Hornfisk på flue - "forbrugerundersøgelse"~
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 07-05-04 08:23

Der har været adskellige indlæg i gruppen omkring fluer til hornfisk,
indtagningshastighed med mere som jeg følte mig kaldet til at efterprøve.
Jeg har før fanget en del hornfisk på flue, men kun som bifangst under
havørredfiskeri.

Jeg indfandt mig igår på vestsjællandskysten i en stiv østenvind og fandt
hurtigt ud af at jeg var havnet i et hornfiskehelvede :) Forstået på den
måde at jeg havde forstillet mig at jeg skulle fiske ørred, men kunne godt
se at det var umuligt. Har aldrig set så mange hornfisk før, var til tider
så omringet af legende grupper af fisk i en udstrækning, at jeg følte mig
som statist i et gigantisk Mikado Pindespil. :)
På grund af den stærke vind og den stærkt krusede overflade kunne de
øjensynligvis ikke rigtig få øje på mig og legede så tæt på mig at jeg kunne
daske dem med stangspidsen. Sjov fornemmelse.

Nå, men tilbage til fiskeriet. Jeg satte først en Red Tag Palmer str. 6 på
og tog den hurtigt ind i lange ryk. Jeg fik godt nok en allerhulens masse
hug men krogede kun en enkelt der tilmed var fejlkroget.
Så gik jeg betydeligt ned i hastighed med indlagte stop ad et sekunds
varighed og så sad den der tit, når jeg tog ind igen. Inden kastet var
udfisket, stod jeg og dippede lidt med fluen, specielt hvis jeg kunne se at
der var fisk efter, og jeg fik også en god del på den måde.
Jeg hævde i et tidligere indlæg, at det var lidt kedeligt at fighte
hornfisk, men jeg havde da et par stykker der stak til havs og tilmed tog en
5-10 meter af baglinen, så det udsagn vil jeg da tage delvis tilbage.
Jeg prøvede flere fluer for at forbrugerundersøgelsen kunne være så saglig
som mulig, og "Juletræet" som flere forslog og som jeg også umiddelbart
kunne forestille mig var en Killer var absolut ikke sagen idag. (Har iøvrigt
også en gang prøvet den som ophænger på en dag hvor vi fik 40-50 og kun een
havde hugget ophængeren.)
Fandt så absolut små rejelignende/tangloppelignende til at være de bedste og
så relativ langsom indtagning med indlagte pauser.
En reje/tangloppe pisker jo heller ikke afsted med samme hastighed som en 18
gram Toby :)

Konklusion: Det var nu alligevel sjovere end jeg kunne huske. :) Og så var
de på nær een alle kroget klokkerent i munden og når først de sad der, så
røg der næsten ingen af. Det var da en fornøjelse.
Hmmm, tror sørme jeg tager afsted igen idag. :)

mvh
Michael Christoffersen

Knæk og Bræk.