersen wrote:

> Jeg var ude for et lignende porterings-problem på bestemte servere for
> nyligt (vistnok primært under FreeBSD). Jeg vil tro, at det afhænger
> om strengen betragtes som UTF-8 eller ej.

Begge servere kører FreeBSD

Jeg har godt nok eksperimenteret med iconv og prøvet at konvertere imellem
diverse tegnsæt... Ikke at det hjalp en dyt...

> Da det altså varierede fra server til server, valgte jeg at konvertere
> highbits-tegn til character sequences, så jeg lavede følgende hurtige
> funktion til formålet (som sikkert kan optimeres):

[snip kodestump]

> Prøv at se om det ikke hjælper.

Det hjalp...