Professionel server
Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 00:34

Hvis man skal købe en pro server, skal det så være en Cobalt ?

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM" if you want to mail me.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-05-04 08:42

Peter Thomsen wrote:
> Hvis man skal købe en pro server, skal det så være en Cobalt ?

"Hvis jeg vil gå i hvis jakke, skal jeg så dyrke Aikido?"

Hvad skal du bruge maskinen til? Hvad er prisrammen? Fyld selv andre
ubesvarede spørgsmål på...

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-05-04 09:47

Peter Thomsen wrote:
> Hvis man skal købe en pro server, skal det så være en Cobalt ?

Hej Peter

Hvad mener du med en "pro server" ?
Cobalt serverne fra Sun er nærmest en Linux baseret server appliance,
hvor du får en næsten færdig konfigureret mail-, web- og mail server,
hvor du blot skal indtaste IP adresse osv.,for at få den op at køre.

Via mit forrige job, fik jeg lov til at lege lidt med en Cobalt RaQ 4,
og jeg har aldrig set noget der var så nemt at få til at fungere.

Hvis du kender lidt til Linux i forvejen, så er Cobalt særdeles nemt at
gå til.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 11:00

"Kent Wormsdorf" <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og jeg har aldrig set noget der var så nemt at få til at fungere.
>
> Hvis du kender lidt til Linux i forvejen, så er Cobalt særdeles nemt at

Det lyder som noget jeg skal bruge
Et lille spørgsmål. SCSI eller IDE, hvad skal man bruge ?

(Ideen er at jeg gerne vil have en superserver op at stå)

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-05-04 12:38

Peter Thomsen wrote:
> [...]

> Et lille spørgsmål. SCSI eller IDE, hvad skal man bruge ?
>

> (Ideen er at jeg gerne vil have en superserver op at stå)

Så vidt jeg kan huske, så var det IDE, men prøv at kontakte Liga LinDist
www.liga.dk, de har importen af Cobalt i Danmark.
De kan også sætte dig i kontakt med forhandlere.

Jeg ved ikke hvilke Cobalt maskiner der findes på markedet i dag, (da
jeg var beskæftiget med rådgivning omkring Sun Fire serverne i det
foregående job.), men det må de vide hos Liga.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 12:06

> Så vidt jeg kan huske, så var det IDE, men prøv at kontakte Liga LinDist
> på www.liga.dk, de har importen af Cobalt i Danmark.
> De kan også sætte dig i kontakt med forhandlere.

Tak

> Jeg ved ikke hvilke Cobalt maskiner der findes på markedet i dag, (da
> jeg var beskæftiget med rådgivning omkring Sun Fire serverne i det
> foregående job.), men det må de vide hos Liga.

SunFire, hvordan adskiller de sig ?

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-05-04 14:02

Peter Thomsen wrote:
> "Kent Wormsdorf" <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak

> SunFire, hvordan adskiller de sig ?

Hej Peter

Sun Fire er baseret på Sun's UltraSPARC III/IV processorer og køre
Solaris 8/9, og som kan købes i konfiguratroner fra 1 CPU og op til 72
CPU'er.

Chek: http://www.sun.com/servers/index.html

Sun har også lanceret to Intel Xeon baserede serverer: Sun Fire V60X og
V65X, samt en AMD Opteron baseret server Sun Fire V20Z, der alle kan
køre Linux, eller Solaris 8/9 til x86.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-05-04 11:17

Kent Wormsdorf wrote:
> Sun Fire er baseret på Sun's UltraSPARC III/IV processorer og køre
> Solaris 8/9, og som kan købes i konfiguratroner fra 1 CPU og op til 72
> CPU'er.

