hund i bilen
Fra : Mikael

Dato : 10-05-04 19:33

Hejsa Alle!

Vi har en dejlig hund, som vi normalt anbringer i et hundebur i
bagagerummet på vores stationcar.
Men jeg syntes godt der kan blive lidt varmt i bilen om sommeren, så
hvilken form for solafskærmning er bedst at anvende?

Skal man sætte noget meget mørk solfilm på, eller bare bare noget der er
helvmørkt.
Er det i virkeligheden lige så godt med den type solafskærmning man sætter
på med sugekopper?

Ud over dette har jeg påtænkt at supplere med en 12v blæser fra en gl. PC
for at lave lidt ekste luftcirkulation i bagagerummet.

Er der andre ting jeg kan/bør gøre for at gøre køreturen mere behagelig for
vuffer?

mvh.

Mikael

Fra : René Kofoed

Dato : 10-05-04 20:13

"Mikael" <buzzman@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at lave lidt ekste luftcirkulation i bagagerummet.
>
> Er der andre ting jeg kan/bør gøre for at gøre køreturen mere behagelig

Hej Mikael.
Lad være med at tage hunden med, hvis den alligevel bare skal sidde i
bagagerummet !!
Mvh Susanne.

Fra : Mikael

Dato : 10-05-04 20:17

> Hej Mikael.
> Lad være med at tage hunden med, hvis den alligevel bare skal sidde i
> bagagerummet !!
> Mvh Susanne.

Klart! Jeg efterlader ham ikke i bilen, jeg tænkte mere på at gøre det mere
behageligt for ham under kørslen!

mvh.

Mikael

Fra : Is

Dato : 10-05-04 20:58

> Klart! Jeg efterlader ham ikke i bilen, jeg tænkte mere på at gøre det
mere
> behageligt for ham under kørslen!
---
Hej

Jeg har i min bil sat solfilm på de bagerste ruder, det nyder både hund og
vi andre godt af. Bilen er heller ikke nær så varm når man skal ud at køre.
Selv efter en hel dag i solen er tingene der ligger i bagagerummet til at
røre ved.

Jeg har så valgt efter den type der absorberer mest varmestråling ! 84 % og
lys 80 % , det er svært at se ind, men kun lidt mørkere at se ud.

(købt i Biltema hvis du skulle være i nærheden af sådan en )

Husk det ikke må sættes på frontrude eller de forreste sideruder !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-05-04 07:05

On Mon, 10 May 2004 21:58:07 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>(købt i Biltema hvis du skulle være i nærheden af sådan en )
>
>Husk det ikke må sættes på frontrude eller de forreste sideruder !

og heller ikke bagruden med mindre man har gule plader på bilen,
ellers skal man sætte noget lysere på der, og pas på ledningerne i
bagruden

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Is

Dato : 11-05-04 19:45

> og heller ikke bagruden med mindre man har gule plader på bilen,
> ellers skal man sætte noget lysere på der, og pas på ledningerne i
> bagruden
---

tilfældigt søgt pågoogle ! siger at i bagruden skal 40% af lyset udefra gå
igennem

http://www.solfilmhalvpris.dk/regler-hvad_er_lovligt.asp

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 11-05-04 18:24

Hej,

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message news:<V9Rnc.418$mt2.76@news.get2net.dk>...
> [...]
> lys 80 % , det er svært at se ind, men kun lidt mørkere at se ud.
>
> (købt i Biltema hvis du skulle være i nærheden af sådan en )

Har du selv sat solfilmen på? Jeg har hørt at det skulle være svært at
få det til at se pænt ud.

Mvh.
Mette

Fra : Is

Dato : 11-05-04 19:50

> Har du selv sat solfilmen på? Jeg har hørt at det skulle være svært at
> få det til at se pænt ud.
---

Ja jeg har selv sat i bagrude, og de bagerste sideruder - og mit soltag, jeg
har et man ikke kan "trække for" så når jeg kørte i høj sol, bagte den lige
ned i hovedet - det var også dejligt at slippe for.

Svært, både ja og nej - jeg var også længe om at tage mod til mig. Men det
er jo ikke så dyrt igen, og er det helt af h... til kan det jo tages af
igen.

Er ruderne lige synes jeg det er rimeligt nemt
min bagrude buger noget - her kunne jeg ikke undgå at det foldede lidt. Men
bilen skal snart syn, så må jeg jo hellere fjerne den, og bagefter kan jeg
jo prøve igen med den rette lysgennemgang.

