Tar af mange forskellige filer og mapper
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-04 22:12

Hej!

Jeg har et lille backupscriup som fungere glimrende.

De filer og mapper som den laver backup af kunne jeg godt tænke mig, at
få pakket i en tar med preservering af filepermissions og lign.

Filerne består af mange forskellige typer, bl.a. dot.-filer og andre
"skjulte" filer samt mapper med undermapper.

Hvordan får jeg nemmest dem pakket ned i en tar SAMT bagefter slettet det
som blev pakket, så kun tar-arkivet er tilbage?

På forhånd tak.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Mikael Hansen

Dato : 04-05-04 22:32

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
>
> Hvordan får jeg nemmest dem pakket ned i en tar SAMT bagefter slettet det
> som blev pakket, så kun tar-arkivet er tilbage?

tar -cf filnavn.tar mappenavn

burde lave en tarfil med den komplette mappe med undermapper,
bageefter kan man vel lave en rm -rf mappenavn, for at slette, tag højde
for rettighederne (brugeren af mappen), og test før du bruger
slettefunktionen på vigtige filer.

m.v.h. Mikael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-04 22:39

On Tue, 04 May 2004 23:31:54 +0200, Mikael Hansen wrote:

> tar -cf filnavn.tar mappenavn

Med mappenavn kan jeg da bruge '*' til, at vælge ALT i den mappe jeg
står i?

Igen: 'rm -rf *' kan den bruges?

Tak for input!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-04 22:55

On Tue, 04 May 2004 23:38:34 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Med mappenavn kan jeg da bruge '*' til, at vælge ALT i den mappe jeg
> står i?

Jeg har lige prøvet... den får ikke dot.filerne med, altså dem som
starter med et punktum..

> Igen: 'rm -rf *' kan den bruges?

Samme problem som ovenfor..

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-05-04 23:17

On 2004-05-04, Martin Johansen [6000] <visit_my@website.invalid> wrote:

> Jeg har lige prøvet... den får ikke dot.filerne med, altså dem som
> starter med et punktum..

Hvis du vil tage backup af /home/user så:

cd /home
tar -czf user-backup.tgz user
rm -Rf user

Mvh Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-04 23:36

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> writes:

> [...]

Brug . som mappenavn.

>Jeg har lige prøvet... den får ikke dot.filerne med, altså dem som
>starter med et punktum..

Man skal passe skrækkeligt meget på med den slags kommandoer. De har
en tendens til at give bagslag på et tidspunkt. Eksempel:

# cd /
# cd /home/bruger
cd: /home/bruger: No such file or directory
# rm -rf *

.... og så ryger samtlige mountede partitions på samtlige harddiske
i stedet for bare indholdet af /home/bruger.

Men hvis du endelig vil, kan du gå et hak tilbage og "rm -rf dir".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-05-04 07:32

On Tue, 04 May 2004 22:36:03 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> Brug . som mappenavn.

Hvad så med de mapper og filer som ikke starter med '.' ? Det skulle
gerne køres i en og samme kommando..

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-04 11:45

>Hvad så med de mapper og filer som ikke starter med '.' ? Det skulle
>gerne køres i en og samme kommando..

.. i denne sammenhæng betyder "alt i det aktuelle katalog uanset
hvad det starter med".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-05-04 19:11

On Wed, 05 May 2004 10:45:15 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> . i denne sammenhæng betyder "alt i det aktuelle katalog uanset hvad det
> starter med".

Ahh yes det prøvede jeg lige.. det virker!

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-05-04 07:26

Mikael Hansen <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> writes:

> [...]
> bageefter kan man vel lave en rm -rf mappenavn, for at slette, tag
> højde for rettighederne (brugeren af mappen), og test før du bruger

Så burde man måske også lige tjekke at tar-filen er lavet, ellers
kunne man let miste data når man løbet tør for plads. Så kan man enten
gøre noget ala:

tar ... && rm ...

eller

tar ... ; tar -t | xargs rm

Den første sletter alt eller intet og den anden sletter netop det man
har taget backup af.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 05-05-04 09:39

On 05 May 2004 08:25:58 +0200
Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Så burde man måske også lige tjekke at tar-filen er lavet, ellers
> kunne man let miste data når man løbet tør for plads. Så kan man enten
> gøre noget ala:
>
> tar ... && rm ...
eller tar... && tar -tf ... && rm ...

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 05-05-04 09:41

On Wed, 05 May 2004 08:31:42 +0200
"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote:

> Hvad så med de mapper og filer som ikke starter med '.' ? Det skulle
.. betyder i ovenst. eksempel "den folder vi står i"
prøv en gang :
cd ~
pwd
ls -lad ./*
cd /
pwd
ls -lad ./*
cd ~
pwd

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-05-04 19:48

On Tue, 04 May 2004 23:11:40 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvordan får jeg nemmest dem pakket ned i en tar SAMT bagefter slettet det
> som blev pakket, så kun tar-arkivet er tilbage?

Så lykkedes det.

Tak til jer alle for de mange input!