Såså, nu underdriver du, en Sun Fire 15k kan da leveres med 106
cpuer ? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 10-05-04 14:10

Hans Joergensen wrote:

> Såså, nu underdriver du, en Sun Fire 15k kan da leveres med 106
> cpuer ? :)
>
> // Hans

Hej Hans

Både ja og nej, Sun's seneste UltraSPARC IV baserede afløser for SunFire
15K,
SunFire 25K kan "kun" udstyres med 72 CPU'er.
I øvrigt er UltraSPARC IV en "dual core" CPU, så der er vel egenligt
tale om 2*72= 144 CPU'er.
SunFire 15K, kunne udover de 72 CPU'er på 18 CPU boards, også udstyres
med 17 ekstra MaxCPU boards med to ekstra CPU'er uden RAM, istedet for
I/O boards.
Da man som minimum skal have et I/O board, ellers er en computer jo ikke
meget værd.

Hvorfor Sun ikke har MaxSPU boards til SunFire 25K, ved jeg ikke?!?!?

Men det er nok ikke den form for "pro" server Peter Thomsen søger.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-05-04 22:21

Kent Wormsdorf wrote:
> [...]
> SunFire 25K kan "kun" udstyres med 72 CPU'er.
> I øvrigt er UltraSPARC IV en "dual core" CPU, så der er vel egenligt

Oh ja..

Jeg må nok indrømme at jeg ikke har fulgt med i udviklingen fra
SUN's side, og at det største jeg personligt har arbejdet med - når
vi taler om SUN - var en 16 vejs E6500 med 16gig ram.

> Hvorfor Sun ikke har MaxSPU boards til SunFire 25K, ved jeg ikke?!?!?

Måske er de ved at falde af på den ?

// Hans, der poster dette indlæg fra en pro-server
// -> http://enterprise-server.dk
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 11-05-04 08:59

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> SUN's side, og at det største jeg personligt har arbejdet med - når
> vi taler om SUN - var en 16 vejs E6500 med 16gig ram.

Ja E6500 var en fin server, men den var bare pokkers svær, at få sat
sammen på papir (Jeg er gammel presale salgs konsulet)
Den rummede en stor mængde boards, I/O kort (SBus/PCI) og andet sjovt,
som man bare ikke kunne sætte sammen efter behov. (En del Catch 22.)

Der er det heldigvis blevet noget nemmere med SunFire maskinerne.

> Måske er de ved at falde af på den ?

Om Sun er faldet af på den? Næppe, jeg tror nærmere, efter at ha'
overvejet det, at SUN måske ikke har oplevet den store efterspørgsel på
MaxCPU kortne.

> // Hans, der poster dette indlæg fra en pro-server
> // -> http://enterprise-server.dk

Åhhh.. Ja, En Sun SPARC Server 1000, op til 8 SuperSPARC CPU'er.
Jeg har iøvrigt nogle indskannede reklamer for bla. SPARC Server 1000,
hvis det har interesse? (Jeg har ikke originalerne.)

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-05-04 10:07

Kent Wormsdorf wrote:
> [...]
> Den rummede en stor mængde boards, I/O kort (SBus/PCI) og andet sjovt,
> som man bare ikke kunne sætte sammen efter behov. (En del Catch 22.)

Og så kan den vist ikke deles op i domæner heller ?

> Om Sun er faldet af på den? Næppe, jeg tror nærmere, efter at ha'
> overvejet det, at SUN måske ikke har oplevet den store efterspørgsel på
> MaxCPU kortne.

Det er også svært at se hvad man skal bruge så mange kræfter til :)

> Åhhh.. Ja, En Sun SPARC Server 1000, op til 8 SuperSPARC CPU'er.
> Jeg har iøvrigt nogle indskannede reklamer for bla. SPARC Server 1000,
> hvis det har interesse? (Jeg har ikke originalerne.)

Jowda :) det ville da være herligt, er det noget du kan maile ?

Den skal i øvrigt opgraderes til 8 cpuer ved lejlighed, jeg har den
sidste (og en mere) liggende.

