uønsket proses der køre i baggrunde
Fra : Carsten

Dato : 08-05-04 17:39

Hej NG
jeg har et lille problem med en uønsket proses der køre i baggrunde, jeg kan
godt stoppe den, under top, men den starter bare på ny, med en ny mp3 file,
men den må på en eller anden måde være blevet startet under opstarten, men
i hvilken fil skal jeg lede efter synderen ? artsd

/Carsten

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-05-04 18:51

Carsten wrote:
> [...]
> men den må på en eller anden måde være blevet startet under opstarten, men
> i hvilken fil skal jeg lede efter synderen ? artsd

Find parent process ID (PPID) med ps og draeb den. Paa Solaris 8 skriver
man eksempelvis:

   $ ps -ef -o args,pid,ppid

grep og du skal finde.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Allan Weber

Dato : 08-05-04 21:37

artsd er en lydserver som KDE bruger. Er du sikker på den er uønsket?

/Weber

Fra : Carsten

Dato : 09-05-04 06:13

Allan Weber wrote:

> artsd er en lydserver som KDE bruger. Er du sikker på den er uønsket?
>
> /Weber

den er ikke uønsket,
det der er galt er at den starter umotiveret, og selv om jeg ved TOP går ind
og stopper den, genstarter den af sej selv, ind til der ikke er flere mp3
filer at tage af
/Carsten

Fra : Allan Weber

Dato : 09-05-04 09:41

Jeg tror ikke helt jeg forstår problemet. Du siger artsd ikke er uønsket,
men at den selv starter op. artsd vil altid starte op når der skal
afspilles lyd i KDE, så KDE sørger sikkert selv for at den kører så snart
der skal afspille lyd. Hvis du helt vil undgå artsd kan du vælge et andet
lyd system under Control Center -> Sound & Multimedia -> Sound System ->
Hardware.

/Weber

Fra : Carsten

Dato : 09-05-04 10:25

Allan Weber wrote:

> [...]
> lyd system under Control Center -> Sound & Multimedia -> Sound System ->

ja jeg ved godt at det lyder underligt men artsd køre af sig selv,
dvs at jeg IKKE har bet nogen programmer om at afspille lyd eller musik
og hver gang jeg går ind og killer den starter den bare på ny med en ny mp3
og den bliver ved ind til den har været gennem samtlige mp3 filer

/Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-05-04 10:30

On 2004-05-09, Carsten <spam@spam.dk> wrote:
> [...]
> og hver gang jeg går ind og killer den starter den bare på ny med en ny mp3
> og den bliver ved ind til den har været gennem samtlige mp3 filer

Dvs. der bliver spillet musik uønsket?

artsd sikkert loadet når et eller andet program ønsker at sende lyd data ud
gennem dit lydkort. Når du så slår den ihjel, så bliver den selvklart
genstartet da der jo er flere lyddata på vej til dit lydkort.

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 09-05-04 10:37

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> ud gennem dit lydkort. Når du så slår den ihjel, så bliver den selvklart
> genstartet da der jo er flere lyddata på vej til dit lydkort.

ja der bliver spillet musik uønsket !
og der er ikke startet nogle programmer der ønsker at spilde lyd
/Carsten

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-05-04 12:42

On 2004-05-09, Carsten <spam@spam.dk> wrote:
> ja der bliver spillet musik uønsket !
> og der er ikke startet nogle programmer der ønsker at spilde lyd

Hvilken musik bliver spillet? Kan du lokalisere filen?

Hvis du kan, så kør lsof og find ud af hvilket program der har filen åben.

Thomas

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 09-05-04 19:20

Carsten wrote :

> og der er ikke startet nogle programmer der ønsker at spilde lyd

Din newsreader indikerer at du bruger KDE som desktop manager. Hvis du
gør så kan der være sket det at du har valg "Save Session" i menuen mens
du har været i gang med musikken.

Prøv at køre 'ksysguard' i stedet for top, og led så efter kaboodle,
noatun eller xmms. Finder du en af dem så vælg processen og slå den
ihjel.

Herefter sætter du din desktop op som du gerne vil have den til se ud
når du starter, og så vælger du "Save Session" fra menuen.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.