Tilridning
Fra : Søs

Dato : 09-05-04 16:09

Hejsa gruppe

hvornaar maa en araberblanding tilrides?

Ingen ved hvad der er i ham udover araber, men maaske en pony, for han er
ikk ret stor..
Han er omkring to aar nu og meget tynd (tilsyneladende sultet af forrige
ejer) vil det være for tidligt at tilride ham naar han er kommet sig?
Han er lige blevet vallak (da han skal gaa med to hopper)
Skal der tages höjde for det?
Jeg har endnu ikk set hesten paa andet en billeder, saa kan ikk give nogen
nærmere beskrivelse af ham, men jeg skal hjælpe hans nuværende ejer med ham
og hendes to andre heste naar jeg kommer hjem, saa derfor er jeg intereseret
i at vide lidt om ham. Han er jo minimum halv varm/fuld blod, og min
nuverende hesteviden er overvejende om koldblodshestene, og de skal jo være
3-5 aar för tilridning...

Haaber i vil hjælpe

MvH
Søs

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-05-04 17:39

"Søs" <ikkesoes@hornstrup.com> wrote:

>hvornaar maa en araberblanding tilrides?

Ikke for at være skråsikker på det, men jeg har hørt at arabere skulle
være klar allerede ved 3 års alderen, mod 4 år som visse andre.

>Han er omkring to aar nu og meget tynd (tilsyneladende sultet af forrige
>ejer) vil det være for tidligt at tilride ham naar han er kommet sig?

Jeg ville nok bruge endnu to år på at opdrage ham fra jorden og vinde
hans tillid. Selvfølgelig alt efter hans størrelse og den rytters vægt
der skal ride ham. Der sker aldrig noget ved at vente for længe.
Omvendt kan man hurtigt ødelægge en fin hest ved at tage den i brug
for tidligt.

Tillykke med ham, selv om han er en blanding.
(Sagt af en der altid gerne ville have fat i en araber)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 17:58

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Ikke for at være skråsikker på det, men jeg har hørt at arabere skulle
> være klar allerede ved 3 års alderen, mod 4 år som visse andre.

HUH?? Jeg har hørt 5 år, da de er lidt senere udviklet....

Men det ku jo være man skulle forhøre sig om det er forkert...

Måske du kunne spørge på www.fuldblodsaraber.dk

Hilsen Camilla

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 09-05-04 18:06

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> wrote:

>HUH?? Jeg har hørt 5 år, da de er lidt senere udviklet....
>
>Men det ku jo være man skulle forhøre sig om det er forkert...

Selv HUH!

Jammen så var det nok på sin plads at høre dem der ved, i stedet for
dem der bare har hørt !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Mette

Dato : 09-05-04 18:19

Jeg ejede engang en araber-frederiksborger, der blev købt som 3½-årig
tilredet (gangarter, tilbagetrædning, trafiksikker osv.).

Om hun så også var 3½ år, kan jo altid diskuteres, men min ridelærer
dengang, en erfaren hestemand, var meget skeptisk og holdt først op med at
protestere, da han havde set hende i munden. Så hun har nok ikke været meget
ældre, ellers skulle jeg nok have hørt om det fra ham.

Men spørg dem, der virkelig ved det - vi andre kan kun gisne om det, og du
skal have helt klar og konkret besked, før du begynder at arbejde med
hesten.

Mvh,
Mette

Fra : Liz B.

Dato : 09-05-04 19:31

"Søs" <ikkesoes@hornstrup.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa gruppe
>
> hvornaar maa en araberblanding tilrides?

Hej Søs,

Jeg har et par OX arabere plage, den en på 2 år, den anden på 3 år. Ham
på 3 år, har haft lidt træning fra jorden og jeg regner med at han får endnu
mere i år således at han fra tidligste næste sommer kan tilrides.
Han er nemlig ret hvalpet endnu, altså fedtlaget.

Den anden, tror jeg, bliver tidligere færdige til tilridning, men jeg skal
alligevel vente indtil næste år før jeg begynder på noget - udover lidt fra
jorden osv. De er trænet til at løfte ben, står stille under strigling uden
grime osv. så det egentlig skæg har jeg til gode endnu.

Man skal altid se efter om plagen er udviklet nok til tilridning, om
fedtlaget er jævn, om sindet er "voksen" nok, mv. Derudover, er det godt at
vente, da arabere tager lidt tid om at være fuld udviklet. Lidt ligesom
Islændere fx. Det skader aldrig at vente indtil 3,4 og 5 års alderen. To
år er alt for unge til tilridning, men meget andet kan laves mens man
venter.