Men pas MEGET på ikke der kommer hundehår eller lignende mellem film og
rude - det ses

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-05-04 08:48

On 11 May 2004 10:24:27 -0700, mealbas@hotmail.com (Mette N. S?rensen)
wrote:

>Hej,

>Har du selv sat solfilmen på? Jeg har hørt at det skulle være svært at
>få det til at se pænt ud.
>
>Mvh.
>Mette

hvis du vil have det til at se pænt ud skal du have ruderne helt ud og
gummilisterne af, have ruden på et par bukke have dejskrabere, og en
føntører og sæbevand parat, hvis man bare kravler ind i bilen og
klistrer det på så bliver det hurtigt pinligt at se på, og det er
samtidig bedst at have prøvet det før

Fra : Is

Dato : 13-05-04 20:56

> [...]
> føntører og sæbevand parat, hvis man bare kravler ind i bilen og
> klistrer det på så bliver det hurtigt pinligt at se på, og det er

det er ikke så nemt , når ruderne er limmet i !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 14-05-04 21:42

On Thu, 13 May 2004 21:55:38 +0200, "Is"

>---
>
>det er ikke så nemt , når ruderne er limmet i !

nej det gør det nok en del sværere men der er jo små firmaer der
laver den slags, så jeg ville nok hellere betale dem for det, så kan
man jo brokke sig hvis det ikke er pænt, hvis man selv laver det, kan
man nok hurtigt blive sur på sig selv over at man har spildt sine
penge

Fra : Is

Dato : 14-05-04 19:47

> [...]
> man jo brokke sig hvis det ikke er pænt, hvis man selv laver det, kan
> man nok hurtigt blive sur på sig selv over at man har spildt sine

De 250 - 300 kr. en rulle film koster vil jeg da gerne lave et forsøg med !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : T.Jørgensen

Dato : 11-05-04 07:43

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagagerummet !!
> Mvh Susanne.
>
> Helt ærligt, det er sq da dejligt at se nogen vil gøre køreturen mere
behagelig for sin hund, og rart at de tager den med, så den ikke skal være
alene!!
Nu er det altså ikke et bagagerum !!!!
mvh Marianne

Fra : René Kofoed

Dato : 11-05-04 20:45

> behagelig for sin hund, og rart at de tager den med, så den ikke skal være
> alene!!
> Nu er det altså ikke et bagagerum !!!!
> mvh Marianne

Hej Marianne.
Hvor er det lige, at du læser det IKKE er bagagerummet han har hunden i ????

Desuden stod der ikke noget om, at det kun var til kørslen, og ikke også til
"opbevaring", at de extra kølende elementer skulle bruges !!!

Udover dette, så tager vi kun vores hunde med, når vi på forhånd er sikre
på, at de er meget velkomne.
Hvilket 2 store hunde, desværre sjældent er. Er sikker på, at de hellere vil
blive hjemme, end vade hvileløst rundt, et sted og føle sig uvelkommen.
Mvh Susanne.

Fra : Søs

Dato : 11-05-04 22:44

<klip>
> Hej Marianne.
> Hvor er det lige, at du læser det IKKE er bagagerummet han har hunden i
????

Der staar i den förste at det er i en stationcar, om hunden sidder paa et
bagsæde eller i "bagagerummet" i en stationcar er det ikke det samme?

> Desuden stod der ikke noget om, at det kun var til kørslen, og ikke også
til
> "opbevaring", at de extra kølende elementer skulle bruges !!!

Han skrev i anden besked "Klart! Jeg efterlader ham ikke i bilen, jeg tænkte
mere på at gøre det mere
behageligt for ham under kørslen!"
kan det siges mere direkte?

> Udover dette, så tager vi kun vores hunde med, når vi på forhånd er sikre
> på, at de er meget velkomne.
Det er jeg enig med dig i tilgengæld ;)

Mvh Søs

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-05-04 11:50

"Søs" <ikkesoes@hornstrup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til
> >
> Han skrev i anden besked "Klart! Jeg efterlader ham ikke i bilen, jeg

Jeg må da indrømme, at det virker temmeligt forstyrrende, det der, med at
hunden ikke efterlades i bilen. Hvorfor så overhovedet gøre noget ??...
Hvis han selv kan holde ud at være i bilen, så kan hunden også. Så hvis man
foretager sådanne installationer, så er det vel med henblik på, at hunden
kan efterlades i bilen, ellers forekommer det mig at være spild af både tid
og penge.

