Gedder?
Fra : Kim

Dato : 04-05-04 13:51

Hej.
Hvordan står det til med geddefangsterne i det danske land? Eller har alle
hornfiskefeber for tiden?

Knæk & bræk
Kim.

Fra : ANS

Dato : 04-05-04 17:57

"Kim" <kjahnsen@mail.tdcadslfjern.dk> wrote in message
> Hej.
> Hvordan står det til med geddefangsterne i det danske land? Eller har alle
> [...]
Hej Kim

Se Flyderingsklubbens hjemmeside, fra turen 1.maj.
http://www.flyderingsfiskeri.dk/ture/2004/karlsgaarde-01_maj_2004.htm
Knæk & Bræk
Andreas N. Sørensen

Fra : Smirge

Dato : 05-05-04 14:12

On Tue, 4 May 2004 14:50:46 +0200, "Kim"
> [...]

>Hej.
>Hvordan står det til med geddefangsterne i det danske land? Eller har alle

Næh, jeg tog 5 stk den 1 maj - største var på 82 cm og den mindste var
på 67 - + 4 smågedder, som alle var under målet - de blev selvf.
genudsat.

Martin_P

Fra : Q

Dato : 06-05-04 08:47

Min søn og jeg var på en tur efter gedder, det blev til ialt 14 gedder oppe
i båden, mens vi mistede 6, hvoraf een af disse var et MEGET vægtigt
eksemplar.
Der er lagt et billede ud på dk.binaer, under "gedder" af de fire største,
min søn stod for fangsten af de tre største, hvoraf den største var på 9 kg.

Essox.

"Are you still wasting your time with spam?...
There is a solution!"

Protected by GIANT Company's Spam Inspector
The most powerful anti-spam software available.
http://mail.spaminspector.com

Fra : Q

Dato : 06-05-04 11:48

Alle gedder blev selvfølgelig genudsat efter fotografering.

Fra : mikkel paulsen

Dato : 12-05-04 00:19

"Q" <Q@Q.DK> wrote in message news:<409a17fe$0$497$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Alle gedder blev selvfølgelig genudsat efter fotografering.

Hvorfor? gedder smager da godt!

plus en undersøgelse siger at 70% af de gedder som har været over vand
dør, så hvis de skal genudsættes, skal krogen pilles ud af munden
under vand, hvilket er ret svært med trekroge.

Fra : Q

Dato : 12-05-04 12:26

Meget muligt at gedder smager godt, det er da også iorden at tage en eller
et par hanner på 2-3kg med hjem, for hvem kan spise 10-12-15 (hunner) kg
gedde??
Sæt dog de store hunner ud igen, da det jo trods alt er dem der skal fører
arten videre.

Og hvis det er rigtigt at ca. 70% af alle genudsatte gedder dør, så skulle
mit geddevand være dækket af døde gedder, så det er noget sludder, hvis du
ved hvordan de skal behandles under fight, landing, afkrogning og
genudsætning overlever 9 ud af 10 afhængigt af hvor dybt de er kroget, og
hvis de er kroget for dybt, skal de selvfølgelig ikke genudsættes.

Fra : Poul Krogh

Dato : 12-05-04 13:23

Du har vel ikke et link eller en reference til den undersøgelse, den vil jeg
da gerne se. Troede da at overlevelsesprocenten var LANGT højere. Ærgeligt.

Fra : Q

Dato : 12-05-04 13:27

Det er den også, men generelt set, og alt efter hvem der fanger dem, og
hvordan. Da mange mener at gedder kun er til for at blive udryddet, og at de
skader det vand de nu findes i, ser man (jeg ) tit der bare ligger en eller
flere totalt udtørrede gedder, som bare er blevet smidt på breden, i stedet
for at blive genudsat, eller blive taget med hjem.

Fra : Poul Krogh

Dato : 12-05-04 14:13

Ja. Desværre er den sidste idiot ikke født, eller for den sags skyld død,
endnu. Det kan kun være underbemidlede individer, af befolkningen, der mener
at man kan tillade sig at udrydde en art, blot fordi de ikke bryder sig om
dyret. Sikke da nogle tumper. Hvis nogle skulle foreslå at udrydde feks.
bækørreden, ja så ville der være ramaskrig. Men en gedde er jo bare et dumt,
stort rovdyr, der spiser nogle af de fisk vi ønsker at fange. De har været
her længe, længere end os !? Man efterlader sq da heller ikke en hund,
bundet til et træ, blot fordi man ikke bryder sig om arten som sådan. Det
ville straks få folk op af stolene. Og så længe man, definitivt, ikke har
modbevist, at fisk ikke kan føle smerte, skal man da ikke påføre noget dyr
unødig overlast.

Grrr blir lidt sur når man ser sådan noget.

Fra : Q

Dato : 12-05-04 14:59

Sådan!!

