Display
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 07-05-04 17:17

Hejsa

Jeg skal have kørt et program på en remote maskine, men jeg er ikke
interesseret i at få skærmbilledet sendt hjem til mig selv - jeg skal
have målt frameraten på noget OpenGL, men når skærmbilledet skal sendes
hjem over ADSL får jeg kun en måling af hvor meget der kan sendes hjem
over den langsomme forbindelse.

Derfor: Kan man sætte programmet til at tegne på en "pseudo-skærm",
altså et andet display end det der bliver sendt hjem til mig?

Håber det giver mening.
/Thomas

Fra : Michael Legart

Dato : 07-05-04 17:28

On 2004-05-07, Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:
> Jeg skal have kørt et program på en remote maskine, men jeg er ikke
> interesseret i at få skærmbilledet sendt hjem til mig selv - jeg skal

Hvis der koerer en Xserver paa den maskine kan du vel bare saette DISPLAY
til den (sikkert :0)?

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-05-04 19:49

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> Jeg skal have kørt et program på en remote maskine, men jeg er ikke
> interesseret i at få skærmbilledet sendt hjem til mig selv -

Med Xvfb kan du lave et X11-display på en virtuel framebuffer. Det har
jeg brugt andre steder hvor jeg ikke kunne finde nogle muligheder for
ikke at få et vindue op på en skærm.

> jeg skal have målt frameraten på noget OpenGL, men når skærmbilledet
> skal sendes hjem over ADSL får jeg kun en måling af hvor meget der
> kan sendes hjem over den langsomme forbindelse.

Men overvej hvad det så er du måler. Jeg ved ikke om det giver
specielt meget mening at måle hastigheden på OpenGL på en virtuel
framebuffer.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 07-05-04 22:31

Peter Makholm wrote:

> Med Xvfb kan du lave et X11-display på en virtuel framebuffer. Det har
> jeg brugt andre steder hvor jeg ikke kunne finde nogle muligheder for
> ikke at få et vindue op på en skærm.

Okaj - hvordan gør jeg det rent praktisk? Bare sårn noget ala

<program> :0

eller hur?

> Men overvej hvad det så er du måler. Jeg ved ikke om det giver
> specielt meget mening at måle hastigheden på OpenGL på en virtuel
> framebuffer.

Mjaeh - hvis jeg sætter programmet til at tegne på en virtuel
framebuffer, vil det så ikke gøre alt "normalt" bortset fra at vise mig
resultatet, mao. vil jeg ikke få en måling magen til en jeg ville kunne
få, hvis jeg sad ved maskinen?

Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 08-05-04 09:04

> Okaj - hvordan gør jeg det rent praktisk? Bare sårn noget ala
>
> <program> :0
>
> eller hur?

Nu har jeg prøvet at gøre starte Xvfb men det går vist ikke godt...

thomas@localhost $ Xvfb :1 -screen 0 1024x768x32
Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/CID/, removing
from list!

Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-05-04 17:18

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> Okaj - hvordan gør jeg det rent praktisk? Bare sårn noget ala
>
> <program> :0
>
> eller hur?

Noget ala:

$ Xvfb :1 -screen 0 1600x1200x32
$ DISPLAY=:1 xprog

Eller også bruge xvfb-run som i vhert fald følger med Debians
Xvfb-pakker, men xvfb-run er skrevet af Branden Robinson, så det kan
være en Progeny/Debian-specialitet.

> [...]
> framebuffer, vil det så ikke gøre alt "normalt" bortset fra at vise
> mig resultatet, mao. vil jeg ikke få en måling magen til en jeg ville

Det kommer an på hvordan du definerer 'normalt'. Framerates er meget
hardware-afhængige og nu sætter du den til at måle på et virtuelt
stykke hardware.

Hvis selve OpenGL-delen er flaskehalsen i dit program tror jeg ikke
din måling har særlig meget med virkeligheden at gøre. Hvis OpenGL
bare er en mindre del af dit program kan det dog godt være at du kan
bruge tallet.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-05-04 16:25

Thomas Lindgaard wrote:

> Okaj - hvordan gør jeg det rent praktisk? Bare sårn noget ala
>
> <program> :0
>
> eller hur?

Hvis programmet forstår det burde du kunne skrive
program -display :0
ellers kan du hvis du bruger bash som shell skrive
DISPLAY=:0 program

Det kræver selvfølgelig, at du har den nødvendige cookie
til displayet. Hvis du ikke er logget ind lokalt på den
maskine, hvor du vil vise skærmbilledet kan det godt
blive et problem.

> [...]
> framebuffer, vil det så ikke gøre alt "normalt" bortset fra at vise mig
> resultatet, mao. vil jeg ikke få en måling magen til en jeg ville kunne

Nej det kan du ikke regne med. Når vi snakker OpenGL vil
der jo typisk være noget hardware acceleret 3D grafik.
Hvis du kører på et virtuelt display kan du være næsten
sikker på, at der ikke er nogen hardware acceleration,
så det ville ikke overraske mig hvis det faktisk gik
langsommere på det virtuelle display. Måske kan man også
forestille sig situationer, hvor et virtuelt display
ville være hurtigere.

Afhængig af hvad man vil opnå kan Xvnc være et bedre valg
af virtuelt display. Det ændrer dog ikke på, at du ikke
kan bruge performance målinger til ret meget.

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.