min hest er begyndt at nappe
Fra : Henrik Værum Høgh

Dato : 10-05-04 07:38

Hej er der nogle der måske kan give mig en forklaring. Vi er så heldig at vi
har fået en shetlandsk pony for ca. en måned siden, han var lidt vild men
ellers omgængelig. Nu på det sidste er han begyndt at nappe. Før i tiden gik
han i en lade sammen med et får( det gør han nu stadig) men havde ikke så
meget menneske kontakt. Efter vi har fået ham er vi begyndt longer ham og
hygge med ham men vi syntes ikke det har noget godt resultat. Hvad kan vi
gøre eller hvad gør vi forkert. Kan det skyldes han får formeget
opmærksomhed?
Mvh Camilla

---
Denne mail er kontrolleret virusfri.

Fra : Mette

Dato : 10-05-04 07:44

I hvilke situationer napper han? Og gør det ondt, eller er det bare
"hyggenap"?

Jeg rider en fjordhest, som altid går og smånapper i mig med læberne, men
han gør det af hygge, ligesom når hestene nusser hinanden, fordi han godt
kan lide opmærksomheden. Det gør ikke spor ondt - men jeg skubber dog hans
hoved væk, når han napper i min bagdel, mens jeg renser hove. Tænk, hvis han
pludselig glemmer, at jeg ikke er en hest med tyk hud...

Hvis han gør det på en anden måde, forsøger han nok at sige noget, som han
gerne vil have ændret, men det kommer jo fuldstændigt an på situationen.
Prøv at beskrive lidt mere - ofte synes jeg, man selv finder ud af det, når
man begynder at beskrive det for andre.

Mvh,
Mette

Fra : Malene P

Dato : 10-05-04 07:51

"Henrik Værum Høgh" <td253@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hygge med ham men vi syntes ikke det har noget godt resultat. Hvad kan vi
> gøre eller hvad gør vi forkert. Kan det skyldes han får formeget

1) En hest skal ikke gå alene eller sammen med et får men sammen med andre
heste -måske har det gjort den sær? Hvad ville du mon blive til, hvis du
skulle tilbringe dit liv alene eller sammen med en orangutang?
2) Muligvis har i været for gavmilde mht godbidder? Lær den i så fald at
forstå et NEJ! Og lær jer selv at være konsekvent med, hvornår der vanker
godbid -og hvornår der ikke gør.
3) Shetlændere er mig bekendt nok de værste til at nappe.

mvh
Malene P

Fra : Anet

Dato : 10-05-04 15:52

"Henrik Værum Høgh" <td253@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogle der måske kan give mig en forklaring.

(klip)

Måske at I giver ponyen et par godbidder af hånden indimellem. Så pludselig
forventer han at få godbidder og smånapper lidt for det. Kunne det være det?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Iben Holst

Dato : 10-05-04 17:52

> Måske at I giver ponyen et par godbidder af hånden indimellem. Så
pludselig
> forventer han at få godbidder og smånapper lidt for det. Kunne det være
det?

..... også hvad jeg ville spørge om! - har faktisk været i samme situation da
vi fik vores lille shetter.

Han havde været vant til at stå på stald døgnet rundt i flere måneder og
havde intet at se frem til ud over den foder han fik et par gange om dagen.
Da han så kom til os, gik der heller ikke længe før han begyndte at nappe;
simpelthen fordi vi brugte godbidder til at komme ind på den lille fyr med,
fordi han var sky.
En dag fik han rigtig godt fat i mit lår, fordi han udemærket vidste at dér
var godbidderne i bukselommen og jeg blev både så rasende og overrasket på
samme tid, at han fik en ordentlig en på mulen..... og siden den dag har vi
ikke skullet bekymre os om napperiet.

Det var nok ikke "pædagogisk korrekt" og slet ikke over for sådan en sky
lille fyr, men det halp og han har ikke givet mig blå mærker siden....

Iben

Fra : Anet

Dato : 10-05-04 20:46

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det?
>
> .... også hvad jeg ville spørge om! - har faktisk været i samme situation

(klip)

Vi har nemlig også prøvet at overtage en hest der var vant til at blive
fodret konstant med sukkerknalder af hånden. Faktisk gik han en lang periode
under navnet NAPPER. Men vi indførte simpelthen at der kun blev givet
godbidder i krybberne i hele vores lille stald. Og det virkede for han fik
ikke noget når han nappede og så lagde vi ellers godbidder i krybben mens
han så på efter endt ridetur. Fik faktisk vænnet ham helt af med at nappe.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Louise

Dato : 11-05-04 18:38

IBEN!!! Nej, det er dælme ikke menneske-pædagogisk korrekt, men til
heste er det faktisk ok En hest må ikke nappe/bide og bør
irettesættes øjeblikkeligt og hellere en gang "hvor hesten tror den
skal dø i 3 sekunder" end de evige "lad nu være, hold så op, nej NU
stopper du, PUHA, slemme hest osv" hvor hesten bare oplever at der
ingen konsekvens er .

