Montering af søgelændernet
Fra : Ole Axelsen

Dato : 04-05-04 20:54

Jeg skal have monteret et søgelændernet på vores Darina 23. Problemet er,
hvordan jeg fastgør det forneden. Båden har en lille "rælingskant" på ca 3
cm i højden og vel 12-15 mm bred. Der er ingen huller i kanten, og jeg vil
helst ikke bore, i hvert fald ikke gennemgående, da det er selve skrogets
glasfiber der danner kanten. Hvordan gør i andre?
Jeg har overvejet, at bruge en tynd wire fastgjort til sceptrene og så evt.
yderligere i nogle øjer skruet fast i kanten. Med skrueløsningen har jeg
mulighed for at forsegle hullerne forsvarligt.
En anden mulighed ville være at montere en lønningsliste, af aluminium, som
det ses på mange især nyere både, men jeg har bare ikke kunnet finde et
sted, hvor de kan købes. Og jeg ved heller ikke, om de findes som blot et
stykke fladt metal uden ombuk.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Larsh

Dato : 05-05-04 08:36

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> wrote in message news:<4097f4dc$0$526$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> det ses på mange især nyere både, men jeg har bare ikke kunnet finde et
> sted, hvor de kan købes. Og jeg ved heller ikke, om de findes som blot et

Hej Ole..
Jeg skal det sammme her på fredag. Jeg måtte iøvrigt opgive sidste år,
fordi jeg syntes at det var hundesvært at få det til at sidde
ordentligt, og ikke mindst se pænt ud !. Jeg er derfor lidt spændt på
at følge svarene her.

Larsh

Fra : Alf

Dato : 05-05-04 10:09

> [...]
> fordi jeg syntes at det var hundesvært at få det til at sidde
> ordentligt, og ikke mindst se pænt ud !. Jeg er derfor lidt spændt på

Jeg forsøgte for et par år siden med tætte masker.
Borede huller i lønningslisten.
Det var for at mine små hunde ikke skulle falde udenbords.
Spild af tid. Jeg fik det aldrig til at sidde tæt ved lønningslisten.
Jeg gør det ikke igen.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Ole Axelsen

Dato : 05-05-04 15:53

"Alf" <Alf@???wingmargin.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det var for at mine små hunde ikke skulle falde udenbords.
> Spild af tid. Jeg fik det aldrig til at sidde tæt ved lønningslisten.

Jeg har hos en lokal maskinfabrik bedt om et tilbud på lister/skinner i
rustfrit stål, med ud-stansede/fræsede huller. Så må vi se, hvad de kan gøre
det til. Når der er huller hele vejen, så jeg kan fastgøre hver maske, må
det da være muligt, at få det til at sidde pænt. Jeg tror mere på dette, end
på wire-løsningen, da nettet jo ikke kan "skride" så meget når det er
fastgjort i huller.

Fra : Rasmus

Dato : 06-05-04 07:55

Hej Lars.

Jeg har i sidste uge monteret net på min Maxi 77 med rigtig godt resultat.

Jeg har gjort følgende:

* Først trak jeg den øverste wire i søgelænderet gennem de øverste masker i
nettet hele vejen fra prædikestol til cepteret.

* Derefter fastgjorde jeg nettet til cepteret ved at benytte en line på ca.
2 mm som jeg fastgjorde i toppen af cepteret og snoede rundt om cepteret og
ind gennem nettets masker. Den anden ende blev fastgjort i bunden af
cepteret.

* En line blev fastgjort i bunden af cepteret og blev trukket gennem alle de
nederste masker i nettet. Herefter blev linen strammet godt op og fastgjort
i bunden af prædikestolen.

* Nettet blev nu gjort fast til prædikestolen på samme måde som til cepteret
ved at sno en line rundt om og ind gennem alle de masker der stødte op til
prædikestolen.

* Søgelænderet blev nu strammet op - det skal ikke være helt opstrammet mens
man sætter nettet på.

* På min Maxi er der fastgjort to små kalechekroge på siden af båden mellem
prædikestolen og cepteret. Den nederste line blev nu strammet ekstra op ved
at vippe denne ned under disse to kroge. De sidder med lige stor afstand
mellem prædikestol og cepteret.

Jeg fik et virkelig godt resultat på denne måde. Nettet sidder stramt og
godt og det ser pænt ud.

Kunsten er at stramme nettet så meget at det sidder stramt - uden at den
øverste wire i søgelænderet kommer til at se ud som om den "hænger" i en
bue.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående til noget...

Rasmus

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 05-05-04 20:11

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> sted, hvor de kan købes. Og jeg ved heller ikke, om de findes som blot

Hej Ole.

Jeg fandt i sin tid ud af, at det nemmeste er at trække en stram line
mellem septrene nederst, og så ellers sy nettet fast til dette og også
til gelænderet med tyndere line og lange "masker", ca. 2 huller i
nettet. Det er svært at få nettet til at sidde ordentligt, hvis man
trækker det på gelænderet og linen forneden er tilstrækkelig, hvis den
kan bindes om septrene, så de ikke skrider op. Håber du forstår
meningen.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)