PPPOE og DHCP
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 05-05-04 19:33

Hej.

Jeg har for nogen stykke tid siden sendt en mail til TDC hotline, med
spørgsmålet, hvad forskellen er på PPPoE og DHCP.

Hvad er den konkrete forskel? Det må nogen herinde vide. TDC har ikke svaret
endnu.

Jeg har PPPoE ligenu, men har hørt flere steder, at DHCP er bedre.
Er der hold i det?

Mvh Thomas

Fra : Thomas

Dato : 05-05-04 19:49

On Wed, 5 May 2004 20:33:28 +0200, "Thomas A. Jørgensen"
<Thomas@Freelance-Foto.dk_NOSPAM> wrote:

> [...]
>endnu.
>
>Jeg har PPPoE ligenu, men har hørt flere steder, at DHCP er bedre.

Den store forskel ligget i at med DHCP skal du ikke "ringe op" for at
komme på nettet, dette mærker du dog ikke hvis du har en router på.
Ellers er der ikke den helt vilde store forksel på dem, dog at man
skal have DHCP, med fast IP, for at komme uden om den port 25
blokering.

/Thomas Petersen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-05-04 08:47

> [...]
> spørgsmålet, hvad forskellen er på PPPoE og DHCP.
> Hvad er den konkrete forskel? Det må nogen herinde vide. TDC har ikke

DHCP er en måde hvorpå et netværkskort kan få IP-adresser, såvel sin egen,
som standard gateway, DNS-servere etc.
PPPoE er en måde at "logge" ind i systemet.
Jeg har ADSL hos TDC og bruger både PPPoE og DHCP.

Niels Dybdahl

Fra : Andrew

Dato : 06-05-04 22:39

Hej

Hvis du kun har én computer på nettet, og ingen router, vil det være en
fordel for dig at konvertere til DHCP. Det er lettere, og mindre
kompliceret. PPPoE forbindelsen er ved at være en ældre sag, som ikke
længere oprettes.

Mvh Anders

Fra : Christian Joergensen

Dato : 07-05-04 13:04

On Thu, 06 May 2004 23:39:23 +0200, Andrew wrote:

> Hvis du kun har én computer på nettet, og ingen router, vil det være en
> fordel for dig at konvertere til DHCP. Det er lettere, og mindre
> kompliceret.

Det er vel kun et problem når man skal etablere sig og ikke når man
allerede har sat forbindelsen op?

(I øvrigt; kan du så ikke lokkes til at kigge på

Christian Jørgensen | I know kung fu!
http://www.razor.dk |

Fra : Andrew

Dato : 07-05-04 17:45

> Det er vel kun et problem når man skal etablere sig og ikke når man
> allerede har sat forbindelsen op?

Hej

Meget kan gå galt med sådan en dialer, tro mig. Jeg arbejder for tiden som
telefonisk bredbåndssupporter hos et teleselskab, og PPPoE-forbindelsen er
ikke den mest stabile i!

og undskyld min vage citatteknik (-:

Mvh Anders

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 28-05-04 14:32

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> telefonisk bredbåndssupporter hos et teleselskab, og PPPoE-forbindelsen er

Det eneste der kan gå galt ved PPPoE opsætning kontra DHCP er forkert
opsætning. Udover det, er der selvfølgelig de samme problemestillinger, rød
i sync, forkert kabling, forkert installation af netkort mm.

PPPoE kan være nemmere at fejlsøge på, da den i det mindste giver dig en
forklaring på problemet. DUN fejlmeddelelser fortæller en hel del. Dette
bruger man også til fejlsøgning som kunderådgiver.

Forskellen på de to protokoller er kort fortalt måden man kobler op på, der
er fordele og ulemper ved dem begge. Nogle foretrækker selv at kunne
bestemme hvornår de logger på og af nettet, andre foretrækker at man bare er
på nettet når pcen starter op.

DHCP er dog nok alt andet lige den mest brugervenlige.

VH
Peter