Når det så er sagt, så ville jeg da være opmærksom på hvorfor han
napper. Er det utidig brug af godbidder fra Jeres side, så stop med
dem, når han ikke kan administrere det. Brug dem kun efter ridning.

Er han hingst? Så fjern hormonbollerne; hingste er ustabile og ikke
egnede til børn overhovedet.

Sidder sadel og hovedtøj korrekt? Er I i tvivl, så rådfør Jer med en
mere erfaren rytter (jeg kender ikke Jeres baggrund, så jeg ved ikke
om I har erfaring, så bliv ikke fornærmede) og får checket om alt
passer ham.

Det var bare lige lidt at gå videre med.. Held og lykke.

Fra : Mette

Dato : 11-05-04 19:40

Aggression kan aldrig anbefales. Naturligvis kan man få en hest slået til at
gøre, som man ønsker (i nogle tilfælde), men den vil gøre det af frygt for
at blive slået, ikke fordi den har respekt for en og ønsker at gøre, som man
siger.

Naturligvis skal der være konsekvens, men der er ingen grund til at sætte
lighedstegn mellem vold og konsekvens. Man kan sagtens være konsekvent i sin
opdragelse/træning uden at slå hesten.

En respekteret leder i hestens verden er ikke den aggressive - ham adlyder
de måske nok, men ikke af lyst, hvorimod de holder sig nær til den, der kan
vise en fornuftig vej frem, godt og stabilt lederskab uden aggression og
vold. Man må jo selv bestemme, hvilken rolle man ønsker i hestens øjne, men
jeg ved da i hvert fald godt, hvilken slags lederskab, jeg ønsker - også
fordi det vil redde mig, hvis vi pludselig kommer i en situation, hvor
hesten indser sin styrke i forhold til mig. Hvis den så har valgt mig som
leder af positive årsager, vil den stadig være til at stole på, men har jeg
slået den til at gøre, som jeg vil... ja, så må det siges at være min egen
skyld, hvis hesten i sådan en situation benytter sig af muligheden for at
slå igen.

Mvh,
Mette

Fra : Marlene

Dato : 11-05-04 20:19

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skyld, hvis hesten i sådan en situation benytter sig af muligheden for at

Mere velskrevet og sandt kan det ikke blive.

Mvh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 11-05-04 19:43

> [...]
> skal dø i 3 sekunder" end de evige "lad nu være, hold så op, nej NU
> stopper du, PUHA, slemme hest osv" hvor hesten bare oplever at der

Jeg går ikke ind for at afstraffe fysisk, men i nogle situationer har jeg
været nødt til at sige ingen "regler uden undtagelser" og det er så heller
ikke een bestemt hest det har været i relation til. Man er nødt til at være
sin hest overlegen. Horsemanship, ja selvfølgelig!!!, men kun til en vis
grænse. Hesten er ikke et menneske, men jeg er heller ikke en hest....

> (jeg kender ikke Jeres baggrund, så jeg ved ikke
> om I har erfaring, så bliv ikke fornærmede)

Det er helt ok - jeg har stadig meget at lære, ligesom alle andre, men vil
da helst tro at mine 26 år (er det vist?!) blandt et hav af forskellige
heste, har givet mig nok til at kunne holde hest uden at de tager skade *G*

Nu ved jeg ikke om det var generelt eller direkte til mig ang. at få ham til
at stoppe med at nappe, men vores bette Lakrids stoppede med at nappe da jeg
svang ham en dengang så det er ikke noget jeg dyrker mere i.