Det er faktisk imponerende så godt sådan en 50mhz(x7) kører når den kun
bruges til at trække en række screen-sessions med irc, news, mail og
sådan i.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 11-05-04 12:05

Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Det er faktisk imponerende så godt sådan en 50mhz(x7) kører når den kun
> bruges til at trække en række screen-sessions med irc, news, mail og

Hej Hans

Har sendt dig en mail.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Troels Arvin

Dato : 09-05-04 13:13

On Sun, 09 May 2004 12:38:24 +0100, Kent Wormsdorf wrote:

> Jeg ved ikke hvilke Cobalt maskiner der findes på markedet i dag

Jeg ved så meget som at Sun har stoppet Cobalt produktlinjen.

Min erfaring med Cobalt er:
- lette at have med at gøre, hvis man holder sig
til, hvad de umiddelbart kan
- langsommelighed mht. officielle patch-udgivelser
- hvis man ikke holder sig til, hvad de umiddelbart kan
(og dermed bryder black-box princippet), bliver det hurtigt
nogle rodede installationer; burde egentlig være indlysende

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 13:29

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (og dermed bryder black-box princippet), bliver det hurtigt
> nogle rodede installationer; burde egentlig være indlysende

Tak for svaret

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-05-04 08:48

Peter Thomsen wrote:
> Hvis man skal købe en pro server, skal det så være en Cobalt ?

"Hvis jeg vil gå i hvid jakke, skal jeg så dyrke Aikido?"

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 10:56

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> "Hvis jeg vil gå i hvid jakke, skal jeg så dyrke Aikido?"

> Hvad skal du bruge maskinen til? Hvad er prisrammen? Fyld selv andre
> ubesvarede spørgsmål på...

Skal være lille, stabil, god (det bedste man kan få) og bruges til
web/mail/database og "fjernlager"

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 09-05-04 12:27

Peter Thomsen wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Skal være lille, stabil, god (det bedste man kan få) og bruges til
> web/mail/database og "fjernlager"

hmm.. synes sun lyder noget dyrt til den opgave...

Du kræver den omtalte server skal ha et interface der nemt at styre?
muligheden er jo at købe en server uden alt det dyrer software, install
redhat (eller andet OS) og herefter install et program til at styre det
du omtaler, det ku f.eks. vær det Zervex.com tilbyder..
(det har jeg gode erfaringer med..)

Mvh

Søren Jakobsen
DataMusen.dk

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 12:33

"Søren Jakobsen" <soren51REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hmm.. synes sun lyder noget dyrt til den opgave...

Hvad koster det da ? (det står ingen steder ... har ledt)

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 12-05-04 15:29

Hej Peter,

> Hvad koster det da ? (det står ingen steder ... har ledt)

Hvis du køber dem ved de danske forhandlere som har priser på deres
hjemmesider, og som jeg har set på: en halv bondegård.

Vi har mange RaQ-ejere som kunder, og prisen i det store udland ligger
på ca. 4000 kr. ex. moms for en RaQ3. I dag har jeg dog netop modtaget
tilbud om RaQ4 til 3000 kr. ex. moms (eksklusive fragt fra UK).

Det gælder altså om at finde den rette forhandler. Der er nogle stykker,
som har købt store rest-partier da Sun stoppede produktion og salg af
dette produkt... og her kan man være heldig at gøre en forholdsvis god
handel.

Man bør dog være opmærksom på, at hardware specifikationerne på en RaQ
(CPU-størrelse, osv.) er noget mindre end du vil finde i en ny white-box
server.

Hvis du kigger på alm. white-box servere, så kan jeg anbefale
www.datamusen.dk. Vi har en hel del af deres ProServer model i brug.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Peter Thomsen

Dato : 14-05-04 12:58

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har mange RaQ-ejere som kunder, og prisen i det store udland ligger
> på ca. 4000 kr. ex. moms for en RaQ3. I dag har jeg dog netop modtaget
> tilbud om RaQ4 til 3000 kr. ex. moms (eksklusive fragt fra UK).

