Dlink 604+ & Sonofon ADSL
Fra : Mikkel Christensen

Dato : 04-05-04 14:33

Lad mig starte med at sige at jeg ikke er helt sikker på om spørgsmålet
hører hjemme her eller i dk.edb.netvark, men here goes...

Jeg har været så letsindig at købe en Dlink 604+, da den for mig at se
opfyldte alt det jeg skulle bruge til min nye ADSL forbindelse. En fin
switch, et wireless accesspoint, en masse gode features og ikke mindst
et ADSL modem, så jeg kunne rydde lidt op i det efterhånden mange kasser
på væggen.

Det kniber så en del med at få selve ADSL modemet til at fungere... Kobler
jeg det udleverede Webspeed modem fra TDC til ADSL linien springer det
på i løbet af 30 sekunder. Derfor går jeg også ud fra at linie,
line-splitter og kabling er som det skal være.

Sætter jeg samme kabel (et RJ-11 iøvrigt)i ADSL porten på 604+'en sker der
lige præcist ingenting.

604+'eren kan køre en del forskellige protokoller, bla. PPPoE som jeg har
fået besked på at køre. Det ser bare ud som om at den ikke kommer så langt.
Ordene 'Physical connection problem' tyder ihvertfald i den retning...

Det udleverede VPI/VCI er tastet ind i computeren (og trippel-kontrolleret

Jeg har forsøgt mig med de andre protokoller på routeren, men ikke rigtig
noget der har givet resultat.

Eventloggen på routeren viser cirka ingenting (udover at mit ethernet er
oppe - well duh), og jeg har endda flashet den med nyeste firmware efter
jeg opdagede at den kørte enelleranden speciel svensk udgave. En lang
historie om at modtage en død router og få en ny tilsendt fra Sverige.

Nogen der har været i (nogenlunde) samme situation og har et godt råd?

--
Mikkel

Fra : Jan

Dato : 04-05-04 15:02

Hej Mikkel,

Jeg går ud fra at det er Webspeed du har derhjemme. De køre PPPoE. Du skal
koble din router til og ringe ind til TDC og få dem til at release din IP.
Jeg kan ikke huske hvor lang release-tid de har på en webspeed, men 24 timer
er en normal releasetid.

Jan

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 04-05-04 15:09

"Jan" writes:

> Jeg går ud fra at det er Webspeed du har derhjemme.

Mnjae... Det er egentlig et Sonofon (Bredbånd) abonnement jeg har, men det
er måske underodnet når det kommer til selve ADSL modemet? TDC modemet er
vist iøvrigt et Speedstream (jeg fik vist blandet nogle ting sammen

> Du skal koble din router til og ringe ind til TDC og få dem til at release
> din IP. Jeg kan ikke huske hvor lang release-tid de har på en webspeed,
> men 24 timer er en normal releasetid.

Er det på DHCP det låser? Jeg har haft routeren koblet til en 10 dages
tid, så eventuelle leases burde da være udløbet for længst?

Jeg tror ikke den kommer så langt som at ordne DHCP - PPPoE er ikke engang
oppe at køre.

--
Mikkel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-05-04 16:48

Mikkel Christensen wrote:

> Mnjae... Det er egentlig et Sonofon (Bredbånd) abonnement jeg har, men det
> er måske underodnet når det kommer til selve ADSL modemet? TDC modemet er
> vist iøvrigt et Speedstream (jeg fik vist blandet nogle ting sammen

Det gjorde du, webspeed er TDC kabel-tv, altså internet over antennestikket.
ADSL er over telefonstikket.

Du skal sætte Dlink'en til stikket i splitteren, der deler dit signal op i
telefon og ADSL.

Hvem har fortalt dig at du skal bruge PPPoE ?

Jeg kender ikke til Sonfon's ADSL, men når det er et vidersalg af TDC's
ADSL, så vil jeg udmilbart mene at det sikkert er DHCP du skal bruge.

Det passer også meget godt med at du kan få en IP når du sætter den til
ADSLmodemmet du har fået udleveret, og så i computeren. Brug det udleverede
ADSLmodem, og så få frigivet IP'en¹ ² og så skift til Dlink'en, og sæt den
til DHCP og få den til at forny IP.
Hvis din Dlink er kompatibel med centraludstyret, og specielt opsætningen af
dette, så vil jeg mene at det burde virke således.

Du kan også hvis din Dlink understøtter det, så skifte din Dlink's MAC
adresse til den samme som dit netkorts.

¹ hvorledes det gøres afhænger af hvilket OS du køre med, men prøv i første
omgang i en komandopromt at skriv ipconfig eller ifconfig og se om en af
dem kan bruges.

² når centraludstyret (her DHCPserveren) har registeret at du har en bestemt
MAC adresse³ så kan du ikke få flere IP'er før den har fået resat
oplysningerne den får ved IP uddeling.

³ en adresse det netkort har, som er unikt for dette ene netkort

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-05-04 08:33

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Du skal sætte Dlink'en til stikket i splitteren, der deler dit signal
> op i telefon og ADSL.

OK, så langt så godt.

> Hvem har fortalt dig at du skal bruge PPPoE ?