Jeg har altid brugt godbidder når jeg har skullet indynde mig hos
nervøse/angste/arrige heste (som jeg "desværre" altid har haft en
forkærlighed for) indtil de har forstået at jeg kun ville dem det godt. Det
er gået over i at godbidder kun er blevet brugt af og til og igen over til
en sjælden dag på folden og den vej er de kommet ud af "misbruget" med
godbidder, som jo så er blevet erstattet af anden ros når der har været
arbejdet for det. Men ham her kunne dog ikke lige finde ud af det og det er
der vel egentlig heller ikke noget at sige til - ingen heste er jo ens og
uden at skære dem alle over een kam, er de små vel noget mere frække end de
større?! *S*

Iben

Fra : Mette

Dato : 11-05-04 20:01

> Jeg går ikke ind for at afstraffe fysisk, men i nogle situationer har jeg
> været nødt til at sige ingen "regler uden undtagelser"

Hvis hesten angriber mig eller et andet menneske/dyr, så gør jeg det, der
skal til. Men det er jo heller ikke den situation, vi taler om her.

Denne lille shetlænder bider ikke, så det gør ondt. Den tror sandsynligvis
selv, at den bare nusser de mennesker, der nusser den, ligesom den ville
nusse en anden hest, der nussede den i al venskabelighed og godmodighed.
Hvis man så pludselig labber den en, hvilket budskab sender det da til den?

Mvh,
Mette

Fra : Iben Holst

Dato : 12-05-04 17:14

> [...]
> nusse en anden hest, der nussede den i al venskabelighed og godmodighed.
> Hvis man så pludselig labber den en, hvilket budskab sender det da til

Nu taler vi jo så slet om ikke om en situation der kan sammenlignes, vær
lige obs på dét!
Jeg beskrev en situation hvor min Shetter virkelig bed til og jeg havde et
par heste bisser på mit lår i det godt stykke tid - det kan du ikke
sammenligne med en hest som "nussenapper" og desuden har jeg ikke i mit
indlæg sagt til hverken dig eller andre at dét er _måden_ gøre det på. Men
jeg kan se nu, at jeg skulle have holdt min kæft....

Jeg kan se at du har valgt kun at fokusere på det negative i mit indlæg, og
derfor kan du ikke se at vi faktisk er af samme mening - man slår ikke en
hest til opdragenhed, man skal være leder.
Men ville en leder; en førerhest ikke også lange godt ud efter den hest som
bed den hårdt?! Jeg har i hvert fald ikke set nogen førerhest lade sådan
noget gå ubemærket hen, når en anden hest ville drille eller provokere med
et hårdt bid. Og i forhold til hvad sådan en førerhest kan gøre af bid eller
spark var det lap jeg gav min shetter ikke meget ved siden af.

Men skal jeg lige være ugens syndebuk, så lad det være sådan..... *S*

Iben

Fra : Mette

Dato : 12-05-04 23:02

Øh?!?

Det er en lidt pudsig oplevelse at blive skældt ud og få forklaret det, man
netop har skrevet i sit eget indlæg.

Undskyld, hvis jeg har fornærmet dig, det var ikke meningen, men jeg synes
måske, det er en mindre ting i forhold til, hvis den arme shetlænder havde
fået en over mulen, fordi den misforståelse ikke var blevet opklaret? Jeg
synes ikke, det fremgik af jeres indlæg, at I ikke mente, den shetlænder,
som tråden her handler om, skulle slås, når den hyggenappede. Hvis vi er
enige om det, skal jeg ikke blande mig i, hvilken type leder, du ønsker at
være for din hest, men jeg håber for din egen skyld, at du er klar til at
tage konsekvenserne, når den behandler dig, som den ville behandle en
tilsvarende heste-leder, der en dag viste svaghed.

Jeg har bare valgt at være en anden type leder, og den type lederskab findes
også i hesteflokken. De ledere bliver bare ikke mulet, når de viser fysisk
svaghed, og hestene vælger dem frivilligt, ikke fordi den anden hest er
stærkere end dem. Sådan vil jeg så helst have det, hvis/når min hest en dag
opdager, at den er stærkere end mig.

Man kan sagtens kræve respekt og være konsekvent uden at indgive smerte -
hvis man vælger smerte som træningsmiddel, så må man være forberedt på, at
hesten giver igen med samme mønt. For som du selv siger, er det jo netop den
måde, den vil reagere på i hesteflokken, hvis den mener, den har højere rang
end den, der giver den smerte. Det er et tveægget sværd, og det kan netop
føre til, at man bliver bidt eller sparket, fordi man har brugt et
aggressivt kropssprog, som hesten så blot reagerer naturligt på.

Det er et valg, vi træffer. Jeg har truffet mit valg, du har truffet dit,
men det er da kun godt, hvis vi kan blive enige om, at en lille
hyggenappende shetlænder ikke skal slås.

Mvh,
Mette

Fra : Iben Holst

Dato : 13-05-04 18:36

> Øh?!?
>
> Det er en lidt pudsig oplevelse at blive skældt ud og få forklaret det,
man
> netop har skrevet i sit eget indlæg.

