Opkast
Fra : Melanie

Dato : 09-05-04 19:14

Hej NG

Måske nogen af jer også læser på dk.fritid.dyr.hund, og har læst om min hund
der har kastet en masse op på det sidste...
Lang historie, men kort fortalt viste det sig at være en pind i maven, der
nu er blevet opereret væk. Hun er nu ved at komme sig og for klorhexedin
pulver på såret. Nu er hun næsten rask, men...

Nu er Misse begyndt at kaste op. Tænkte at det måske bare vær hår, så her
givet hende kattemalt. 1 gang for 2 dage siden hvor hun slikkede det direkte
ud af tuben. Nu vil hun ikke have den og jeg må tvinge det i hende. Hun
kaster op 4-6 gange om dagen og ca. halvdelen af gangene er der hår med i,
men ikke i den anden halvdel. Snakkede med dyrlægen og hun siger det kunne
være at katten har slikket lidt klorhexedin i sig og det kunne give opkast,
men det vides ikke om hun har spist lidt af det.

Mit spørgsmål er så om hvor meget og hvor ofte kaster en kat op pga. hår i
maven?

Vil selvfølgelig også gerne høre om andre kender problemet.

Håber nogen kan hjælpe for nu er jeg godt nok ved at få nok af opkast, også
midt om natten

Mvh Melanie

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 19:47

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil selvfølgelig også gerne høre om andre kender problemet.
>
> Håber nogen kan hjælpe for nu er jeg godt nok ved at få nok af opkast,

Giv din kat et dagligt foder med hårbolle-system. Alle "dyre" mærker har
mindst én variant, der gør, at hårene bliver transporteret ud med
afføringen, så katten ikke skal tvinges til kattemalt eller gå og kaste op
jævnligt.

Det er nok blot at supplere det daglige foder med fx en stor spiseskefuld
Royal Canin Hair&Skin, for at forhindre dannelsen af hårboller. En lille
pose med 400 g rækker til en måneds tid, og koster 33 kr. (Enkelte steder
knap 40 kr.)

Jeg synes det er synd at katten skal kaste hår op, hvis det kan udgås via
fodringen.

Det er meget forskelligt, hvor ofte katte kaster op pga. en hårbolle. Nogle
katte gør det en gang om ugen, andre flere gange om ugen, andre sjældnere.
Det afhænger meget af, om det er en kårthåret kat, en langhåret kat, og hvor
mange hår dyret slikker i sig.

Opkast 4-6 gange om dagen i de sidste, i hvad, 3-4 dage(?), er bestemt ikke
normalt, og da slet ikke, når katten også har fået malt, og ikke har haft så
lange periode rmed opkast før ....

Har du mulighed for at holde hunden og katten adskilt, mens hundens sår
behandles med klorhexidinpulver?

Tina

Fra : Tanja Petersen

Dato : 09-05-04 20:21

Det lyder bestemt ikke rart.

Jeg vil tage den snak med dyrlægen igen, da det ikke er normalt at katten
kaster så meget op.

Jeg har selv langhåret katte og det hender at en gang om ugen og nogen gange
hver 14 dag.
Du skal være opmærksom på at den ikke dehydrere og det kan gå meget galt
hvis den kommer i vædskemangel, med så mange opkastninger kan det gå stærkt,
i så fald vil det være godt at give den revolyt som gør at det binder
vædsken i kroppen, men tag snakken med dyrlægen først.

Det kunne jo være at der sidder en prop af hår i tarmkanalen som gør at den
kaster så meget op.
Så vær på vagt, med et øje på hver en finger.

Hilsner
Tanja

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 10-05-04 07:28

Vi har lige været til dyrlægen med vores ene kat Zulu, da han muligvis har
problemer med tarmene - er ved at blive undersøgt.

Men lige inden vi var derude i torsdags, kastede han op 6-7 gange og vi
spurgte derfor dyrlægen.

Han sagde at de kaster gennemsnitligt op ca. 1 gang om ugen og det er helt
normalt for katte.Men hvis de gør det i flere dage, så kunne det være en
meget god ide at lige få den forbi en dyrlæge, som han sagde, da det kan
være forskellige problemer, som fx forstoppelse, infektion, en syg kat
(feber), irration i maven eller måske en støre hårbold, som sidder og
driller.

Så jeg ville også få den afsted.

Mvh

Jakob

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-05-04 20:58

Kunne altså godt lyde som en forstoppelse - det burde din dyrlæge altså være
opmærksom på.
Afsted til dyrlægen - det er ikke normalt at katte kaster SÅ meget op

/Joan
www.haarbolden.dk

Fra : Mette B

Dato : 09-05-04 22:18

> [...]
>
> Vil selvfølgelig også gerne høre om andre kender problemet.
>
> Håber nogen kan hjælpe for nu er jeg godt nok ved at få nok af opkast, også

Hej Melanie

Jeg har i mange år haft to katte.. og den ene kaster så godt som aldrig
op, og den anden kastede tit ( cirka en gang om ugen) hårboller op især
på hans seneste år. En gang havde han fået forstoppelse, og blev ved med
at kaste op, og blev til sidst så dårlig at han bare lå. Det gik dog
heldigvis i sig selv. Jeg synes ikke det lyder helt godt at den bliver
ved med at kaste op, så jeg ville helt klart køre til dyrlægen og få den
undersøgt ordentligt !

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lyrik

Dato : 10-05-04 13:34

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er Misse begyndt at kaste op.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kan være at den ikke kan lide foderet. Prøv at give den Pussi med stykker i
gelé.
Det er det ultimative lækre for en kat.

Hilsen
Jens

Fra : Melanie

Dato : 10-05-04 13:40

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> Kan være at den ikke kan lide foderet. Prøv at give den Pussi med stykker
> [...]

Hej Jens

Ellers tak, jeg bruger Iams foder som er meget bedre for katten end de
billige fodre fra Netto mm.
Snakkede med dyrlægen igen. Vi skal se tiden lidt an, da der jo faktisk er
meget hår i ca. halvdelen af tilfældende af hendes opkast.
En her, skrev noget om hairball foder, det vil jeg da prøve. Takker.

Mvh Melanie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-05-04 19:43

On 2004-05-10 14:33:52 +0200, "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> said:

> Kan være at den ikke kan lide foderet. Prøv at give den Pussi med stykker i
> gelé.
> Det er det ultimative lækre for en kat.

Jeg tror ikke katte kaster op af noget de ikke kan lide. Det lader de bare stå.
Mine kan derimod ikke _tåle_ Pussi mere, de kaster bl.a. op af det
Heldigvis kan de bedre lide Iams, det er der også mere gods i
--
Knus fra Ann R