Lukke ud..
Fra : Susanne Colsted

Dato : 08-05-04 19:53

Vi har idag fået en dejlig lille hankat på 7 måneder. Hvornår kan/må vi
lukke ham ud i haven (uden han løber væk) ?

Hilsen Susanne

Fra : Stine

Dato : 08-05-04 21:44

Hej :)

Få ham kastreret ( hvis ikke han allerede er det ) OG øretattoveret + tjek
hans vaccination.
Derefter vent 2-3 uger inden I lukker ham ud.
Strø evt. i skel med hans brugte grus.

Kastrationen fordi det vil nedsætte slagsmål ( & dyrlægeregninger deraf ) +
killinger.
Øretattovering - fordi skulle han blive væk - kan I findes igen :)
Strø med grus for at han har lidt lugt at "finde hjem på" hvis nu ....
Men venter I de 2-3 uger så ved han også hvor det er godt at være, foder &
nus, og så løber han næppe så langt væk :))

Til lykke med ham

Stine
"Susanne Colsted" <susanne_colstedbørslettes@tdcspace.dk> skrev i en
meddelelse news:409d2cb1$0$473$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : CC

Dato : 08-05-04 22:42

+
> [...]
> Men venter I de 2-3 uger så ved han også hvor det er godt at være, foder &
> nus, og så løber han næppe så langt væk :))

Vi har introduceret 4 tidligere indekatte til "friheden" og vi har altid
ventet 3 - 4 uger før vi lod dem bruge kattelemmen efter forgodtbefindende.

Den første uge har vi stort set kun haft dem inde, evt. med en eller 2
daglige turer ude i sele (de vænder sig lynhurtigt til selen). 2. uge er med
adskillige daglige
udeture i sele (med 5 - 10 m lang snor). 3. uge begynder vi at lade dem
komme ud sammen med os - aldrig alene, samt fortsætter med seleturene. 4.
uge har
været "frihedsugen" hvor de får lov til at gå ude for sig selv og lært at
bruge kattelemmen - stadig med lidt overvågning.Herefter er de på egen hånd.
Det er
hidtil gået over al forventning, men det er en fordel hvis man forsøger, at
lære dem at komme, enten når man fløjter eller rasler med deres tørkost.

Hilsen
Claus

Fra : Susanne Colsted

Dato : 09-05-04 08:01

Tak for tippet med tørkosten...det er jo rart, at kunne kalde ham ind hvis
man skal afsted i længere tid el. lign.

Hilsen Susanne

Fra : Susanne Colsted

Dato : 09-05-04 08:00

Okay

Jeg har fået af vide, at de skal være 12 måneder før de kan blive
kastereret....men det er måske ikke rigtigt ?

Fra : Ragna

Dato : 09-05-04 09:02

Susanne skrev:
>Jeg har fået af vide, at de skal være 12 måneder før de kan blive
>kastereret....men det er måske ikke rigtigt ?

Hej Susanne!
Nej, det er absolut ikke rigtigt. Mange opdrættere er begyndt at
neutralisere deres killinger, før de kommer ud i deres nye hjem i
12-ugers-alderen. ved tidlig kastrering undgår man, at hankatten begynder at
strinte - eller endnu værre - at strejfe omkring og komme i slagsmål.
Du kan læse mange gode kattetips på
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/index.php

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Kate

Dato : 09-05-04 12:10

"Susanne Colsted" <susanne_colstedbørslettes@tdcspace.dk> wrote in

> Jeg har fået af vide, at de skal være 12 måneder før de kan blive
> kastereret....men det er måske ikke rigtigt ?

Næ, det er det ikke. Min yngste kat blev kastreret 5½ mdr. gammel fordi
han blev lidt vel kærlig overfor min kanin. Kaninen brød sig absolut
ikke om det
Og Mowgli har ikke lidt overlast, han bli'r 2 år i denne måned. Også
min nu 14 årige hankat blev kastreret ca. 6 mdr. gammel. Og som Ragna
nævner er der flere opdrættere som kastreret _meget_ tidligt.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Stine

Dato : 09-05-04 15:23

"Susanne Colsted" <susanne_colstedbørslettes@tdcspace.dk> skrev i en
meddelelse > Jeg har fået af vide, at de skal være 12 måneder før de kan
blive
> kastereret....men det er måske ikke rigtigt ?

Næ.. jeg har da altid fået at vide at senest når de var 6-8 mdr ved
hankatte. Netop for at være sikker på at de ikke begynder at strinte.

Stine

Fra : Susanne Colsted

Dato : 09-05-04 16:18

Så skal jeg vist ha' ringet i morgen !!

Sus

Fra : Leyna

Dato : 10-05-04 07:12

On Sat, 8 May 2004 20:53:09 +0200, "Susanne Colsted"
<susanne_colstedbørslettes@tdcspace.dk> wrote:

>Vi har idag fået en dejlig lille hankat på 7 måneder. Hvornår kan/må vi
>lukke ham ud i haven (uden han løber væk) ?

Nu er der jo mange andre herinde, der har meget mere forstand på katte
end jeg har, men jeg vil da lige videregive mine personlige erfaringer
med mine katte. Jeg har 4 katte, hvoraf INGEN af dem har været
indespærret i mere end 2 uger. De er alle på en aller anden måde
sluppet ud, men alle har dog fundet sikkert hjem igen.

Men jeg vil også anbefale at få din kat kastreret. Vores store hankat
(som jeg regner med er 2-2½ ¨år gammel) var indtil for ganske nylig
fertil. Vi har overtaget ham fra en anden familie, hvor resten af
katteflokken ikke vill vide af ham, men han _er_ altså også dér
tilløber/halvt vildtkat. Han er den eneste af de 4 som vi har lidt
problemer med, for han strejfer. Nu er han godt nok kastreret, men det
ser ud til at han lige er ude at løbe resten af hormonerne ud af
kroppen. Jeg håber selvfølgelig at han så falder lidt til ro
herhjemme, men sikker kan man jo aldrig være, og det kan du heller
ikke i det øjeblik du giver din kat mulighed for fríhed.

Det jeg forsøger at sige er blot, at selvom man har taget alle
forholdsregler, så kan man ikke være 100% sikker på at katten bliver i
nærheden. De kan ofte være væk i op til flere uger ad gangen... og man
tror altså at de er både døe og borte hver gang, lige til de atter
kommer spankulerende ind ad døren og forlanger MAD NU!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk