Via C3 vil ikke boot hjemmebygget kerne
Fra : Jonas

Dato : 06-05-04 09:13

Hej NG

Jeg har forgæves prøvet at kompilere en ny Linux kerne til min via epia
800 Mini-ITX maskine hvor der sidder en C3 procesor på, men den vil ikke
boote, jeg har prøvet med både med 2.4.25 og 2.4.26, men den stopper
efter: "Freeing unused kernel memory: 124k", jeg har prøvet både
586/K5/5x86/6x86/6x86MK, 386 og CyrixIII/VIA-C3 som processor type, men
det hjælper ikke, jeg køre Mandrake 9.1, og jeg har kompileret kernen på
min P4 maskine hvor den booter.

Her er min .config;
http://www.urthnet.dk/test/config

Er der nogle der har nogle gode ideeer ?

/Jonas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-05-04 09:15

I dk.edb.system.unix, skrev Jonas:
> [...]
>
> Her er min .config;
> http://www.urthnet.dk/test/config
>
> Er der nogle der har nogle gode ideeer ?

Hvor stopper den i bootup-fasen? Hvad er det sidste den gør?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jonas

Dato : 06-05-04 09:32

Jesper Krogh wrote:

> Hvor stopper den i bootup-fasen? Hvad er det sidste den gør?

Som jeg skrev: efter "Freeing unused kernel memory: 124k"

Hvis jeg huske rigtige er de sidste linier:

kjournald starting. Commit interval 5 seconds
EXT3-fs: recovery complete
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode
Mounted devfs on /dev
Freeing unused kernel memory: 124k

Hvis jeg sætter append="quiet" i lilo, er den den sidste linie noget
scsi fejl, som jeg ikke husker ordret, men det siger min P4 maskine
også, og jeg har prøvet at fjerne scsi understøttelse hvilket ikke ændre
noget.

/Jonas

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-05-04 09:49

Jonas wrote:
> [...]
> scsi fejl, som jeg ikke husker ordret, men det siger min P4 maskine
> også, og jeg har prøvet at fjerne scsi understøttelse hvilket ikke ændre

Prøv på din P4 maskine at skrive dmesg, så burde du kunne
se, hvad den går i gang med efter linien med Freeing unused kernel
memory.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jonas

Dato : 06-05-04 17:43

Mogens Kjaer wrote:
> Prøv på din P4 maskine at skrive dmesg, så burde du kunne
> se, hvad den går i gang med efter linien med Freeing unused kernel
> memory.

Det er init processen den har problemer med, dette kommer efter "Freeing
....", på min P4 maskine:
INIT: version 2.84 booting

Nogle gode ideer ?

/Jonas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-05-04 17:46

I dk.edb.system.unix, skrev Jonas:

> Det er init processen den har problemer med, dette kommer efter "Freeing
> ....", på min P4 maskine:
> INIT: version 2.84 booting
>
> Nogle gode ideer ?

Jeg tror det er noget med den cmov instruktion.
Prøv at gøre sådan her:
mv /lib/i686/* /root/
chattr +i /lib/i686/

og se om det ikke løser problemet.
Jeg tror det skyldes at den loader i686 biblioteket og deriblandt den
cmov instruktion den ikke forstår.

Det gør min Via C3 CPU i al fald.

Jesper

Fra : Jonas

Dato : 06-05-04 19:00

Jesper Krogh wrote:
> Jeg tror det er noget med den cmov instruktion.
> Prøv at gøre sådan her:
> mv /lib/i686/* /root/
> chattr +i /lib/i686/
>
> og se om det ikke løser problemet.

Juhuu !!, det virkede, og nu slår det mig at der skulle et ligende hack
til da jeg installere Mandrake 9.1 på maskinen, man burde skrive ting
ned....

Tak for hjælpen.

/Jonas