Fra : Jan Jensen

Dato : 15-05-04 19:50

jeg er fulstændig enig i at gedden er en skøn fisk at fange og sætte ud
igen:

"Poul Krogh"
> Ja. Desværre er den sidste idiot ikke født, eller for den sags skyld død,
> endnu. Det kan kun være underbemidlede individer, af befolkningen, der
mener

men latterlige kommentare som overstående er da fuldstændig hen i vejret,
hvad har det med ubemidlet at gøre at nogen ønsker gedden udryddet.
kun et mega fjols kan komme med sådanne udtalelser.

mvh
Jan

Fra : David Konrad

Dato : 12-05-04 16:47

"Q" <Q@Q.DK> wrote in message
> [...]
stedet
> for at blive genudsat, eller blive taget med hjem.

Svineri - ganske enkelt. De skulle have deres fiskestænger knækket og rulles
i VMC-kroge

Gedden er imho blandt de flotteste fisk overhovedet, og er både snu og
uberegnlig.

Fra : Q

Dato : 12-05-04 18:49

Det er korrekt, men man skal nok være inkarneret geddefisker for at kunne se
det fra det synspunkt.
Geddefiskeri er kort sagt et helvedes spændende fiskeri.

Fra : Shsj

Dato : 14-05-04 09:45

Hej.

Ja, jeg er enig i at gedden er både flot og uberegnelig, og den skal
naturligvis behandles med varsom respekt.
Jeg må dog sige, at jeg også i høj grad nyder en gedde-frikadelle eller to
fra gedder mellem 2 - 3 kilo; jeg vil ligefrem påstå, at jeg ser det som
moralsk forkasteligt at genudsætte en god spisefisk til fordel for
kølediskens industridyrkede skinke (bare som eksempel).
At gedden, eller fisk i det hele taget, er snu, det er jeg ikke enig i. Jeg
vil ligefrem mene, at de figurerer blandt jordens dummeste dyr; deres
hjerner består næsten udelukkende af det limbiske system, deres intelligens
er dermed på højde med andre "lavtstående" krybdyr; jeg vil betegne deres
bevæggrunde, gøremål og motiver som værende udelukkende baseret på primitive
reflekshandlinger.
Vi skal værne om naturen med respekt, bruge den, nyde den og spise af den
hvis vi er sultne.

Mvh.
Shsj

Fra : David Konrad

Dato : 17-05-04 16:01

"Shsj" <Shsj@*SLET*kabelnettet.dk> wrote in message

> [...]
> moralsk forkasteligt at genudsætte en god spisefisk til fordel for
> kølediskens industridyrkede skinke (bare som eksempel).

Det ved jeg nu ikke. Man skal tænke på søens størrelse, fiskens funktion i
økosystemet mv. Én enkelt lystfisker kan i realiteten smadre et godt
fiskevand ved at slå samtlige fisk for panden.

Men selvfølgelig kan og bør man da en gang imellem spise de fisk man fanger,
hvis man har lyst. Jeg slår f.eks stort set alt fra havet for panden - med
søer er jeg ekstremt varsom.

> [...]
> er dermed på højde med andre "lavtstående" krybdyr; jeg vil betegne deres
> bevæggrunde, gøremål og motiver som værende udelukkende baseret på

Jeg har nu ofte observeret intelligent adfærd hos forskellige fisk - ikke
blot hos gedder generelt. Jeg er 100% overbevist om, at en fisk som gedden
også tænker eller har bevidsthed, bare på "fiskeniveau" - den har jo ikke
brug for mere...Men det er jo i høj grad en trossag - din observation er
nøjagtig lige så god som min.

> Vi skal værne om naturen med respekt, bruge den, nyde den og spise af den
> hvis vi er sultne.

Ja.

Fra : Tom

Dato : 13-05-04 13:28

mikkel_paulsen@hotmail.com (mikkel paulsen) wrote:

> plus en undersøgelse siger at 70% af de gedder som har været over vand
> dør,

Mikkel du er fuld af løgn.

En påstand grebet ud af luften. Kom med et link den omtalte undersøgelse.
Jeg kender personligt til den samme gedde, der har været på land 3 gange
i løbet af 3 uger. I fin kondition hvergang !!!

Gedder omkring 3 kg er fine spisefisk. Sæt alle andre ud igen. Det mener
jeg.

Med venlig hilsen

Tom Hansen

Fra : mikkel paulsen

Dato : 20-05-04 17:24

Tom <test@mail.dk> wrote in message news:<test-DC8D7A.14282013052004@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
> i løbet af 3 uger. I fin kondition hvergang !!!
>
> Gedder omkring 3 kg er fine spisefisk. Sæt alle andre ud igen. Det mener

jeg kan ikke give jer et link til undersøgelsen! men min far som
arbejder på DFU "danmarks fiskeri og hav-undersøgelser" har en kollega
som har lavet undersøgelsen over genudsættelse på 3 arter Gedder,
Ørreder og en mere. den viste at 70% af de fisk uanset art døde efter
genudsættelse.

MEN BID MÆRKE I DET JEG HAR SKREVET FOREGÅENDE DET ER DE FISK SOM HAR
VÆRET PÅ LAND, DVS FISK SOM SKÅNSOMT BLIVER AFKROGET I VAND OVERLEVER
BEDRE!!!!!!

grunden er at der går infektion i skællene, og til jer som siger at
vandet så ville flyde med døde fisk NEJ, for typisk synker fiskene til
bunds fordi deres luftblære kun er fyldt med luft lige efter den har
været på land, og fiskene dør af infektion som sker flere dage ja uger
efter!

og til jer TÅBER som ikke tror mig, så prøv at holde skaller i jeres
akvarium det gør jeg, og jeg fangede 10 hvor af kun 4 har overlevet,
og det er fordi jeg ikke har afkroget dem i vandet men på land. dem
som døde "typisk to uger efter" lå på bunden de flød ikke i
overfladen!

Fra : Q

Dato : 20-05-04 18:02

Stadig en gang sludder og vrøvl.

Fra : David Konrad

Dato : 20-05-04 19:06

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> og det er fordi jeg ikke har afkroget dem i vandet men på land. dem
> som døde "typisk to uger efter" lå på bunden de flød ikke i

Udover dit noget svulstige sprog maner det virkelig til eftertanke. Jeg
håber faktisk ikke du har ret! Men det burde under alle omstændigheder
være en opfordring til, i så vid udstrækning som muligt at afkroge fisk
under vand!

Fra : M :-\)

Dato : 20-05-04 22:22

ja ja.. og mennesker dør få uger efter de har badet i vand.. altså søer og
havet.. men det ser vi jo heller ikke.. for vi har slet ingen svømmeblærer
og synker med det samme..!!

det at dine fisk dør i akvarium skyldes måske forkert temperatur, stress
m.m. end de er vandt til..

jo selvfølgelig har du en pointe.. fisk skal helst afkroges i vandet.. og
gerne med en bomuldshandske på, som gøre at den ikke smutter så let og
derved får skrabet mere skæl og slim af end højst nødvendigt...

Fra : Tom Hoved

Dato : 20-05-04 22:52

Min far kan banke din far og månen er lavet af grøn ost.
Det er påstande som er ligeså underbyggede som dine !

Kom nu med noget konkret mikkel. Du omtalte en undersøgelse. Hvorfor kan
vi ikke kigge med i den ?

PS. Husk at pumpen til dit akvarie også skal være tændt om natten.

Fra : mikkel paulsen

Dato : 23-05-04 17:25

Tom Hoved <sdjkjdf@msn.dk> wrote in message news:<sdjkjdf-1771F9.23515820052004@news.tele.dk>...
> [...]
> vi ikke kigge med i den ?
>
> PS. Husk at pumpen til dit akvarie også skal være tændt om natten.

jeg er lige glad med og i tror mig eller ej, men hvorfor fanden skulle
jeg gide bruge min til på at skrive løgn og latin på nettet, jeg har
andre ting at bruge min fritid på fx fiske.

Ang akvarium så var det ikke pga. forkert temperatur eller andet, de
begyndte at få opsvulmet skind hvor fra der kom blod, ret ulækkert
faktisk. men tydeligt noget som godt kunne stamme fra bakterie angreb
nu hår slimlaget forsvandt ved at blive afkroget på jorden.

Fra : David Konrad

Dato : 24-05-04 11:55

> [...]
> faktisk. men tydeligt noget som godt kunne stamme fra bakterie angreb
> nu hår slimlaget forsvandt ved at blive afkroget på jorden.

Kan nogle her oprigtigt afvise, at de i populære fiskevande aldrig har
fanget en fisk, der har sår på kroppen som viser et tydeligt fingeraftryk..?
Det sker, når folk tager fisken med tør hånd og afkroger den.

Fra : Tom

Dato : 24-05-04 14:09

Kan nogle her oprigtigt afvise, at de i populære fiskevande aldrig har
fanget en fisk, der har sår på kroppen som viser et tydeligt
fingeraftryk..?

Hej David.

Jeg har fisket i 37 år og har aldrig set "fingeraftryk" på en fisk. Jeg
har derimod set masser af fisk med garnskader..

Hvilke fiskearter har du set det på og i hvilket vand ?

med venlig hilsen

Tom Hansen

Fra : David Konrad

Dato : 24-05-04 14:41

> Hej David.
>
> Jeg har fisket i 37 år og har aldrig set "fingeraftryk" på en fisk. Jeg
> har derimod set masser af fisk med garnskader..

