egenvægt
Fra : Sanand

Dato : 04-05-04 18:46

hejsa!

Hvordan diffenere man egenvægten på CV - jeg tænker feks når der står 975kg,
er det så selve CV'en med fast interiør eller tæller løsdele som
springmadrasser og hynder/gardiner også med der eller kommer det ved siden
af.

Vi er helt nye på området (så nye at vi ikke har fået vognen hjem endnu
) ) - og er ret forvirrede, skal vi have madrasserne ud og veje dem eller
skal man ud og få vejet hele vognen eller hva'
Hvad har i andre gjort.
Vi tænker mest på hvis vi skal til tyskland og campere - har hørt at de er
strenge dernede.

på forhånd tak
susanne

Fra : Gismo

Dato : 04-05-04 19:37

Sanand wrote:
> [...]
> 975kg, er det så selve CV'en med fast interiør eller tæller løsdele
> som springmadrasser og hynder/gardiner også med der eller kommer det

Egenvægten er med hynder, gardiner, skabe, det der skal lægges oven i
er udstyrs pakker som sjældent er i egenvægten, er der en ældre vogn
kan varmt vand og toilet også komme oven i.
Prøv at finde ud af vognes standard udstyr

> [...]
> endnu ) ) - og er ret forvirrede, skal vi have madrasserne ud og
> veje dem eller skal man ud og få vejet hele vognen eller hva'

Vej CV. med det som I ved I vil have med og vej så det i putter i
efterfølgende. Jeg har vejet vores CV på den lokale affalds-
sorteringsplads.

> Vi tænker mest på hvis vi skal til tyskland og campere - har hørt at
> de er strenge dernede.

De er vist ikke være end så mange andre.

Gismo.

Fra : Michael H Svensson

Dato : 04-05-04 20:03

"Sanand" wrote >
> [...]
> Hvad har i andre gjort.
> Vi tænker mest på hvis vi skal til tyskland og campere - har hørt at de er

Hej,

Egenvægten er vægten af selve CV med det udstyr den standard er leveret med.
Iblandt kan man mistænke producenten/leverandøren for at glemme at opdatere
egenvægten, når de laver "ændringer" af standardudrustningen, og ofte er
helt nødvendige "dele" ikke medtaget.
Eksempelvis er der vist ingen der medtager gasregulatoren, trappen,
antennen, radioen osv.

Hvor meget egenvægten på indregistreringsattesten er er egentlig ligegyldig,
det er selve totalvægten af vognen når I drager afsted der tæller.
Sørg for at få vejet vognen uden bagage (så kender I det faktiske
udgangspunkt), og sørg for at have styr på vægten af det i læsser i vognen.
Vi brugte i starten en badevægt ved døren i CV, når vi læssede, så noterede
vi vægten når vi gik ind i CV (med bagage) og når vi gik ud af CV (uden
bagage).
Forskellen blev opsummeret, og så havde vi et rimeligt grundlag for
beregning af totalvægten.

Ofte bliver man dog overrasket hvis man får vejet en rejseklar CV, f.eks.
hos en CV-forhandler, i en grusgrav eller hvor man nu kan finde en stor
vægt.

Held og lykke
Michael

Fra : Sten Bo

Dato : 05-05-04 01:51

Michael H Svensson wrote:

> Ofte bliver man dog overrasket hvis man får vejet en rejseklar CV,
> f.eks. hos en CV-forhandler, i en grusgrav eller hvor man nu kan
> [...]

Større Genbrugspladser er for det meste åbne i weekenden og korn og
foderstof steder har også en vognvægt.
Aftal et sædvanligvis stille tidspunkt med vejemesteren - f eks. et par
weekender inden i skal køre.
Tag lidt kringle til kaffen og en 6pak øl og vand med.

Og som der siges - bliv overrasket.

Ikke mindst over bilens vægt når den er tanket op og pakket rejseklar.
Og glem så deres grin og kommentarer når du står ud af trækket.

Jeg fik vejet samlet - koblede fra, kørte bilen væk fra vejepladen og
fik en seddel på hver. Tankevækkende.

Og så har jeg lige været på værksted, her Bilkvik i Hillerød hvor jeg på
under 3 minutter fik affjedringstestet først forakslen vægt 830 kg og
bagenden vægt 660 kg. Total 1490 kg. og så testet vejkontakt og dæmpning
.. Til slut testes bremserne på kendt vis og grafer udskrives. Vægten er
med mekanikker, et ordentligt brød og fuld tank. (og reservehjul). Men
ellers tom bil. Egenvægt i henhold til registrering 1250 - last 550 og
totalvægt 1800 Kg. Jeg så intet til hindre for at man også kunne teste
akslen på f.eks. en CV (bortset påløbsbremsen). Ved ikke om computeren
blir forvirret, ikke har data for CV men uanset om der er dæmpere på CV
har programmet sikkert en mening om vejkontakt og dæmpning i forhold til
akselvægten. Nye tider? Jeg skal ha en ny bøsning på en
stabilisatorstang - afsløret på 10 sek. Ellers meget fin undervogn -
hvad jeg da vidste i forvejen - men, man vænner sig måske - rart det er
tjekket.-

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten Bo

Dato : 05-05-04 07:35

Sten Bo wrote:

>Ved ikke om computeren blir forvirret, ikke har data
> for CV men uanset om der er dæmpere på CV har programmet sikkert en
> mening om vejkontakt og dæmpning i forhold til akselvægten.

Ja man kan selvfølgelig ikke teste 2 akslede vogne, men bremsen kan vel
prøves for skævbremsning ved simpelthen at trække håndbremsen. Ikke for
at underkende caravancentrene der selvfølgelig har resepten. Vi har en
CC (Alko) og efter sommerens tur i Norge syntes jeg at håndbremsen kunne
trækkes længere bagover, forbi lodret, end jeg syntes den skulle inden
vores bjergkørsel. Der var tydeligvis slidt (lidt) på belægningen. Vi
fik det anbefalede tjek, smøring, justering og test af gassen - og
glæder os over at påløbet nu bremser næsten uden reaktiontid, idet
frigangen, afstanden der skal trykkes op mod bilen er minimeret. Mere
behagelig - blødere bremsning hvor det tidligere kunne føles lidt bungy
agtigt. Vandringen på håndbremsen er nu næsten som i bilen..

CCén vejer lastet til 6 personer omkrig 600 kg - uden cykler- men med
anneks, luftmadrasser eller ekstra senge, soltag, ekstra stænger, gas,
varme, møbler og alle de andre uundværlige ting vi propper i vognen.
Bordet vejer vist 24 Kg. Vi kan dog laste op til 750 kg, så det er mere
bøvlet når der skal pakkes der holder tilbage. Vel, med flere i vognen,
flere hænder til arbejdet plejer det at gå fornuftigt.

Hilsen Sten Bo