Er det bare et stativ eller taler vi her om et helt system: harddiske,
processor, ram ?

> [...]
> som har købt store rest-partier da Sun stoppede produktion og salg af
> dette produkt... og her kan man være heldig at gøre en forholdsvis god

Uh, jeg er lutter øren.

> Man bør dog være opmærksom på, at hardware specifikationerne på en RaQ
> (CPU-størrelse, osv.) er noget mindre end du vil finde i en ny white-box
> server.

White box ??? Jeg har googlet lidt for at blive klogere, men det hjalp ikke
meget. Kun en overflod af informationer der ikke beskrev hvad en white box
er. Taler vi her om et alm. kabinet ??

> Hvis du kigger på alm. white-box servere, så kan jeg anbefale
> www.datamusen.dk. Vi har en hel del af deres ProServer model i brug.

Alt deres er saml. selv, så vidt jeg kan se på hjemmesiden. Så hvad en
ProServer er fremgår ikke lige. Men det er naturligvis ikke din skyld
Jeg tror bare folk der indkøber servere er lidt mere på hjemmebane end jeg i
terminologien.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 14-05-04 18:31

Hej Peter

Peter Thomsen wrote:
> "Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i en meddelelse

> Er det bare et stativ eller taler vi her om et helt system: harddiske,
> processor, ram ?

Uden at vide det, så tror jeg, at det er tale om en komplet maskine, se
evt: http://sunsolve.sun.com/handbook_pub/Systems/Cobalt/Cobalt_family.html

> [...]
> meget. Kun en overflod af informationer der ikke beskrev hvad en white box

Et andet "fint" ord for en "normal" maskine.

En Cobalt maskiner er som før nævnt, en færdig konfigureret maskine til
E-mail. Web og FTP, der er lige til at sætte op.

Hvis du køber en "white box", er det lidt lige gyldigt om du køber en
Sun Fire V60X, en IBM, eller Dell, da de alle er stort set det samme.
De består som regel af: 1 eller 2 Intel kombatible CPU'er (AMD Opetron,
eller Intel Pentium 4/Itanium), op til et par GB RAM og 1 eller flere
diske i et en eller to unit rackmount kabinet, eller evt et normalt
tower kabinet.

Hvis du vil have noget der er nemt at sætte op, så køb en Cobalt, ellers
køb en IBM/Dell eller Sun Fire V60X og få nogen til at sætte servern op
for dig.

> [...]
> Jeg tror bare folk der indkøber servere er lidt mere på hjemmebane end jeg i

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Peter Thomsen

Dato : 14-05-04 18:14

> Med venlig hilsen
>
> Kent Wormsdorf

Tak for svaret

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 14-05-04 19:32

Hejsa,

> Er det bare et stativ eller taler vi her om et helt system: harddiske,
> processor, ram ?

Det er et helt system med det hele.

> Alt deres er saml. selv, så vidt jeg kan se på hjemmesiden. Så hvad en
> ProServer er fremgår ikke lige. Men det er naturligvis ikke din skyld

Gå ind på siden under produkter, server og så servermodeller. Den vi
benytter, hedder 1U ProServer.
Derudover bruger vi også IBMs x335 servere, også levereret af
www.datamusen.dk.

Serverne er ikke "saml selv" i den forstand, at du selv skal samle. De
bliver leveret fuldt samlede og lige til at sætte til strøm, så man kan
begynde at installere operativsystem, osv.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 14-05-04 18:15

> [...]

> på ca. 4000 kr. ex. moms for en RaQ3. I dag har jeg dog netop modtaget
> tilbud om RaQ4 til 3000 kr. ex. moms (eksklusive fragt fra UK).

Måske jeg kunne komme med på en bestilling?

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 14-05-04 19:35

Hej Peter,

> Måske jeg kunne komme med på en bestilling?