Det står i mine udleverede papirer. Men der står selvfølgelig også at
jeg skal sætte et kabel fra Speedstreamens ethernet port direkte i
computeren

[DHCP]
> Hvis din Dlink er kompatibel med centraludstyret, og specielt opsætningen
> af dette, så vil jeg mene at det burde virke således.

Ja, det er så her jeg tror min hund ligger begravet. Dlinken kan køre
et par forskellige "bridged" modes, og jeg har forsøgt dem alle uden
held.

Skulle jeg så få selve ADSL delen til at køre kan jeg heller ikke helt
gennemskue hvordan jeg så skal få lagt PPPoE delen ovenpå. Den er vel
stadig nødvendig for at logge på SONOFONs net.

Anyway, så jeg har købt en billig router så nu kører jeg med den + det
udleverede Speedstream. Det tog cirka 4 minutter at få til at virke...
Så nu skal jeg have afgjort med mig selv om 604+'en bare en en dyr
dørstopper, eller om jeg gider blive ved.

--
Mikkel
motortosse.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-05-04 13:19

"Jan" <jan**NO*FUCKING*SPAM**@s-p.dk> wrote in message
> Jeg går ud fra at det er Webspeed du har derhjemme. De køre PPPoE. Du skal
> koble din router til og ringe ind til TDC og få dem til at release din IP.

Webspeed kører ikke PPPoE, og såfremt det kørte PPPoE ville det ikke være et
problem at få IP'en released.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 04-05-04 21:34

Hej

Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> wrote:

> [...]
>switch, et wireless accesspoint, en masse gode features og ikke mindst
>et ADSL modem, så jeg kunne rydde lidt op i det efterhånden mange kasser

Sonofon ADSL er videresalg af TDC's ADSL system, og derfor ganske
identisk med dette. - Jeg kender ikke den router du har købt, men du
skriver bla. at den har indb. modem !? - Dvs. at du så har 2 modems ?,
her ligger vel det første problem, du kan ikke bruge 2 modems efter
hinanden.

Du har fået leveret et Siemens eller Ericsson modem fra Sonofon (TDC),
og til det kan du så tilslutte routers, switch, eller computere direkte.

Jeg er bange for at du kommer til at levere dem D-link tilbage, og få en
version uden indb. modem...

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-05-04 07:48

Ole Rasmussen <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> writes:

> Hej

> Sonofon ADSL er videresalg af TDC's ADSL system, og derfor ganske
> identisk med dette.

OK.

> [...]
>
> Du har fået leveret et Siemens eller Ericsson modem fra Sonofon (TDC),
> og til det kan du så tilslutte routers, switch, eller computere direkte.

Jeg vil netop gerne smide det udleverede modem væk (eller op på hylden
ihvertfald), og så udelukkende bruge Dlinken. Det jeg lidt fisker efter
er om det overhovedet kan lade sig gøre.

> Jeg er bange for at du kommer til at levere dem D-link tilbage, og få en
> version uden indb. modem...

Hmm... Jeg har været så forudseende og gemme kassen til den, men så langt
vil jeg helst ikke gå

--
Mikkel
motortosse.dk

Fra : Peter Anskjær

Dato : 05-05-04 18:18

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.invalid> skrev i en meddelelse

> Nogen der har været i (nogenlunde) samme situation og har et godt råd?

Så vidt jeg ved indeholder en D-Link 604+ ikke modem, men derimod router.
Har du forsøgt at slutte dit modem til D-Link'en og se om det ikke løser
problemet.

Mvh
Peter

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-05-04 06:19

"Peter Anskjær" <m@ybe.not> writes:

> "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.invalid> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg ved indeholder en D-Link 604+ ikke modem, men derimod router.

Dlink mener nu der er et modem i:

http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=275

> Har du forsøgt at slutte dit modem til D-Link'en og se om det ikke løser
> problemet.

Ja, jeg har forsøgt at køre fra ethernet udgangen fra Speedstream modemet
til en af de 4 switchporte, men det kan den ikke rigtig finde ud af.
Det er som om at den forventer at uplink _skal_ komme fra ADSL porten.

--
Mikkel
motortosse.dk

Fra : Peter Anskjær

Dato : 06-05-04 08:32

> Dlink mener nu der er et modem i:
>
> http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=275

Okay, det er så min fejl. Jeg antog der ikke var modem i og kiggede derefter
på den overordnede beskrivelse på edbpriser hvor der ikke stod noget om
modem. Jeg står sådan set i samme situation som dig, har accesspoint, router
og modem, hvis du får det til at virke var det måske værd at overveje at
udskifte hele dynen med en 604+.

> Ja, jeg har forsøgt at køre fra ethernet udgangen fra Speedstream modemet
> til en af de 4 switchporte, men det kan den ikke rigtig finde ud af.
> Det er som om at den forventer at uplink _skal_ komme fra ADSL porten.

Det er vel egentligt meget fair når den nu har indbygget modem, man kan
måske disable det et sted i opsætningen, men så går pointen jo lidt af. Jeg
kan desværre ikke rigtigt hjælpe dig med dit problem. Held og lykke.

Mvh
Peter

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 06-05-04 09:05