Ja - *det* ser man jo mere hyppigt.

> Hvilke fiskearter har du set det på og i hvilket vand ?

Vel en 10 gange alt i alt. Jeg husker det særligt fra Rønne Havn, hvor der
engang var rigtigt mange regnbueørreder og mange fiskere - dengang så jeg
det adskillige gange. Jeg har også set det med en gedde. Men det er jo langt
fra en hverdagsoplevelse, men det kunne da ligge lidt i forlængelse af det,
der påståes mht dødeligheden blandt genudsatte fisk (som jeg nu personligt
tror er overdrevet)

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-06-04 15:41

> [...]
fingeraftryk..?
> Det sker, når folk tager fisken med tør hånd og afkroger den.

Jeg fangede engang en gedde, der havde et stålforfang med en rusten 3-krog.
Krogen var inde i munden, og forfanget stak ud igennem gællerne. Den blev
sikkert glad for at få det fjerne - kunne forestille mig, at det måtte
irritere den. Fisken blev genudsat.

Fra : Q

Dato : 03-06-04 20:13

Endnu et eks. på at den påstand om en dødelighed på 70% er vildt overdrevet.

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-05-04 14:45

On Thu, 6 May 2004 09:47:08 +0200, "Q" <Q@Q.DK> wrote:

> [...]
>min søn stod for fangsten af de tre største, hvoraf den største var på 9 kg.

Flotte fisk

M.V.H

Kim Hansen

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : Henrik Leth

Dato : 13-05-04 16:37

Har i Dronningborg Bredning foretaget en privat undersøgelse der
dokumenterer, at samme gedde inden for den samme måned er fanget tre
gange!

Kan tilslutte mig anbefalingerne om at genudsætte alle de store hungedder!

***
Henrik Leth
www.brakvand.dk
***

Fra : Henrik Leth

Dato : 26-05-04 17:04

Hvis det var så "dødeligt" for fiskene at blive fanget og genudsat, burde
vi jo ikke have noget mindste mål - altså genudsætning af undermålere.

***
Henrik Leth
www.brakvand.dk

Fra : Q

Dato : 31-05-04 12:51

Her kommer lige et citat fra Sportsfiskeren, dog drejer det sig kun om
undersøgelser foretaget på ørreder og laks:

"Citat begynd"
Undersøgelser viser, at så længe fisken ikke er kroget i gællerne, vil
mellen 95 og 99,9 procent overleve mødet med lystfiskeren. En helt ny
undersøgelse fra Alta viser feks. at ud af 44 lystefiskerfangede laks, der
alle var radiomærkede, overlevede de 43 ind til gydningen. Det svarer til
98%.
Hvad kan man så gøre for at undgå de dybe krogninger? Ikke overraskende
er flue mere skånsomt end blink og spinnere.
Dette generelle billede holder dog ikke altid, det viste sig feks. at
ingen ud af 230 store ørreder døde efter mødet med en Rapala wobler. Det
overraskende resultat skyldes, at wobleren ikke i et´ eneste tilfælde
krogede fisken så dybt at gællerne og hals tog skade. Fiskeri med agn, eks.
især orm, er hårdest ved fiskene. Her viser undersøgelserne, at dødeligheden
ligger mellem 45 og 70%.
Til sidst en opfordring til at undgå at nette fisk, man ønsker at
genudsætte. En helt ny undersøgelse viser, at op mod 14% dør efter mødet med
lystfiskerens fangstnet på grund af de skader, nettet forvolder på slim og
skællag samt finner.

Her er dødeligheden i % alt afhængig af hvor fisken er kroget:
Gæller: 50%
Spiserør: 28%
Tunge: 7%
Øverst i munden: 5%
Kæbeparti: 5%
Øje: 3%

"Citat slut"

Vi ved jo alle, at hvis en fisk, uanset hvilken slags, er kroget dybt, eller
i gællerne SKAL DEN IKKE genudsættes.
Så mon ikke Mikkel Poulsens påstand, om 70% af alle fisk der har været over
vandet dør, kan manes i jorden.
Som skrevet før, hvis man ved hvordan fisken skal fightes, landes, fakroges
og genudsættes, vil langt de fleste(over 95%) overleve.
Så jeg kan stadig kun råde til at genudsætte fisk. (her snakker jeg om de
store hungedder) Der er jo en grund til at der sættes geddeyngel ud flere og
flere steder.

Fra : Tom

Dato : 01-06-04 09:22

In article <40bb23a9$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Q" <Q@Q.DK>
wrote:

> Vi ved jo alle, at hvis en fisk, uanset hvilken slags, er kroget dybt, eller
> i gællerne SKAL DEN IKKE genudsættes.

Hej Q

Jeg er fuldstændig ening med dig, MEN fisk under målet skal dog
genudsættes uanset tilstand !

Med venlig hilsen

Tom Hansen