Prøv at ring rundt til et par RaQ-firmaer i udlandet, og hør på deres
tilbud.

Vi sælger ikke hardware som sådan, vi køber kun til eget forbrug til
vores hostingforretning. Derfor vil jeg ikke så gerne være "mellemmand"
i et sådant køb. Så er det nemmere, hvis du selv køber direkte.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 14-05-04 21:55

> [...]

> vores hostingforretning. Derfor vil jeg ikke så gerne være "mellemmand"
> i et sådant køb. Så er det nemmere, hvis du selv køber direkte.

OK, ville ellers bare være med til at dele transportudgifter, men jeg
forstår dig. Tak for hjælpen.

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 15-05-04 13:33

Hej Peter,

> OK, ville ellers bare være med til at dele transportudgifter, men jeg
> forstår dig. Tak for hjælpen.

Well, der er ingen transportudgifter at dele. Jeg skal nemlig ikke have
nogen af de servere :)

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-05-04 13:00

Peter Thomsen wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Skal være lille, stabil, god (det bedste man kan få) og bruges til
> web/mail/database og "fjernlager"

Du skriver ikke noget om kravene iøvrigt, men du kan jo starte med godt
PC-hardware og så lægge e-smith på. Find den på
<http://www.e-smith.org/>. Den er gratis og dækker manges behov mht.
opbevaring, web og email.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 13:37

> Du skriver ikke noget om kravene iøvrigt, men du kan jo starte med godt
> PC-hardware og så lægge e-smith på. Find den på
> [...]

Nej, jeg skriver ikke noget om kravene i øvrigt. Men jeg skriver i
emnelinien at det skal være noget prof. udstyr. Dermed er e-smith udelukket.
At der er mange "småfuskere" for hvem en e-smith løsning er fin og god og
kan klare alt det de skal bruge det til betvivler jeg ikke. Det ville
sikkert også være fint til mine behøv, men ikke mine ønsker til en pro
server.

Hvorfor vil jeg ikke e-smithe:
Jo, jeg kan oplyse at jeg har en server kørende med FreeBSD (lidt mere
nørdet end e-smith, right), 80GB med endnu en 80GB som backup. Det kører på
en 1800 AMD med en røvfuld ram og meget mere. Men, selve computeren er ikke
oprindeligt lavet til at være server, men det blev den. Fx. er der jo ikke
brug for et maxitower og med DVD, CD-RW, DVD-RW i en server. Softwaret i den
er jo fint nok i sig selv.

Det er min gamle PC, som jeg gerne "vil have tilbage". Og derfor vil jeg
gerne købe en rigtig pro server der vil være pålidelig, hurtig og stabil
"for evigt og altid" Jeg gider sådan set ikke til at bygge en ren
server. You see ?

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 13:43

"Peter Thomsen" <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:EBpnc.161842$jf4.8349580@news000.worldonline.dk...

FIX:
> Jeg gider sådan set ikke til at bygge en ren
> server.

Gider ikke bøvle med at sammensætte en server fra bunden.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-05-04 14:24

Peter Thomsen wrote:
> [...]
> brug for et maxitower og med DVD, CD-RW, DVD-RW i en server. Softwaret i den

Nu kommer jeg til at tænke på hvorfor e-smith var et dårligt forslag - i
en /hardware/-gruppe

> [...]
> gerne købe en rigtig pro server der vil være pålidelig, hurtig og stabil
> "for evigt og altid" Jeg gider sådan set ikke til at bygge en ren

I see.

Som jeg ser det, er der bl.a. disse muligheder:

1. Køb en god bambusserver ved ProConsult eller DataMusen.
2. Køb en Dell-server.
3. Køb en HP-server (alternativt Compaq); det er lidt dyrere.

Måske er IBM også værd at overveje.

I alle kategorier kan du finde gode tilbud.
Jeg er nok mest lun på en HP.

