Opslag i Aabenraa-navneregister
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-05-04 19:03

Er der en venlig sjæl med sin jævnlige gang på landsarkivet i Aabenraa
som vil gøre mig en (håber jeg på) STOR tjeneste?

Jeg er løbet lidt sur i en af mine oldemødre som blev født i
Arnitlund, Vedsted i 1869. Hendes far døde (dér må jeg tro) i en alder
af 62 og før 1906 ifølge min farmor. Jeg kan ikke finde hans fødsel
eller forældre i kirkebøgerne (selvom jeg synes jeg har ledt meget) og
jeg er generet af at der ikke findes en 1845-folketælling jeg kunne
støtte mig til.

Så hvis nogen vil gøre mig den tjeneste at slå op i navneregisteret
til personregistrene for Vedsted 1874-1904 og se efter en dødsnotits
for arbejdsmand Hans Andresen boende i Arnitlund - så vil jeg være
meget taknemmelig. For resten så døde både hustruen Ingeborg Andresen
(født Gram) og Hans Andresens forældre også i perioden, men
sidstnævntes navne kender jeg ikke. Disse oplysninger er ikke helt så
livsvigtige for mig, men skulle nogen alligevel falde over dem, såeh.

Den oplysning jeg først og fremmest søger er dødsår, men alt hvad
navneregisteret oplyser er naturligvis af interesse. Jeg kan selv se
filmkopien af personregisteret inde på Rigsarkivet, men det vil
unægtelig hjælpe at vide lidt om hvor jeg skal lede. At skulle læse
mig igennem indtil flere hele rullefilm er ikke lige hvad jeg længes
mest efter.

Vedsted er nu et fælt anesogn. Kun en folketælling på DDD og intet
navneregister til kirkebogen.

Jeg skal selv til Aabenraa senere på året, men jeg venter til de nye
hylder er på plads så man kan komme i papirarkiverne igen. Jeg har
nogle præstearkiver i Stepping og Øster Løgum at endevende. Alligevel
ville jeg blive meget glad for at få det lille spark med denne
anelinje så jeg kan bruge ventetiden i København til noget forarbejde.

På forhånd tak.

Lars Erik Bryld

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-05-04 08:31

Hej!

Har du undersøgt om der en mormonfilm for Vedsted på Rigsarkivet. De har
mikrofilm for nogle sogne helt op til omkring 1920.
Du kan da også kigge i de originale folketællinger på hovedlæsesalen på
Rigsarkivet for 1845, 1855 og 1860.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 06-05-04 19:51

Scripsit Bodil Madsen:

> Har du undersøgt om der en mormonfilm for Vedsted på Rigsarkivet. De
> har mikrofilm for nogle sogne helt op til omkring 1920.

Har været der, ledt i filmene, både personregisteret og kontrabogen.
Fandt hverken ham eller de andre, men det er også en ualmindelig
hæslig klo kirkebogen er skrevet med.

> Du kan da også kigge i de originale folketællinger på hovedlæsesalen
> på Rigsarkivet for 1845, 1855 og 1860.

Vedsted findes ikke i 1845-tællingen, og en "Hans Andresen" som jeg
tilfældigvis kunne finde i FT ville heller ikke nødvendigvis være lige
den jeg søgte. I den periode ville han formodentlig hverken være
hjemmeboende eller gift.