Omvendt RBL i postfix
Fra : Ole Hansen

Dato : 10-05-04 09:42

Hej,

Er der nogen, der ved, om det er muligt at lave en omvendt RBL i
Postfix? Og i så fald, hvordan implementeres det? Jeg er klar over,
jeg højst sandsynligt skal opgradere til 2.0.x.. (Kører 1.1.11 nu)

Jeg har googlet lidt, og synes ikke rigtig, der dukker noget
interessant op..

--
Ole Hansen

Fra : Christian Joergensen

Dato : 10-05-04 10:17

On Mon, 10 May 2004 10:42:07 +0200, Ole Hansen wrote:

> Er der nogen, der ved, om det er muligt at lave en omvendt RBL i
> Postfix? Og i så fald, hvordan implementeres det? Jeg er klar over,
> jeg højst sandsynligt skal opgradere til 2.0.x.. (Kører 1.1.11 nu)

Jeg tror du bliver nødt til at forklare hvad en omvendt RBL er :)

--
Christian Jørgensen | If ignorance is bliss
http://www.razor.dk | - then knock the smile off my face ;)

Fra : Ole Hansen

Dato : 10-05-04 12:46

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> writes:

> Jeg tror du bliver nødt til at forklare hvad en omvendt RBL er :)

Hmm... Er det slet ikke selvforklarende? :) Nå, okay, here
goes.. Ligesom man kan bruge en RBL til at blackliste folk med, vil
jeg benytte en RBL til at whiteliste.. F.eks. kunne man sige, hvis
folk er listet i dk.countries.nerd.dk skal de altid have lov at sende
mail uanset om de er listet i andre RBL'er..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-05-04 15:50

On Mon, 10 May 2004 13:45:41 +0200, Ole Hansen wrote:

> [...]
> folk er listet i dk.countries.nerd.dk skal de altid have lov at sende
> mail uanset om de er listet i andre RBL'er..

Kan følgende ikke bruges:
smtpd_recipient_restrictions =
check_recipient_access hash:/etc/postfix/access,
check_sender_access hash:/etc/postfix/access,
check_client_access hash:/etc/postfix/access,
etc.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ole Hansen

Dato : 11-05-04 11:10

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> [...]
> check_recipient_access hash:/etc/postfix/access,
> check_sender_access hash:/etc/postfix/access,
> check_client_access hash:/etc/postfix/access,

Johh.. Det kan det da, menøhh? Så opnår jeg vel ikke det, jeg gerne
ville eller misforstår jeg dig? Så skal jeg jo selv vedligeholde den
liste af IP'er.. (Jaja.. et script kan da gøre det)

--
Ole Hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-05-04 11:25

On Tue, 11 May 2004 12:10:09 +0200, Ole Hansen wrote:

> Johh.. Det kan det da, menøhh? Så opnår jeg vel ikke det, jeg gerne
> ville eller misforstår jeg dig? Så skal jeg jo selv vedligeholde den
> liste af IP'er.. (Jaja.. et script kan da gøre det)

Selvfølgelig, hvordan havde du ellers tænkt dig, at Postfix skulle vide,
hvad der var ham eller spam?

Skal det være mere avanceret, kan du se på dette: http://tmda.net/
Det er et brugerbaseret whitelist baseret mailfilter.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-05-04 11:28

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Selvfølgelig, hvordan havde du ellers tænkt dig, at Postfix skulle vide,
> hvad der var ham eller spam?

Som skrevet i emnelinjen: En omvendt RBL.

Der burde ikke være noget i vejen for at lave hvidlister via DNS på
ganske samme måde som man laver sortlister.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Ole Hansen

Dato : 11-05-04 14:33

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Som skrevet i emnelinjen: En omvendt RBL.

Præcis! :)

> Der burde ikke være noget i vejen for at lave hvidlister via DNS på
> ganske samme måde som man laver sortlister.

Nej vel? Spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre med Postfix! :) Nåh,
det kan da være, jeg skal spørge på postfix mailing-listen..