Fertile hanner!
Fra : Freedom

Dato : 10-05-04 08:37

Hej alle,

Jeg vil gerne høre hvordan i opdrætter klare at leve sammen med jeres
fertile hanner. Min søster har et opdræt of perser, den ene han kalder og
kalder hele tiden, han skal parre når hunkattene kommer i løb, men hun er
ved at få spat af ham lige nu, og ber til at hunnerne snart kommer i løb.
Men hvad gør i andre, giver i den p-piller? Hvad med beroligende? Eller
hvordan lever i med den! Hvad kan jeg anbefale hende? (hendes dyrlæge
anbefalede p-piller, men hun er ikke pjattet med ideen!)

Jeg har kun hunner så jeg er heldig!

Iben

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-05-04 09:34

> [...]
> hvordan lever i med den! Hvad kan jeg anbefale hende? (hendes dyrlæge
> anbefalede p-piller, men hun er ikke pjattet med ideen!)

Kalderiet må man leve med, med mindre man har et hankattehus. Så længe
han ikke strinter, er I heldige P-piller til hankatte hjælper (så
vidt jeg ved) kun mod strinteri - ikke mod kalden. I Finland bruger man
et gammeldags antihistamin med sløvende bivirkning - Periactin - det kan
fås i håndkøb på apotelet herhjemme - 2 x en kvart pille om dagen er
vist almindelig dosis.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Viborg

Dato : 10-05-04 12:53

Hvor almindeligt er det at opdrættere bruger p-piller til deres
hankatte? Og hvilke risici er der ved det?

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger til salg!

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-05-04 14:05

Jeg tror at det var rimeligt almindeligt for nogle år siden,
men at brugen er stærkt mindsket, hankatte kan jo også få
cancer på grund af p.piller. Der "huserede" for et stykke tid siden nogle
forfærdelige fotos af en hankat fra en skandinavisk opdrætter hvor hankatten
havde fået p-sprøjte og derefter fået nogle store tumorer ved
"die"-vorterne, ret uhyggelige fotos, jeg ved ikke om katten overlevede. Med
den viden der er idag ville jeg hellere
fravælge at have fertil hankat end at skulle give ham
hormoner.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Battlefield´s

Dato : 10-05-04 14:27

"Marianne Hellemose" <hellemose.som3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Med
> den viden der er idag ville jeg hellere
> fravælge at have fertil hankat end at skulle give ham

Hej
Vores "gamle" hankat, fik vi fra Norge som 3 årig. Her var han blevet
behandlet med Covinan insprøjtninger, som er hormoner, for ikke at strinte
for meget (ejeren sad i kørestol). Da han kom til os stoppede vi med disse
sprøjter, alligevel fik han de tumorer ved dievorterne, som du beskriver.
Han døde af lungekræft (tumorerne havde sandsynligvis bredt sig) 9 år
gammel.
Så vores nye hankat har aldrig fået (og får aldrig) hormonbehandlinger, det
tør jeg ganske simpelt ikke.
Hilsen Vibeke, der lever med at gøre rent efter en fertil hankat.

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-05-04 19:47

On 2004-05-10 15:26:43 +0200, "Battlefield´s"

Årh Vibeke, det vidste jeg ikke :´-(
Stakkels misling.. *knus*
--
Knus fra Ann R

Fra : Freedom

Dato : 13-05-04 08:13

Tak for de gode svar jeg har fået! De er alle givet videre!

PS: Søs har købt ørepropper;)))
Iben

Fra : Heidi Nowakowski

Dato : 13-05-04 15:19

Hej Vibeke

Tak for dit indlæg vedr. hormonbehandlingserfaring fra jeres hankat.

Jeg er altså lidt nysgerring, for hvor tit giver man hankatten hormon??.
Og er P-piller (PerluteX) lige så effektive som Corvinan??

Jeg har ingen erfaring med P-indsprøjtning men snakkede faktisk med min
dyrlæge om det først på året, idet vores fertile han begyndte at makere
sig lidt. Vi har haft fertil han siden 2000, uden strinteri. Men idet vi
har 2 fertile hanner gående i huset sammen med pigerne, vil problemet
komme på et tidspunkt.

Dyrlægen sagde, at det kunne godt være, at folk ikke snakker højt om, at
de giver p-sprøjter men at hun har erfaring med at give det til
hannerne. Hun har ikke set problemerne som I nævner - dog har hun set
knuder v/indstikstedet. Jeg ved dog ikke, om det er muskelknuder eller
hvad, skal lige siges.

Jeg valgte at gå den "tunge" ved, at få bygget vores hankattehus færdig
istedet for, og så bor vores 2 drenge derunde istedet for. De kan
heldigvis gå sammen endnu, men det er nok spørgsmål om tid før end de
ikke kan samme mere. Men så længe de kan hygge og slikke hinanden så er
det jo godt.

Glæder mig meget til at lære mere

Med venlig hilsen
Heidi Nowakowski
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Battlefield´s

Dato : 13-05-04 17:24

"Heidi Nowakowski" <conmeoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> heldigvis gå sammen endnu, men det er nok spørgsmål om tid før end de
> ikke kan samme mere. Men så længe de kan hygge og slikke hinanden så er

Hej Heidi
Jeg ved faktisk ikke hvor ofte han fik Covinan, jeg har en ide om at det
foregik hver tredie måned. Jeg er slet ikke sikker på, at man anvender
Covinan mere, det gav nemlig, som du skriver, ofte problemer på selve
injektionsstedet, ofte i form af hudproblemer, som sår der ikke ville hele.
Min "Sark" havde heldigvis ikke disse problemer, måske fordi han blev
stukket i benet i stedet for i nakken, jeg ved det ikke, da vi jo aldrig gav
ham disse sprøjter. Det er altså kun hvad jeg kan huske hans (nu afdøde)
opdrætter fortalte os. Men "Sark" havde en stor skræk for alt hvad der hed
dyrlæger. Når han skulle på udstilling var han ti gange så bange for
dyrlægen som for noget af det andet. Når bare han var vel igennem
dyrlægekontrollen gik alt fint. Jeg tror det skyldes at disse sprøjter gav
ham smerter.
Mon ikke man bruger nogle andre midler nu om dage?
Hilsen Vibeke, der stadig ikke vil give min hankat nogle former for
hormoner.

---

Fra : Freedom

Dato : 14-05-04 13:33

Jeg bliver lidt nysgerig på om det ikke påvirker parringen når hannerne er
på p-piller?

Kan de parre som normalt og påvirker det ikke sæden (altså killingerne)?

Iben