CPU temperatur ?
Fra : Mads Jensen

Dato : 08-05-04 12:30

Hej

Er der nogen, der kender et program, der kan vise hvor varm CPU'en er ?

mvh.
Mads
--
Mads Jensen - http://www.ddfr.dk
I have not got a suspicious email!

Flon's Law:
   There is not now, and never will be, a language in which it is
the least bit difficult to write bad programs.

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-05-04 12:43

Mads Jensen wrote:

> Er der nogen, der kender et program, der kan vise hvor varm CPU'en er?

Jeg vil antage at du mener til Linux, pga. din User-Agent header.

Backend:

lm-sensors (http://www2.lm-sensors.nu/~lm78)

Frontend:

KSensors (http://ksensors.sourceforge.net/)

XSensors (http://www.linuxhardware.org/xsensors)

GKrellm med gkrellm-sensors plugin (http://www.gkrellm.net/ og
http://sourceforge.net/projects/gklmsensors)

--
PeKaJe

"The student in question is performing minimally for his peer group and
is an emerging underachiever."

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-04 15:36

On Sat, 08 May 2004 11:43:15 +0000, Peter Jensen wrote:

> GKrellm med gkrellm-sensors plugin (http://www.gkrellm.net/ og
> http://sourceforge.net/projects/gklmsensors)

Jeg kan ikke compile den på mit system... jeg får en

/bin/sh: line 1: gtk-config: command not found

Blandt mange andre fejl.

Både GTK og GCC er installeret.

Hvad mon der går galt?

Mandrake 9.2

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-05-04 17:56

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg kan ikke compile den på mit system... jeg får en
>
> /bin/sh: line 1: gtk-config: command not found

Når du gør hvad, præcist? Jeg ved ikke om det er GKrellm eller dens
plug-in du har problemer med.

> Blandt mange andre fejl.

Ikke specielt beskrivende. Hvilke fejl? Hvilken er den første? Hvad
gør du for at få den.

> Både GTK og GCC er installeret.

Der er flere GTK versioner. Måske problemet er dér?

> Hvad mon der går galt?
>
> Mandrake 9.2

Hvorfor compiler du den egentligt? Du bruger Mandrake, og det skulle
undre mig om de havde udeladt denne meget almindelige programpakke i
deres system. Har du ikke noget i stil med urpmi (eller hvad det nu
hedder).

--
PeKaJe

I don't have any use for bodyguards, but I do have a specific use for two
highly trained certified public accountants. -- Elvis Presley

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-04 00:28

On Sat, 08 May 2004 16:55:45 +0000, Peter Jensen wrote:

> Når du gør hvad, præcist? Jeg ved ikke om det er GKrellm eller dens
> plug-in du har problemer med.

Det er pluginet som der er tale om. Den skal compileres ifølge
installations-filen og når jeg følger den går det galt allerede efter
#make

> Ikke specielt beskrivende. Hvilke fejl? Hvilken er den første? Hvad
> gør du for at få den.

Den første er hvad jeg skrev. Jeg gør ovenstående.

> Der er flere GTK versioner. Måske problemet er dér?

Det ved jeg ikke og der beskrives intet om et specielt rev. krav i README.

> Hvorfor compiler du den egentligt? Du bruger Mandrake, og det skulle
> undre mig om de havde udeladt denne meget almindelige programpakke i deres
> system. Har du ikke noget i stil med urpmi (eller hvad det nu hedder).

Jeg compiler den fordi den skal compiles

Først skal den compiles og så skal den kopieres over i
~/.gkrellm/plugins

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-05-04 10:14

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er pluginet som der er tale om.

Se dét var jo en vigtig information

> Den skal compileres ifølge installations-filen og når jeg følger den
> går det galt allerede efter
>
> #make

OK.

> Den første er hvad jeg skrev. Jeg gør ovenstående.

Jeg kan ikke fremprovokere helt den samme fejlmeddelelse, men jeg har
dog opdaget noget andet vigtigt ...

> Det ved jeg ikke og der beskrives intet om et specielt rev. krav i
> README.

Nej, og der står heller ikke noget om hvilken version af GKrellm den
passer til. Det ved min Gentoo ebuild til gengæld. Denne plug-in
virker tilsyneladende kun med GKrellm version 1.2.*. Når jeg prøver at
compile med version 2.* installeret, så får jeg en stor bunke fejl. Jeg
vil så skyde på at du også har den nyere GKrellm version installeret ...

> Jeg compiler den fordi den skal compiles

Jow ... Det er bare sjovt at der ikke er nogen der har lavet en binær
pakke med denne plug-in ...

> Først skal den compiles og så skal den kopieres over i
> ~/.gkrellm/plugins

Ja, det er også mere eller mindre hvad min ebuild gør.

Nå, men hvis du bruger GKrellm over version 1.2.*, så er der
tilsyneladende ingen måde at installere den plug-in. Spørgsmålet er så
om ikke den allerede er indbygget i den nyere version. Andet ville
næsten undre mig ...

--
PeKaJe

There but for the grace of God, goes God.
   -- Winston Churchill, speaking of Sir Stafford Cripps.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-04 11:32

On Sun, 09 May 2004 09:13:52 +0000, Peter Jensen wrote:

> Se dét var jo en vigtig information

Jeg gik ud fra det var det som der var tale om

> [...]
> med version 2.* installeret, så får jeg en stor bunke fejl. Jeg vil så
> skyde på at du også har den nyere GKrellm version installeret ...

Det er korrekt. Jeg har den nyeste GKrellm installeret.. :-/

> Jow ... Det er bare sjovt at der ikke er nogen der har lavet en binær
> pakke med denne plug-in ...

Ja - jeg har ledt med lys og lygte men har ikke fundet den. Urpmi kan
ikke finde den hverken i contrib eller plf og Google er tavs som graven.

> [...]
> tilsyneladende ingen måde at installere den plug-in. Spørgsmålet er
> så om ikke den allerede er indbygget i den nyere version. Andet ville

Under "builtins" har jeg en masse "Sensors", men de er greyed out.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 08-05-04 15:12

On Sat, 08 May 2004 13:30:13 +0200, Mads Jensen wrote:

>Hej
>
>Er der nogen, der kender et program, der kan vise hvor varm CPU'en er ?

BIOS'en er sædvanligvis det mindst upræcise.... udfra disse værdier kan du
hurtigt sjusse dig frem til korrektionsværdier til dit aflæsningsprogram.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
You're a good man sister! - Sam Spade

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-05-04 15:31

Peter Jespersen wrote:
> BIOS'en er sædvanligvis det mindst upræcise.... udfra disse værdier kan du
> hurtigt sjusse dig frem til korrektionsværdier til dit aflæsningsprogram.

Hmm... det er jo svært... CPU-load er helt anderledes i BIOS end under
drift. Hvordan ved du at det er den samme load du kigger på i BIOS som
den du ser i dit aflæsningsprogram?

Peter

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 08-05-04 16:01

Den Sat, 08 May 2004 13:30:13 +0200. skrev Mads Jensen:

> Hej
>
> Er der nogen, der kender et program, der kan vise hvor varm CPU'en er ?

Der er kort sagt to muligheder

1. lm-sensors

2. under kerne 2.6 kan acpi også give info om cpu-temperatur.

Jeg forstår du kører mdk 9.2 og der er 2.6 kernen ikke så
opdateret, og man kører normalt kerne 2.4, som ikke har særlig god
acpi-support.

Mit indtryk er at lm-Sensors ofte ikke kan bringes til at fungere
(afhængigt af bundkort), mens ACPI oftere viser de rigtige temperatur.

Hilsen
keld