Gak ud og gør ligeså ...
Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-05-01 08:48

Der har været megen fokus på musik-siden i den omtale og debat, der har
været mht mit non-profit initiativ Virtual-CD - men som flere gange
understreget er mediet egnet til præsentation og distribution af enhver form
for kunst, der kan distribueres elektronisk - altå også billedkunst.

Virtual-CD er en ny måde at tænke på, vores alle sammens medium. Det er det,
som binder alle vore
NUVÆRENDE anstrengelser sammen i et globalt opslagsværk. Ved at linke på de
globale domæner - andetsteds beskrevet får PUBLIKUM mulighed for 1 central
"indgang" - portal, hedder det vist i IT-sprog, hvis de vil finde rundt i
den urskov af kunst, der i forvejen findes på nettet. Hele den store
herlighed findes der mig bekendt ikke noget udtryk for, og mig bekendt er
der ingen der systematisk har tænkt i at indbygge sit web-visitkort i sine
udgivelser. Det er dét koncept, jeg kalder Virtual-CD. Mens verden
skiftevis ryster på hovedet, griner eller slår op i Janteloven, er det i det
mindste MIG, hvis "kunst" nu svæver verden rundt med en indbygget direkte
kontaktmulighed. Det har givet mig præcis, hvad JEG som
kunstner enormt gerne vil have: En direkte dialog med mit publikum. Og når
de globale sites åbner får jeg verden som publikum - alene på grund af
medieomtalen.

De kommende globale vir-cd sites er egentlig "bare" er en "yahoo-model". Den
dybe tallerken ER opfundet, og hele setuppet kan kopieres fra et af de
globale søgedomæner. Hele essensen er, at der IKKE på nogen måde skal være
"nogen", der bestemmer hvad verden skal se. Alle, der mener at have noget at
sige til verden, kan lægge et link ind. Alle link behandles og præsenteres
ensartet og med søgemuligheder på kategorier, lande, navne og hvad ved jeg.

Jeg anklager medie- og underholdningsindustrien for at udøve cencur og kun
filtrere en brøkdel af den producerede kunst ud til verden. Vir-cd.com og de
øvrige er alene et linksite - det er dig, jer, verden, der bestemmer, hvor
linkene fører hen. Det afhænger af, hvilke budskaber I vil have ud.

Publikum får dermed en fælles indgang, hvor de kan søge f.eks. rockmusik (og
digte, noveller, billleder, video og al anden form for kunst). Ved at følge
linkene kan de så høre et udbud af musik eller se et udbud af kunst, de
ellers aldrig fik tilgang til - eller som hidtil kun er distribueret på
undergroundbasis, i interessesammenhænge o.s.v.

Det udvalg af kunst, vi i dag får lejlighed til at vurdere, ER jo filtreret
gennem udgiverne først. Alle afslagene hører vi intet om. Jeg vil - som
formentlig alle andre kunstnere - have et budskab ud (tror jeg nok... ,
og det kunne jeg ikke få med en FYSISK udgivelse. Godt, så laver jeg en
VIRTUEL - og jeg siger nu til alverdens kunstnere:

Gak ud og gør ligeså ! Og fortæl det til resten af verden, når de globale
sites åbner

--
de bedste hilsener
Tommy Hansen

Fra : samler@vip.cybercity~

Dato : 13-05-01 00:34

Tommy, i katalogerne (Jubii og Yahoo, feks.) er det en vis sortering og
"kvalitetkrav" til hjemmesidernes indhold. Men i de fleste store
søgerobotter kan alle være med. Som kunst interesseret kan du her indsnævre
dine søgninger og på den måde nå
alt eksisterede kunst som folk har gidet lave en hjemmeside om.
Problemet er.. at man har ikke tid til at se alt.

Vh Frank

Tommy Hansen <mail@tommyhansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZStH6.52$Qj7.4306@news.get2net.dk...

,