Skældt ud??? - hold da op, så går du da helt baglæns hvis jeg begynder på
dét. Jeg forsøgte bare at klarlægge at vi var helt enige...

Iben

Fra : Mette

Dato : 15-05-04 20:48

> Skældt ud??? - hold da op, så går du da helt baglæns hvis jeg begynder på
> dét. Jeg forsøgte bare at klarlægge at vi var helt enige...

<smil> Der skal nok lidt mere til, før jeg går baglæns, end noget, der
bliver sagt til mig på en nyhedsgruppe. Jeg morede mig bare lidt over at se
min post gentaget stort set ordret på visse steder, som om jeg ikke havde
fattet det, jeg selv havde skrevet. Det føltes lidt morsomt, men måske har
jeg bare en veludviklet sans for humor...

Lad det nu ligge. Der kan vist ikke koges mere suppe på den høne.

Mvh,
Mette

Fra : Iben Holst

Dato : 16-05-04 09:07

> [...]
> fattet det, jeg selv havde skrevet. Det føltes lidt morsomt, men måske har
> jeg bare en veludviklet sans for humor...

Umiddelbart ville jeg igen sige at vi deler samme syn på omgang med heste,
men.....
- eftersom du direkte skriver at vi er 2 forskellige slags ledere for vores
heste, hvordan kan du så få ud af mine indlæg at jeg skriver det samme som
dig?
- det virker meget tvetydigt på mig, at du mener vi skriver nøjagtigt det
samme og så ligger du alligevel vægt på at du er en helt anden slags leder
end jeg..........så kan du vel ikke undre dig over at få en reaktion?! *S*

> Lad det nu ligge. Der kan vist ikke koges mere suppe på den høne.

Nææ, jeg har heller ikke tid den kommende uge *GG*

Iben

Fra : Mette

Dato : 16-05-04 19:24

> [...]
> end jeg..........så kan du vel ikke undre dig over at få en reaktion?! *S*

Tjah. Du mener, det er i orden/nødvendigt at slå, det gør jeg ikke. Er det
ikke en forskel?

Jeg skrev ikke, at du havde skrevet ordret det samme som mig i hele dit
indlæg, blot at nogle af mine synspunkter var blevet gentaget, som om jeg
mente det modsatte. Den slags er lidt irriterende - man må hjertens gerne
være uenig med mig, en god, seriøs diskussion er altid velkommen, men jeg er
ikke vild med, at jeg bliver skudt meninger i skoene, som jeg ikke har.
Meningerne, altså, ikke skoene...

Det kunne der så åbenbart.

> Nææ, jeg har heller ikke tid den kommende uge *GG*

Godt.

Mvh,
Mette

Fra : Iben Holst

Dato : 19-05-04 17:25

*GGG*
Jamen altså - jeg må jo bare acceptere at på baggrund af, at jeg få gange
tyet til at give en hest et "rap over nallerne", så er jeg generelt en
voldelig person over for heste!

Fra : Mette

Dato : 19-05-04 17:33

> Jamen altså - jeg må jo bare acceptere at på baggrund af, at jeg få gange
> tyet til at give en hest et "rap over nallerne", så er jeg generelt en
> voldelig person over for heste!

Jeg har blot sagt, at jeg ikke mener, det nogensinde er nødvendigt, endsige
gavnligt, at slå, og forklaret, hvorfor jeg ser sådan på det og vælger
anderledes i min egen omgang med heste, men din voldsomme reaktion på, at
andre kan klare sig uden, vækker da til eftertanke.

Mvh,
Mette

Fra : Iben Holst

Dato : 19-05-04 17:51

> [...]
> anderledes i min egen omgang med heste, men din voldsomme reaktion på, at
> andre kan klare sig uden, vækker da til eftertanke.

Hov hov ... nu svarer du vist bare for at få det sidste ord?!!

Jeg synes da det er rigtig flot at man begår sig mellem heste uden at løfte
sine hænder over for hestene, - jeg har blot forsøgt at klarlægge at jeg
sjældent har slået en hest, (men dog indrømmer at have gjort det nogle
gange!) fordi jeg godt kan se, at det er det eneste du har lagt vægt på når
du har læst mine indlæg.

Iben

Fra : Merete Günther

Dato : 10-08-04 22:32

Jeg ville skuppe den væk og innurere den og når den kom igen vil jeg rose
den hvis den alså ikke napper, Merete