Sammenføring af katte?
Fra : Mette B

Dato : 09-05-04 22:25

Hej alle sammen

Vi har haft to ældre katte, hvoraf den ene er blevet aflivet p.g.a.
sygdom for nylig. Den anden - levende - er en steriliseret hunkat på 13
år - altid med et lyst sind og godmodig. Vores gamle hankat, der nu er
død, brød sig ikke om hende, og hvæsede tit af hende m.m. men hun lod
sig ikke gå på af det...

Men nu har vi så fået en ny kat i huset - en hunkat på 20 måneder. Hun
er også mild af sind og meget nysgerrig, og har været hele huset rundt.

Men de to katte er ikke rigtigt glade for hinanden - og nu boet under
samme tag i en uge. Vi holdte dem i første omgang adskilt, lod dem
derefter bytte "rum", givet dem godbidder tættere og tættere på
hinanden, kælet dem begge når de er i samme rum m.m.

Men den gamle hunkat hvæser stadig af den unge, ligeså snart de er under
50 cm fra hinanden, og den unge virker en smule kuet af det. Men okay
dag for dag går det lidt bedre.

Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan man sammenfører katte?
Måske skal der bare god tid til?

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 10-05-04 07:30

Tid og tålmodighed.

Den gamle kat har boet der i mange år med sin egen ven, som er borte nu. Den
skal have tid og i skal have tålmodighed - så skal det nok gå.

De må gerne hvæse og evt. lige stikke en lussing, men de skal ikke op og
slås, da man evt. så skal starte forfra på den sammenføringsproces, som man
er i gang med.

Mvh

Jakob

Fra : Niels Peter

Dato : 10-05-04 08:05

Mette B skrev:
> [...]
> dag for dag går det lidt bedre.
>
> Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan man sammenfører katte?

Jeg tror bestemt bare, det drejer sig om at lade tiden arbejde.
Det, du beskriver, er faktisk en moderat succes; en uge er meget kort
tid, når det drejer sig om katte.
Så vidt jeg kan se, har I gjort alt det rigtige!

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Annette

Dato : 10-05-04 10:49

Hej,
Jeg står i nøjagtig samme situation bortset fra at mine katte er en huskat
killing på 7 mdr og en ocicat killing på 14 uger, hvor huskatten har været i
hus ca. 1 mdr mere end ocicatten. Ocicatten kom først igår og huskatten er i
konstant angrebsposition trods ocicattens rolige forsøg på kontakt. Jeg
synes det er svært, da det er synd for dem begge på hver sin måde, men er da
fuld af forhåbning og udstyret med en god position tålmodighed, som jeg ser
som den eneste vej, også for dine katte.

Men sidder der een med en rigtig god idé tager også imod den med kyshånd.

Held og lykke med det :)

Mvh
Annette

Fra : Mette B

Dato : 10-05-04 18:06

Hej Anette

Altså jeg kan skrive til dig, hvad der har virket indtil nu, som jeg
læste vist nok på netdyredoktorens hjemmeside:

- Lad dem have hver sit "helle" med madskål, sovested m.m.
- Luk dem hver for sig det første stykke tid, hvis du ikke er der
- Byt rum, sådan at de kan lugte til hinandens område, uden den anden er
der
- Giv dem godbidder (vi bruger tun), og ryk dem trinvis tættere og
tættere på hinanden mens de spiser
- Lad dem højst hvæse lidt og en enkel svirp med poten af hinanden,
ellers vil der gået meget længere tid før de enes

Og så kan jeg læse fra de andre svar, at der er andre gode ting man kan
tage hensyn til.. og okay vigtigst af alt tålmodighed...

Kan sige så meget at Liva og Lille Mis nu kan krydse hinanden med 50 cm
afstand uden at der hvæses

Mvh

Mette

Fra : maz

Dato : 10-05-04 12:32

Annette wrote:
>Men sidder der een med en rigtig god idé tager også imod den med kyshånd.

Som andre har skrevet: tid, tid og atter tid (kan tage flere måneder!).
Sålænge de ikke slås for alvor, så er der ingen problemer. Almindeligt
hvæseri, at de basker til hinanden og puster sig op er ganske almindeligt
det første stykke tid. Men man kan aldrig garantere at sammenførte katte vil
komme til at elske hinanden, kun håbe. Med tiden bliver det ofte bedre.