Held og lykke
Liz

Fra : Søs

Dato : 10-05-04 16:57

<Klip>
> Islændere fx. Det skader aldrig at vente indtil 3,4 og 5 års alderen. To
> år er alt for unge til tilridning, men meget andet kan laves mens man
> venter.
Okay, og tak for svaret (ogsaa fra alle andre)
Jeg var bare ikke sikker, jeg har ikke saa meget erfaring med "finere" heste
som sagt..
Endu engang tak for svaret :)

Fra : Anet

Dato : 10-05-04 20:49

"Søs" <ikkesoes@hornstrup.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa gruppe
>
> hvornaar maa en araberblanding tilrides?

(klip)

En gammel generel regel er at ponyer kan tilrides når de er 3 år og store
heste når de er 4 år. Den er nok meget god at gå ud fra.

> [...]
> Han er omkring to aar nu og meget tynd (tilsyneladende sultet af forrige
> ejer) vil det være for tidligt at tilride ham naar han er kommet sig?

Det med at han er tynd kan tit forveksles med at den er ranglet og højbenet
som en typisk plag på 2 år vil være det. Muligvis vil han også se højere ud
bagtil på krydset end fortil i bygningen. Man kan sige at en toårs er en
lidt pubertetshest. Den passer ikke rigtig sammen hverken her eller der.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Louise

Dato : 11-05-04 18:32

Jeg har ikke læst alle trådene, men vil lige komme med mit svar på dit
spørgsmål.

Mht tilridning så er den normale alder 3 år. Hvis hesten mangler at
udvikle sig meget eller er af en bestemt race, der vokser langsomt, så
er 4 år en mere korrekt alder.

Undersøgelser af islandske heste (der jo tilrides relativt sent) har
vist at der er en betydelig større forekomst af spat (slidgigt i
haseleddet) hos heste, der tilrides meget sent (6-8 år) end heste, der
tilrides relativt tidligt (4 års). Det begrundes med at jo hurtigere
hestens led og knogler vænnes til det arbejde, de senere hen skal
udføre, jo større sandsynlighed har de for at udvikle sig korrekt og
holde til bruget. Alt med måde selvfølgelig, så der er ingen grund til
at ride en hest som 2 års overhovedet, men den kunne godt komme med
som håndhest, tilkøres osv. Hellere en tidligt (3 års) tilredet hest,
der er passet på og ikke er blevet presset end en 5 års som man ikke
skåner pga alderen.

Longering er hårdt for hestens ben og bør ikke trænes for meget.
Hellere nogle gode trækture med hesten ud og opleve verden.

Sadel, hovedtøj, dækken osv er alle ting du kan vænne hesten til mens
den er relativ ung, da det jo ikke er nogen fysisk belastning.

Mht din hest, som er 4 år ville jeg absolut gå igang med et varieret
og spændende program. En smule longering, gode trækture,lidt arbejde
fra jorden og øvelser fra jorden, sadel og rytter tilvænning og når
hun er styrbar og stabil på banen og forstår hjælperne så ud på nogle
gode skridt ture med indlagt trav. Hun har alderen til at komme igang.

Fra : ST

Dato : 18-05-04 22:05

Ja, hvad menes med tilridning? Er den en unghest der vænnes til en let
rytter i 3 års alderen(sommer) og langtsomt skridtes/traves med, i selskab
med en ældre hest, primært i naturen henover vinteren - det kræver
tålmodighed, eller at den ridelystne har en primær hest at ride på. Husk at
den dyreste hest er den du selv avler - den næstdyreste er det føl/unghest
du køber - den billigste og (måske) bedste er den du selv tilrider som ca. 4
årig - hvis du er dygtig nok., eller kender en der kan og som du har tillid
til.
Har et skræmmende eksempel på en særdeles veludviklet oldenborg/fuldblod
vallak, der blev tilredet som toårig, løjet ældre og startet i dressur. Han
blev senere solgt - og aflivet som 6 årig - ledbrusken var simpelthen
ødelagt. Så mit råd er: Nyd at jeres hest er kommet til et godt hjem, den
halve tilridning foregår alligevel i stalden og på jorden via tillid og
opdragelse. Og når I alligevel har besøg af dyrlægen om et års tid, så få et
godt råd, specielt med henblik på hestens led - psyken tror jeg at I selv
har styr på, held og lykke- Susanne