Dog er mine egne servere primært VIA MiniITX med 533MHz CPUer (passivt
kølede).
Mine hotelservere er hjemmebyggede på basis af entry level serverboards
fra Intel.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-05-04 15:17

> Nu kommer jeg til at tænke på hvorfor e-smith var et dårligt forslag - i
> en /hardware/-gruppe

heh

> [...]

> 2. Køb en Dell-server.
> 3. Køb en HP-server (alternativt Compaq); det er lidt dyrere.

Tusinde tak !!

> [...]
> kølede).
> Mine hotelservere er hjemmebyggede på basis af entry level serverboards

Tak

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 09-05-04 22:29

[snip]

> Som jeg ser det, er der bl.a. disse muligheder:
>
> 1. Køb en god bambusserver ved ProConsult eller DataMusen.

*hooost* bambus og bambus, det da kram vi sælger
- der masser der bruger vores Cheiftec server med Tyan boards...

> 2. Køb en Dell-server.
> 3. Køb en HP-server (alternativt Compaq); det er lidt dyrere.
>
> Måske er IBM også værd at overveje.

IBM er 100 vær at overveje, det virkelig kram, men ik gratis..

[snip]

> Mine hotelservere er hjemmebyggede på basis af entry level serverboards
> fra Intel.

ala de servere vi har me Tyan board, som også er med intel komp.

mvh
Søren Jakobsen
DataMusen.dk

Fra : Pede

Dato : 11-05-04 01:18

"Søren Jakobsen" <soren51REMOVETHIS@hotmail.com> wrote in message
> [snip]

> IBM er 100 vær at overveje, det virkelig kram, men ik gratis..

IBM x225 - omkring 15kilo.

Dual Xeon board (standart sælges den vist med én i)
IBM serveRAID 5i controller
3 * 36 Gb diske i Raid 5. (så smider du bare nogle store IDE diske i et
spejl i til storage)
plus det løse.

De er rimeligt billige, og kører klippe stabilt. Vi bruger dem gerne, hvis
vi lige stå og mangler en server.

Software... Ja, det er jo hvad man lyster. jeg har kørt alt fra SuSE,
Redhat, mandrake, FreeBSD, Win2k3, Win2k osv på dem uden problemer.

MVH

Peter

Fra : Peter Thomsen

Dato : 11-05-04 08:52

"Pede" <pede@pede.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> IBM serveRAID 5i controller
> 3 * 36 Gb diske i Raid 5. (så smider du bare nogle store IDE diske i et

hvad bliver forkskellen på indholdet af de 3*36 og de store IDE haddiske?

> plus det løse.

hvad tænker du på?

> De er rimeligt billige, og kører klippe stabilt. Vi bruger dem gerne, hvis
> vi lige stå og mangler en server.

Hvad koster ovennævnte konfiguration ca?

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 17-05-04 07:05

Peter Thomsen wrote:

> hvad bliver forkskellen på indholdet af de 3*36 og de store IDE
> haddiske?

Hvis der ikke vil blive krævet det store af maskinen, og den bare er til
privat brug kan en IBM x206 vel også bruges? Den er i hvert fald billig

> Hvad koster ovennævnte konfiguration ca?

En x206'er koster omkring 6.900kr. (med moms) hvis man snupper en af de
helt billige modeller. Men de kan selvfølgelig blive pænt meget dyere
hvis man skal have en masse ekstra-udstyr med..

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-05-04 08:06

Søren Jakobsen wrote:
> [snip]

> *hooost* bambus og bambus, det da kram vi sælger
> - der masser der bruger vores Cheiftec server med Tyan boards...

Chieftec og Tyan er både fremstillet i og markedsført fra Østen, ergo er
det bambus. Det er der ikke noget galt i

<KLIP>

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 17-05-04 16:30

Der findes også en udgave af e-smith som man betaler for
http://www.mitel.com
Jens