Så giv dem tid til selv at finde ud af rangordenen (det er det de er i gang
med), og sørg for at give den "gamle" kat (den der boede der i forvejen)
mest opmærksomhed det første stykke tid. Er kattene fertile, så få dem
kastreret, medmindre de skal bruges i avl. Det kan give flere problemer med
at sammenføre fertile katte.

Begge sammenføringer lyder som helt normale og tilforladelige :)

/M

Fra : Kate

Dato : 10-05-04 17:04

Kan kun gentage de andre...tid, tid og atter tid.
Der er stor forskel på hvor hurtige de er. Jeg har tre rimeligt nylige
eksempler på sammenføronger og på hvor stor forskel der var på dem.
I April 2001 døde min dengang yngste kat pga sygdom. Tilbage var et
søskende par, som aldrig havde haft et tæt forhold. De var da ca 12 år
gamle. Hankatten var stdig ret livlig syntes jeg, mens hunkatten var
meget sat. Jeg købte en somali på 2 år som kammerat til hankatten og
aflastning for hunkatten. Jeg satte somalien i køkkenet første nat for
at undgå ballade. Jeg havde forventet larm fra hunkatten, men fik det
fra hankatten. Det tog ca 2 uger hvor somalien boede mest i køkkenet,
men stadigt oftere kom i stue og soveværelse. Pludseligt om fredagen i
uge 2 ville han ikke ud i køkkenet da jeg skulle på arbejde. Efter wen
weekend uden optræk til ballade fik han fuld frihed. Og det fungerede
fint.
Da det så viste sig at en 2 årig trods alt var for meget for en 12 årig
købte jeg en huskattekilling.
Han flyttede ind og det var så det. De to gamle var noget fornærmede,
men de rørte ham ikke. Somalien var nysgerrig og da killingen slet ikke
manglede selvtillid gik det glat. Samme nat sov killingen i stuen uden
lukkede døre.
Sidste år måtte den gamle hunkat så desværre aflives pga sygdom. Kort
tid efter fik jeg tilbudt en kat fra min mor og stedfar da de skulle
skilles.
Denne kat tog det _meget_ tungt.(Hun var 3 år på det tidspunkt) Hun sad
stort set og hvæsede og hylede og skreg oppe på et køkkenskab i en
måned, hun kom kun ned for at spise og besørge. Specielt Somalien havde
hun set sig gal på. De to havde et meget anstrengt forhold til hinanden
meget længe og stadig nu efter et år kan der forkomme ballade mellem de
to. Faktisk kom det på et tidspunkt dertil at jeg sagde til min mor at
hvis tingene ikke bedrede sig inden 2 uger så kom katten retur, for
ingen var tjent med tingene som de var.
Fra den ene dag til den anden faldt hun ned og accepterede "sin
skæbne".
Så som du kan læse så er det meget individuelt hvordan kattene
reagerer. Jeg tror hos mig er aby-pigen og somali-drengen to så store
personligheder at de ikke gi'r sig, hvorimod de to huskatte glider mere
af. Dermed ikke sagt at huskattene er svage, de er bare ikke lige så
vilde med "magten"
Håber du nåede igennem min lange beskrivelse af sammenførelser på kryds
og tværs og at du kan bruge det til noget

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Annette

Dato : 14-05-04 00:32

Hej igen,
Nu er der så gået endnu nogle dage, og i det store hele er der ikke sket
større formidlende omstændigheder. De kan dog ved et uheld havne ved siden
af hinanden, og lader den gode stemning vare i max 5 min, hvorefter
huskatten igen er på nakken af den lille ocicat. Ocicatten har stadig sit
frygtløse og livlige sind, men hvad angår den anden kat er han blevet meget
mere forsigtig, og til tider også utryg og bange.

I starten virkede huskatten bange og var som sagt i konstant
angrebsposition, nu virker han vred og går til angreb, hvilket heldigvis kun
bliver til hvæsen og svirp med poten da jeg hele tiden er over dem og
stopper det.

Men men, små skridt uanset udfald er vel også en vej frem :)

Mvh
Annette