M.V.H.....Benny..

Fra : Mikael

Dato : 12-05-04 15:16

> [...]
> Så hvis man foretager sådanne installationer, så er det vel med
> henblik på, at hunden kan efterlades i bilen, ellers forekommer det

Det er det måske også at gøre for meget ud af det, men jeg kan tilpasse min
egen temperatur ved at rulle ned eller tage mindre tøj på, så vidt jeg ved
kan hunde ikke smide deres overfrakke!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-05-04 18:26

> [...]
min
> egen temperatur ved at rulle ned eller tage mindre tøj på, så vidt jeg ved

Hej igen Mikael

Nej det at gøre meget ud af det, kan vel sjældent være til skade. Men
pengene kunne anvendes bedre. Som sagt, hvis du selv er i bilen, så kan
hunden også være der og stortrives. Så er der ingen grund til ekstra
foranstaltninger. Men det sker, at man bliver nødt til at efterlade sin
hund i bilen, for når man tager hjemmefra, står kræet og kigger
forventningsfuldt op på en, hvor skal vi hen, skal vi lave noget sjovt,
eller ??, nå skidt med det, lad os nu bare komme afsted. Alt er bedre end
at blive efterladt hjemme. Det er når man så er nødt til at efterlade dem i
bilen, at der er fare på færde. Så er solfilm og ventilation en god ting at
have. Det kunne være nogle vinduesholdere, der kan sikre at hunden bliver
inde i bilen, men bagsmækken står f.eks 10 - 15 cm åben. Eller man kunne
tage hundene ud, og binde dem til trækket, eller finde jordspyddet frem, og
binde dem dertil, så man kan være sikker på, de har det rimeligt
komfortabelt til man kommer tilbage, og at de har noget at drikke. Derefter
er der så kun tilbage at håbe, at andre vil kunne finde ud af, at lade dem
være i fred.

M.V.H.....Benny..

Fra : Is

Dato : 12-05-04 21:47

"Benny Mortensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> foretager sådanne installationer, så er det vel med henblik på, at hunden
> kan efterlades i bilen, ellers forekommer det mig at være spild af både

Dertil vil jeg sige - hvis det var lovligt at sætte film på de forreste
sideruder, så havde jeg også gjordt det. Og det er ikke fordi jeg efterlades
i bilen

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Heidi Jensen

Dato : 13-05-04 10:42

"Benny Mortensen" <adx250bzpb@pluno.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> foretager sådanne installationer, så er det vel med henblik på, at hunden
> kan efterlades i bilen, ellers forekommer det mig at være spild af både

Har du aldrig hørt om, at hvis man skal køre langt med sine hunde i bagende
sol (bag i bilen), skal man lave holdt undervejs, så hunden kan komme ud og
få luft.... Mange hunde kan ikke klare sommer varmen, du kan bare se på
udstillingerne rundt omkring, hvor folk har samme mening som dig: "hmm hvis
jeg kan sidde i et telt, kan min hund også".... og ja hvad sker der så-
mange hunde er døde pga. dette! Hunde kan altså ikke klare alle varme grader
som vi kan og samtidig sidde stille- en hund skal have mulighed for at
bevæge sig frit i sommervarmen. Folk tror så også at, "nu gør jeg noget godt
for min hund og binder den til bilen, mens jeg er væk i et par timer"......
er det ikke dyreplagerri, tænk hvis hunden får det alt for varmt- går i
panik eller lign, kvæler sig i sin snor osv. Der er på en udstilling strikse
regler for alt dette..... hunden må ikke ligge i bilen, sidde bundet til
bilen eller andre ting- væk fra sin ejer, eller være plantet i et varmt
telt, uden gennemtræk! Men der er mange der stadig tror at hunden bedst
trives med disse ting- de folk burde selv aflives, i stedet for de hunde,
der ikke kan overleve et par timer på disse måder!

Jo selvfølgelig er det bedste du kan gøre for din hund under køreturen, at
gøre turen så køligt som muligt!!! om det så er solfilm, åbne vinduer (hvor
hunden er) eller andet smart... så er det det bedste for hunden....

Heidi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-05-04 15:30

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
(hvor
> hunden er) eller andet smart... så er det det bedste for hunden....

