regler for luftgevær
Fra : JESS OLESEN

Dato : 04-05-04 20:18

I forbindelse med rottebekæmpelse, har jeg forsøgt med en luftpistol.
Desværre er den ikke kraftig nok til at aflive rotten med et skud.
For at rotten ikke lider unødigt, vil jeg anskaffe et kraftigt luftgevær.
Jeg har ikke jagttegn eller våbentilladelse.
Hvor kraftigt(Vo) et luftgevær må man anskaffe uden tilladelse ?
Kan nogen evt. anbefale et mærke/model, evt. kikkert, til en overkommelig
pris?

mvh
Henning Jensen

Fra : Lykke

Dato : 05-05-04 06:43

Jeg mener faktisk slet ikke du må skyde rotter med en luftbøsse uden
jagttegn.
Det må gå ind under regulering som kræver jagttegn, eller også skal du bruge
klapfælder.
Du skal ikke have våbentilladelse til at eje en luftbøsse men være 18 år.
Hvis du skyder med en luftpistol der ikke er godkendt til at skyde rotter
med, kan du blive anklaget for dyremishandling.
Se regler for rottebekæmpelse på denne side.
http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/kemi/04000000.htm

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Dennisq

Dato : 06-05-04 08:40

"JESS OLESEN" skrev d. 04-05-04 20:18 dette indlæg :
> [...]
> Hvor kraftigt(Vo) et luftgevær må man anskaffe uden tilladelse ?
> Kan nogen evt. anbefale et mærke/model, evt. kikkert, til en

Du skal bare være over 18 år - så er der ingen problemer med luftgevær
uanset kraftstyrke. Jeg kan hellere ikke se du skal have nogen
form for tilladelse (jagttegn) for at skyde rotter. Det er jo skadedyr
bekæmpelse ! Ang. luftgevær vil et 12 ft/lbs gevær være udmærket.

http://www.kandu.dk/