maskegener
Fra : dpl

Dato : 04-05-04 18:15

Hejsa
Skulle der sidde nogle herinde, som kan fortælle hvordan genet(generne?)
for maske nedarves i katte? Jeg synes det ser ud til, at det er et
enkelt gen, der nedarves simpelt recessivt, men har jeg ret?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-05-04 22:14

On 2004-05-04 19:15:28 +0200, dpl <dplahrmann@hotmail.com> said:

> [...]
> genet(generne?) for maske nedarves i katte? Jeg synes det ser ud til,
> at det er et enkelt gen, der nedarves simpelt recessivt, men har jeg

Jeg ved ikke om det fortæller dig noget du ikke ved - og det er på
svensk, men jeg synes denne her side er god:

http://www.kattgenetik.net/artiklar/kattgenetik5.htm
--
Knus fra Ann R

Fra : dpl

Dato : 05-05-04 17:57

Jo tak, der står bestemt mange gode ting!
Tak for linket.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-05-04 07:20

> [...]
> for maske nedarves i katte? Jeg synes det ser ud til, at det er et
> enkelt gen, der nedarves simpelt recessivt, men har jeg ret?

Ja, maskegenet er simpelt recessivt og autosamalt (dvs begge forældre
kan give det videre). Det kan gemme sig i mange generationer og
pludselig dukke op (i form af en masket killing), fordi man kommer til
at parre to bærere af maskegenet.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 05-05-04 17:58

Camilla Baird wrote:

> [...]
> kan give det videre). Det kan gemme sig i mange generationer og
> pludselig dukke op (i form af en masket killing), fordi man kommer til

Hej Camilla
Tak for svaret, så er der da lidt jeg har forstået *smil*.
Både Raisa og Viktor bærer genet, så der må være 25% chance for at få
neva'er.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/