Hej Heidi

Nu ved jeg ikke, om det er mine evner til at skrive, eller dine evner til at
læse det kniber noget med. Det emne syntes jeg, var skåret ud i pap. De
ekstra ordinære tiltag, ville være helt fine i en varevogn, hvor kabine og
varerum var adskilt, ellers er de unødvendige. Hvis du holder en temperatur
i din bil, som du selv vil have det komfortabelt i, så vil din hund
stortrives.

Hvad du så syntes, om mine meninger, som du alligevel intet kender til,
bekymrer mig så ikke særligt. Nu har jeg efterhånden kørt i stationcar i
godt og vel 22 år, og med op til 3 hunde bagi, og så vidt jeg ved, har ingen
af dem lidt overlast.

At hunde på lange køreture skal ud og luftes, og have lejlighed til at
strække benene, det betragtede jeg som en selvfølge. Der har vi jo mange
helt fine rastepladser, som er som skabt til disse formål, men borde og
bænke, så man også selv kan få lidt forplejning. Så er der endda dejlige
skovområder bagved, hvor de kan få lov til at udfolde sig, fordi der
heldigvis er så langt fra selve rastepladsen, så de fleste bilister ikke
gider gå derned, hvilket passer os fint. Så vi kan være stort set alene,
selvom pladsen er fyldt med biler.

At man ikke sætter sin hund i et varmt telt, uden gennemtræk. Altså
Heidi.... Fri mig nu lige for den nybegynder kolik. Når jeg har telt med,
er det til mig, ikke til hunden. Du har så mange muligheder med en
stationcar, så det kun er din egen fantasi der sætter grænserne, så de penge
den før omtalte blæser koster, og det er ikke mange kroner, kan anvendes
bedre. Jeg tror jeg har 100 af dem, men har da aldrig i min vildeste
fantasi drømt om at sætte nogen i, hvad pokker skulle den hjælpe, selv et
ganske almindeligt gammelt viskestykke vil have 75 * effekten af den.

Tænk, hvis hunden får det for varmt. Ja det ville da være pinligt. Men det
er nu altså ikke køreturen jeg bekymrer mig om, for der er jeg jo sammen med
mine hunde, og der har jeg da fuldt opsyn med hvordan de har det. Ja så må
jeg jo så nok lige huske at fortælle, at du selvfølgelig ikke må bruge dine
vinduesholdere under kørslen, til at holde bagsmække åben med. Det er
livsfarligt for både dig og hund.

På et punkt er vi da enige. Solfilmen skader da ikke, hvilket jeg heller
ikke mindes at have givet udtryk for. Men hvis det kun var fordi hunden
skulle være i bilen under kørslen, så aldeles unødvendig. Inden man
begynder, skal man jo nok lige sikre sig, at bilen nu virkeligt også står
med de originale ruder, for det er jo dem, bilens instruktionsbog skriver
tallet på. Kører man i en bil, som har haft samme model i mange år, så være
sikker på, det er den rigtige instruktionsbog. Det sikreste er at tage sin
registreringsattest med ned til forhandleren, så kan han checke på
stelnummeret, hvilke ruder din bil er ( eller burde ) være udstyret med, og
du ved med sikkerhed, hvilken film du må sætte i.

M.V.H.....Benny..

Fra : René Kofoed

Dato : 12-05-04 21:20

Hej Søs.
> <klip>
> ????
> >
> Der staar i den förste at det er i en stationcar, om hunden sidder paa et
> bagsæde eller i "bagagerummet" i en stationcar er det ikke det samme?

Nej, det er det ikke. Der er mere vinduesplads i bagagerummet end på
bagsædet.( altså mere skygge på bagsædet ) Ruller du vinduet ned, for
luftcirkulation, er det kun en begrænset hastighed, du kan køre med. (vil
nødig køre fra sjælland til familien i jylland, med nedrullede vinduer, på
motorvejen)

> til
> >
> Han skrev i anden besked "Klart! Jeg efterlader ham ikke i bilen, jeg
> [...]

Læs ovenstånede : der stod ikke noget om, at det KUN var til kørslen
!!!!!!!!!!!!

> Det er jeg enig med dig i tilgengæld ;)
>
> Mvh Søs

Mvh Susanne.

Fra : Carina

Dato : 10-05-04 20:15

Vi bruger en blæser fra en pc strømforsyning som er tilsluttet cigarstikket,
men kunne godt tænke mig noget størrere, der kunne lave mere
luftgennemstrømning.
Iøjeblikket bruger vi afskærmning med sugekopper, men jeg har også overvejet
at sætte solfilm på, men vil helst nøjedes med den lyse grå istedet for den
helt mørke.
/Carina