IP adresser og VPN
Fra : Søren

Dato : 06-05-04 23:18

Hej

Jeg arbejder i en virksomhed med 25-30 computere hvor vi kører med faste IP
adresser 192.168.1.xxx.

Jeg er ved at købe en ny Firewall med VPN (Cisco Pix 506E eller Sonicwall
TZ170).
Vi skal have VPN for at nogle medarbejdere kan koble op til Navision, fælles
drev osv.

Jeg har fået fortalt at det er nødvendigt at jeg ændre alle mine interne IP
adresser for at kunne få VPN til at fungere.

Hvorfor skal jeg gøre dette - og er det rigtigt. ?

Søren

---

Fra : Klaus

Dato : 07-05-04 11:18

Hej Søren

Næh, hvorfor skulle det være det? Men nu er VPN jo også et vidt
begræb, hvilken type VPN snakker vi om?

Venlig hilsen
Klaus

Fra : anders majland

Dato : 11-05-04 13:07

Det er bestemt en fordel at der er seperate subnet til de netværk der
kobles sammen over en vpn. Jeg har også noget kørende hvor 192.168.1.*
er firmaet mens 192.168.X.* så er clienter hvor X er forløbende deropad.
Mener at der pt er omkring 14 aktive vpn brugere. Det er sat op med
zyxel zywalls.

/A

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-05-04 18:41

Søren wrote:

> [...]
> adresser for at kunne få VPN til at fungere.
>
> Hvorfor skal jeg gøre dette - og er det rigtigt. ?

Umiddelbart lyder det som en misforståelse.

Det er dog tit meget upraktisk (måske umuligt), hvis der bruges samme
subnet 192.168.1.x i begge ender af et VPN.

Morten Christensen