Kat med bihulebetændelse - hvad gør jeg?
Fra : Stine Sørensen

Dato : 05-05-04 11:33

Hej alle

Jeg ville bare lige høre om nogle derude har erfaringer med eller en
mening om følgende:

Vores 8 kilo tunge MCO-bamse på 1 år har gennem de sidste 4 uger været
stoppet i næsen. Det bølger lidt op og ned henover dagen, men indimellem
hiver han meget efter vejret eller trækker det gennem munden. Hans øjne
og næse er fine – dvs. intet synligt pus eller snot. Den smule der har
været ved næsen (sjældent) har været gulligt (betændelsesagtigt).

Gennem 3 uger har han fået Ronaxan 50 mg per dag (måske i underkanten)
uden videre effekt. Han er blevet testet negativ for herpes og
chlamydia. Samtidig har vi sprøjtet lidt saltvand fra små ampuller op i
næsen næsten dagligt.

De første 2 måneder vi havde ham døjede han også med en infektion i de
øvre luftveje uden det årsagen kunnen påvises og det gik i sig selv.
Også her fik han Ronaxan uden effekt (ved vores tidligere dyrlæge).

Ifølge dyrlægen, der hælder til diagnosen bihulebetændelse, er næste
skridt at skylle luftvejene i fuld narkose, sandsynligvis med ugentlig
gentagelse over flere uger.

Jeg kan næsten ikke få mig selv til at udsætte mit ”lille” pelsbarn for
sådan en stressende omgang. Desuden er jeg ikke helt tryg ved fuld
narkose med mindre det er virkelig påkrævet (jeg havde en kollega, der
fik en næsten livløs hankat hjem efter neutralisation herfra - IKKE at
jeg er utryg ved dyrlægen overhovedet, men det kan altså være svært med
dosen og mht. om de kan tåle det).

Er der nogle af jer som kender til eller har været igennem noget
lignende. Eller bare en kommentar for jeg vil jo selvfølgelig det bedste
for missen, og det gør mig ondt, når han ikke kan få vejret ordentligt…

Med venlig hilsen
Stine Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar