landkode + ipadresse
Fra : torben

Dato : 06-05-04 19:35

For et stykke tid siden var der en tråd, hvor mankunne slå op hvor ens
IP-adresse hørte til.

F.eks. kunnem an angive IP-adresse 80.161.192.26, og man kunne så slå
op, at IP-nummeret var dansk. er der nogen som kan give et link til en
side, hvor man kan slå IP-adressen op og få landekoden eller et link til
den standard, der agiver hvordan IP-numre fordeles.

Og jeg ved godt det er OT, men det er her viden plejer at være.

Mvh. Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-05-04 20:13

torben <torben@frojonck.dk> wrote:

> [...]
>side, hvor man kan slå IP-adressen op og få landekoden eller et link til
>den standard, der agiver hvordan IP-numre fordeles.

Du kan jo starte her: http://www.iana.org/assignments/ipv4-address-space

IANA er den øverste administrative myndighed i forbindelse med uddeling af ip-adresser på verdensplan, herfra kan du så bevæge dig
ud i systemet.

Bemærk dog at fortolkningen af ip-adresser er ganske kompliceret - og selv om en række netværk er fordelt geografisk, forplumres
sagen af multinationale selskaber der spreder sig over hele koden...

<mlr>

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-05-04 20:19

torben wrote:

> [...]
> op, at IP-nummeret var dansk. er der nogen som kan give et link til en
> side, hvor man kan slå IP-adressen op og få landekoden

countries.nerd.dk er en DNSBL der indirekte giver adgang til den
information.

> eller et link til den standard, der agiver hvordan IP-numre fordeles.

Tror ikke der er nogen standard for det.

> Og jeg ved godt det er OT, men det er her viden plejer at være.

Og siden du spørger i en *nix gruppe, så kan jeg da levere et lille
script der slår op i databasen og oversætter til et landenavn:

#!/bin/bash
LOOKUP=$( awk 'BEGIN{FS="."}{print $4"."$3"."$2"."$1".zz.countries.nerd.dk"}' <<< $1 )
CODE=$( host $LOOKUP | grep "has address" | cut -d"." -f 1 )
grep -i "^${CODE#zz}" /usr/share/zoneinfo/iso3166.tab | xargs | cut -d " " -f 2-

Grimt, men det virker. Det er endda næsten lige så læseligt som perl
kode

--
PeKaJe

Brain fried -- Core dumped

Fra : torben

Dato : 08-05-04 00:27

Peter Jensen wrote:

> [...]
>
> Grimt, men det virker. Det er endda næsten lige så læseligt som perl

Tak skal I have. Det var lige det jeg ledte efter.

Mvh. Torben