Jeg har brug for et råd.
Fra : Mai Brit Bach

Dato : 04-05-04 20:42

Hej

Jeg har lovet en gammel mand at hjælpe ham med at klippe hans hest. Og tro
mig, jeg har aldrig set noget lignende. Hesten ligner en puddelhund.

Den er meget langhåret, er begyndt at smide lidt af vinterpelsen, men slet
ikke hvad heste normalt har smidt nu. Alle de lange hår krøller og filter
sammen så det er slet ikke til at strigle hende, men vi fik det da gjort.
Så skulle vi til at klippe men det kunne slet ikke lade sig gøre. (Det skal
lige nævnes at klipperen ikke fejler noget, blev nemlig prøvet af på en
anden hest for en sikkerhedsskyld).

Hestens hårlag er meget beskidt og fedtet, så jeg foreslog ejeren at han
skal prøve at vaske hesten over hele kroppen og så må vi prøve på torsdag.

Og så var det jeg ville hør jer ad, er der nogen der har set eller hørt
noget Lignende. Hvad skal vi gøre.
Den ældre mand er MEGET ked af hans hest ser sådan ud.

Hilsen Mai Brit Bach

Fra : Liz B.

Dato : 04-05-04 20:51

Hej Mai Brit,

Tjek lige dette link - jeg håber ikke at det er problemet!

http://www.klin.kvl.dk/internmedicin/web/hypofyse.PDF

Det tager lidt tid at download, så blev lidt tålmodig.
Hilsen Liz

Fra : Mai Brit Bach

Dato : 04-05-04 21:22

Hej Liz

Hvis jeg skal være helt ærlig så ser Lucy sige sådan ud som den hvide hest.
Lucy så også noget nedtryg ud i dag, hun havde forandret sig meget siden jeg
har set hende sidst. Er det noget du kender til?

Hilsen Mai Brit

Fra : Liz B.

Dato : 04-05-04 21:33

> [...]
jeg
> har set hende sidst. Er det noget du kender til?

Hej Mai Brit,

Heldigvis kender jeg ikke så meget til det, men jeg er sikker på at I skal
have dyrlægen ud til Lucy med det samme.

Jeg faldt over sygdommen i forgårs, da jeg søgte noget om Laminitis
(forfangenhed) efter en reference www.laminitis.org. på Speedi Beet posen -
jeg har nemlig en overvægtige (læs fede) hest.

Sygdommen hedder Cushings Syndrome på engelsk, aner ikke hvad det hedder
på dansk, men der er masser af links via Google hvis du er god til engelsk.

Held og lykke med hesten, lad os vide hvordan det arter sig.

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 04-05-04 22:13

> Sygdommen hedder Cushings Syndrome på engelsk, aner ikke hvad det hedder
> på dansk, men der er masser af links via Google hvis du er god til
engelsk.

(klip)

Det drejer sig om en hypofysetumor som er en svulst/fremmedting i hypofysen.
Der er flere forskellige måder dette kan vise sig på. F.eks så kan hesten
være meget langhåret, have tendens til forfangenhed, være overvægtig og
eller have muselsvindsområder som gør, at den vil have tendens til
svajryggethed. Hesten kan have sukkersyge og så kan der hvis det er
tilfældet opstå store problemer med at få sår til at læge. Hvis heste har
sukkersyge så vil de lige som mennesker have et dårligt blodomløb i f.eks
benene, og det vil så resultere i at sår er laaanngg tid om at hele op, og
deraf igen så kan bakterier trives godt og gøre stor skade. Kontakt straks
dyrlægen for at få stillet en korrekt diagnose lyder mit råd.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Malene P

Dato : 05-05-04 23:34

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Heldigvis kender jeg ikke så meget til det, men jeg er sikker på at I
skal
> have dyrlægen ud til Lucy med det samme.

Helt enig -Dyrlæge NU!
http://www.equiworld.net/uk/horsecare/veterinary/cushings.htm

mvh
Malene P

Fra : Mai Brit Bach

Dato : 06-05-04 22:02

Hej

Jeg giver jer fuldstændig ret, mht dyrlæge. Men prøv at sige det til den
gamle mand, som ved bedre. Jeg har haft ringet til dyrlægen og snakket med
ham, og fortalt den gamle mand hvad der er blevet sagt.
Jeg er ude af sagen, da den gamle mand havde fundet en teenage pige, (som
havde klippet SÅ mange heste på et sutteri), til at klippe hesten. Jeg
tænkte bare, stakkels hest. Mere kan jeg desværre ikke gøre selv om jeg så
gerne ville for hestens skyld.

Tak for jeres gode svar.

Hilsen Mai Brit Bach

Fra : Mette

Dato : 06-05-04 22:25

Jeg mener, det er ulovligt ikke at skaffe dyrlægehjælp til et dyr, der har
brug for det, er det ikke korrekt?

Det er mærkeligt, at dyrlægen ikke reagerer på det, synes jeg, selvom ejeren
ikke kalder ham ud. Hvis han har mistanke om en alvorlig sygdom, bør han da
reagere alligevel.

Mvh,
Mette

Fra : Mai Brit Bach

Dato : 06-05-04 22:39

Jeg ved ikke om det er ulovligt, men dyrlægen lød nu heller ikke særlig
bekymret, han sagde bare at hesten skulle klippes

Hilsen Mai Brit

Fra : Søs

Dato : 06-05-04 23:55

Hejsa..
Har hesten aldrig set saadan ud för?
Jeg har et par sommervenner(heste) og forige faaraar var den ene lige saa
slem at saa paa..
Hun er Jysk hest og havde meget vinterpels, hun var kun et aar og skulle
ogsaa smide fölpels, og jun var ikk blevet striglet nok i löbet af
vinter/faaraar saa da jeg begyndte at arbejde med hende var pelsen VIRKELIG
sammennulret og fedtet, og det tog flere timer at faa klippet, nulret,
revet, börstet det hele af..
Sidste aar var det dog ikk helt saa slemt, men da var hun ogsaa blevet
striglet oftere...

Det jeg ville sige er bare at hvis det er en koldblod eller pony og ikk er
blevet striglet ordentligt over længere tid, behöver det ikk være en
alvorlig sygdom der er i vejen med hende...
(ikk for at sige alle andre imod, men det er en mulighed..)

Hvis hun er blevet klippen nu, hvordan ser hun saa ud i pelsen? -I forhold
til andre nyklippede heste...

Mvh.
Søs

Fra : ST

Dato : 17-05-04 15:45

Jeg er nok lidt sent ude, men har faktisk for laaang tid siden oplevet en
meget gammel hoppe ca. 25 år, blanding af frederiksborger/jyde, som på sine
gamle dage fik en meget lang krøllet pels - måske et alderdomssymptom, hun
havde ingen gener, men var også relativt velpasset - blev iøvrigt aflivet
p.g.a. at hun til sidst ikke kunne rejse sig ved egen hjælp, efter at falck
havde "hejset" hende op flere gange på kort tid. Mvh Susanne