Processor køb.
Fra : S?ren Dideriksen

Dato : 04-05-04 14:25

Hej,
Jeg skal ud og købe ny processor og bundkort og har kigget på 2
løsninger.

AMD Athlon XP
eller AMD Athlon 64

Bundkortpriserner synes at variere lidt således at man for ca. 500kr
kan få et bundkort med Via's KT600 chipset for socket A, mens et
K8T800 board for socket 754 koster 1000kr (runde tal)

Hvad er jeres erfaringer? Umiddelbart hælder jeg mest til Athlon 64,
men jeg kender ikke nogen der har en i forvejen. Jeg er kun ude efter
performance/pris - alle æstetiske overvejelser om hvorfor 64bit
teknologi er dejlig tæller ikke :)

PS: Hvis man gider gå lidt ned i FSB hastighed kan man få en Athlon XP
2700+ til 700kr .. den slags overvejelser tæller også.

F.eks Athlon XP 2700+ og MSI KT6 Delta-FISR ~ 1400kr
mod Athlon 64 3000+ og MSI K8T Neo-FIS2R ~ 2500kr

ca 1000kr sparet.. og hvis performance forskellen ikke er meget
mærkbar - så kunne man jo bruge de 1000kr til at smide efter 128MB
ekstra ram på Radeon 9800 Pro kortet...

?

Hvad skal jeg dog gøre...?

mvh Søren

Fra : Brian Lund

Dato : 04-05-04 15:23

> [...]
>
> F.eks Athlon XP 2700+ og MSI KT6 Delta-FISR ~ 1400kr
> mod Athlon 64 3000+ og MSI K8T Neo-FIS2R ~ 2500kr

Hvad med en 2500~2800+ og et bundkort med nforce2 chipset, og så overclocke
den så meget du nu kan? ;)

Brian

Fra : Kenneth

Dato : 04-05-04 16:27

S?ren Dideriksen wrote:

> Bundkortpriserner synes at variere lidt således at man for ca. 500kr
> kan få et bundkort med Via's KT600 chipset for socket A, mens et
> K8T800 board for socket 754 koster 1000kr (runde tal)

Så vidt jeg ved, er KT600 chipsettet ikke udpræget godt. Alle reviews viser
at man får bedre/flere features og bedre hastighed med Nforce2 Ultra eller
400 chipset, og det er da også det der anbefales i købsguides. Nforce2
bundkort fåes fra lige under 500 bobs, og der er vist ikke den store
forskel i hastighed modellerne imellem.

> [...]
> men jeg kender ikke nogen der har en i forvejen. Jeg er kun ude efter
> performance/pris - alle æstetiske overvejelser om hvorfor 64bit

Der er ingen grund til at købe Athlon64 hvis ikke du har behov for at køre
64 bit applikationer - som der er ganske få af p.t.
Den er lidt hurtigere end Athlon XP, men det er vist ikke det helt store og
gevinsten blegner når den ses i lyset af prisforskellen IMO.

Se evt. en ydelsessammenligning i artiklen her:
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=2038

> PS: Hvis man gider gå lidt ned i FSB hastighed kan man få en Athlon XP
> 2700+ til 700kr .. den slags overvejelser tæller også.

Tjaa, en 2500-3000 XP er nok de bedste valg mht. performance/pris p.t.
Mht. valg af bundkort, vil jeg stærkt anbefale at du går efter Nforce2 Ultra
eller 400. Alt efter model og hastighed kan du slippe afsted med 1200-1700
for CPU+bundkort.

> ca 1000kr sparet.. og hvis performance forskellen ikke er meget
> mærkbar - så kunne man jo bruge de 1000kr til at smide efter 128MB
> ekstra ram på Radeon 9800 Pro kortet...

Eller købe modellen større 9800 XT?

--
Mvh Kenneth

Fjern en mail fra min emailadresse.
Remove one mail from my email address.

Fra : Egil Solberg

Dato : 04-05-04 21:15

Kenneth wrote:

> [...]
> købsguides. Nforce2 bundkort fåes fra lige under 500 bobs, og der er
> vist ikke den store forskel i hastighed modellerne imellem.

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=19631&highlight=pci+nforce2

Dette problem på i alle fald Asus A7N8X-serien, hvilket jeg iøvrigt selv
har, ville få mig til at forsøge et board med VIA chipset.
Det aller nyeste, med KT880 chipset er lige så hurtig som nforce2.
http://www.viatech.com/en/k7-series/kt880.jsp
Mange har rapporteret at en KT600-løsning fungerer udmærket og meget
stabilt, også ved lidt "odde" FSB-hastigheder.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-05-04 00:38

On Tue, 04 May 2004 17:27:26 +0200, Kenneth wrote:

<snip>

>Der er ingen grund til at købe Athlon64 hvis ikke du har behov for at køre
>64 bit applikationer - som der er ganske få af p.t.

Der er nu en hel del af dem...

>Den er lidt hurtigere end Athlon XP, men det er vist ikke det helt store og
>gevinsten blegner når den ses i lyset af prisforskellen IMO.

K8 er nu en del hurtigere end den gamle K7 arkitektur...hvilket har fået
HP til at presse AMD til at levere en K8 hvor long mode er slået fra, til
deres notebooks.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Simple is rarely as simple as it looks.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 20:38

On 4 May 2004 06:24:56 -0700, sdide@webspeed.dk (S?ren Dideriksen)
wrote:

> [...]
>
>ca 1000kr sparet.. og hvis performance forskellen ikke er meget
>mærkbar - så kunne man jo bruge de 1000kr til at smide efter 128MB

hej jeg kikker selv efter bundkort og cpu jeg er kommet frem til et
soltek bundkort http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22566
og cpu'en en XP-M 2400 som skulle være god at OC til ca XP3000
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67875 men er ikke helt
sikker på hvilken køler der er stor nok til at køle cpu'en ned når man
OC.

håber at det er noget du kan bruge til noget

arne