SME og flere diske
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-05-04 00:29

Hejsa

Min SME server spiller vist næsten.. sådan langt om længe. Mit eneste
problem er nu, at jeg har en 30GB disk, hvor selve serveren incl.
maildelen er installeret, og jeg har så lige sat en 60GB i, som skal
holde data.

Jeg har fået partitioneret, formatteret, mountet og fstabbet, og det
kører fint efter reboot. Men hvordan dælen fortæller jeg serveren, at
den skal bruge 60GB disken? Jeg kan jo sagtens oprette endnu en iBay,
men jeg kan ikke indstille, hvilken disk hvilken iBay bruger.

What to do, what to do?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 05-05-04 07:24

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> den skal bruge 60GB disken? Jeg kan jo sagtens oprette endnu en iBay,
> men jeg kan ikke indstille, hvilken disk hvilken iBay bruger.

her er et eksempel på hvordan jeg har udvidet en Mandrake med ekstra
diskplads

# cat /etc/fstab
/dev/sda2 / ext3 noatime 1 1
/dev/hda1 /var ext3 noatime 1 2
/dev/hda2 /home ext3 noatime 1 2
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
# none /mnt/cdrom supermount
dev=/dev/scd0,fs=auto,ro,--,iocharset=iso8859-15,codepage=850 0 0
# none /mnt/floppy supermount
dev=/dev/fd0,fs=auto,--,iocharset=iso8859-15,sync,codepage=850 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/sda3 swap swap defaults 0 0

sda den oprindelige disk
hda den ekstra disk

m.v.h. Mikael

Fra : Sanmann

Dato : 05-05-04 08:23

On Wed, 05 May 2004 01:29:25 +0200, Bo Kamp Dudek wrote:

Hej.

> [...]
> den skal bruge 60GB disken? Jeg kan jo sagtens oprette endnu en iBay,
> men jeg kan ikke indstille, hvilken disk hvilken iBay bruger.

Du kan mounte /home på din 60gb disk, og have OS på din 30gb disk, eller
du kan mounte .../ibays på din 60gb disk.

Jeg servicerer 3 SME Servere.
På den ene server ligger OS på hda som er på 40gb, /home er mountet på
raid med 4 stk 120gb diske koblet som raid 0 software. det sparker bare r....

En server har en 20gb med OS, 120 gb mountet som /home.

Disse servere kører 24 7 og der er aldrig problemer.

MVH
Brian Lassen.

Fra : Bo Dudek

Dato : 05-05-04 08:48

[...]

>Du kan mounte /home på din 60gb disk, og have OS på din 30gb disk, eller
>du kan mounte .../ibays på din 60gb disk.

som det er nu har jeg oprettet en dir, der hedder data med mkdir..
ehm.. og har så mountet min 60gb disk dér.. men det jeg hør' dig sige
er, at jeg istedet skal mounte min 60gb på den EKSISTERENDE /home
eller den EKSISTERENDE /ibay og så lade den eksisterende 30gb køre
videre som den er?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Sanmann

Dato : 05-05-04 10:51

On Wed, 05 May 2004 09:47:46 +0200, Bo Dudek wrote:

> [...]
> er, at jeg istedet skal mounte min 60gb på den EKSISTERENDE /home
> eller den EKSISTERENDE /ibay og så lade den eksisterende 30gb køre

Jeps.

min /etc/fstab ser sådant ud

LABEL=/ / ext3 usrquota,grpquota 1 1
LABEL=/boot1 /boot ext3 defaults 1 2
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,ro 0 0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/dev/hda2 swap swap defaults 0 0
/dev/hdb1 /home ext3 usrquota,grpquota 1 2

MVH
Brian Lassen

Fra : Sanmann

Dato : 05-05-04 11:03

On Wed, 05 May 2004 11:51:09 +0200, Sanmann wrote:

> [...]
> none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
> /dev/hda2 swap swap defaults 0 0
> /dev/hdb1 /home ext3 usrquota,grpquota 1 2

Fandt lige denne guide:
http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/extra%20hard%20disk?PHPSESSID=0854c847bc664c0f7782bee8db88f812

MVH
Brian Lassen

Fra : Bo Dudek

Dato : 05-05-04 11:56

[...]

>Fandt lige denne guide:
>http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/extra%20hard%20disk?PHPSESSID=0854c847bc664c0f7782bee8db88f812

yes.. den har jeg også fulgt.. men den beskriver ikke så meget det her
med at BRUGE den mountede disk..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 05-05-04 11:57

[...]

> [...]
>none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
>/dev/hda2 swap swap defaults 0 0
>/dev/hdb1 /home ext3 usrquota,grpquota 1 2

min minder til dels om den.. ehm.. bortset fra, at min disk ikke vil
mountes, hvis jeg sætter den til ext3.. ehm.. og det er selvom jeg HAR
konverteret til den ext3.. og så har jeg fjernet usrquota/grpquota,
men det har vel ingen betydning..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Sanmann

Dato : 05-05-04 12:31

On Wed, 05 May 2004 12:57:02 +0200, Bo Dudek wrote:

> min minder til dels om den.. ehm.. bortset fra, at min disk ikke vil
> mountes, hvis jeg sætter den til ext3.. ehm.. og det er selvom jeg HAR
> konverteret til den ext3..

Det problem har jeg også haft. Disken var ikke formateret rigtigt som
ext3 (noget med superblocks eller journaling et eller andet).
Kan ikke lige huske hvordan jeg fik løst det.

> og så har jeg fjernet usrquota/grpquota, men det har vel ingen betydning..

Det har vel kun betydning hvis du bruger "quotas for users", men jeg ville
nok bruge det, bare så SME virker korrekt.

MVH
Brian Lassen

Fra : Bo Dudek

Dato : 05-05-04 13:53

[...]

>Det problem har jeg også haft. Disken var ikke formateret rigtigt som
>ext3 (noget med superblocks eller journaling et eller andet).

lige præcis.. superblocks er jeg også stødt ind i.. kan du ikke lige
hoppe i tænkeboxen og genoverveje løsning?

[...]

>Det har vel kun betydning hvis du bruger "quotas for users", men jeg ville
>nok bruge det, bare så SME virker korrekt.

tjoh, det har du selvfølgelig ret i.. ehm..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 05-05-04 14:07

Bo Dudek wrote:

> lige præcis.. superblocks er jeg også stødt ind i.. kan du ikke lige
> hoppe i tænkeboxen og genoverveje løsning?

1) fdisk /dev/hdX

2) mke2fs -j /dev/hdXY

3) Tilret /etc/fstab

Noget i den stil?

Mvh
Tonni

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 05-05-04 22:03

>1) fdisk /dev/hdX
>
>2) mke2fs -j /dev/hdXY
>
>3) Tilret /etc/fstab

har jeg prøvet, men den vil stadig ikke æde disken som ext3..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 06-05-04 07:26

>har jeg prøvet, men den vil stadig ikke æde disken som ext3..

efter en reboot kører det sgu.. spillemende lækkert :)

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk