Mysteriet om Marie Kirstine Schach
Fra : aafe

Dato : 04-05-04 13:18

Første gang jeg stødte ind i min tip3 oldemor, Marie Kirstine Schach,
var ved hendes søn, Ib Christian Kroghs, barnedåb i Budolfi Kirke,
Aalborg i 1811.

Det viste sig senere, at Marie Kirstine Schack blev født som et
såkaldt uægte barn i Elling Sogn, Hjørring amt i 1780, af forældrene
Schack Pedersen og Zidsel Jensdatter, der imidlertid ikke var at finde
i FT 1787, hvor Marie Kirstine figurerede som plejebarn hos sin
fadder, Søren Axelsen af Strandby.

Ved søgning i Elling Kirkebog, FT og IGI findes der tilsyneladende
ikke nogen Schack Pedersen på dette tidspunkt. Den eneste kandidat der
dukker op ved søgning i IGI, er en Schack Vittinghoff Peitersen Höyer,
der som søn af en Peiter vel også - efter patronym systemet - kan
kaldes for Schack Pedersen.

Schack Vittinghoff Peitersen Höyer hørte imidlertid ikke hjemme i
Hjørring Amt, men var degn i Aalborg amt, hvor han bl.a. havde unge
piger boende "til opdragelse".

Marie Kirstine Schack havde tydeligvis forbindelser til Ellinggaard,
der i nogle generationer tilsyneladende var ejet af nogle
Vittinghoff'er. Det vides imidlertid ikke om Schack Vittinghoff
Peitersen Höyer også havde forbindelse til Ellinggaard og/eller
Strandby.

Jeg har hverken fundet introduktion eller publice absolvering af
Zidsel Jensdatter i Elling Kirkebog, hvilket får mig til at formode,
at Zidsel Jensdatter ikke hørte til i Elling Sogn.

Ved FT 1801 er det ikke lykkedes for mig at finde Marie Kirstine
Schach eller Schacksdatter (stavet på mange forskellige måder) i
Danmark, i det hele taget. Men, den 15 december 1805 indgik Marie
Schach alligevel ægteskab med Jens Michelsen Krog i Vor Frue Kirke i
Aalborg.

Ved sønnen, Ib Christians dåb i 1811, ses Jens Michelsen Krog at være
såvel ejer af gaarden Mariendahl, som Sognefoged og Dannebrogsmand i
Hasseriis, mens hans bror, Chr. Krog var Gaardmand (på faderens
tidligere fæstegaard), Broefoged og Skoleforstander i Østeruttrup.

Jeg undrer mig dels over de gedulgte omstændigheder ved Marie Kirstine
Schachs fødsel og ophav, samt Jens Michelsen Krogs vel nok lidt
hurtige opstigen til materiel velstand, magt og ære, men kan
tilsyneladende ikke komme videre med de arkivalier jeg har adgang til,
her i hovedstaden.

Skulle nogen ligge inde med mere detaljerede oplysninger, der kan
kaste lys over Marie Kirstine Schachs ophav, samt Jens Michelsen Krogs
opstigen til materiel velstand, magt og ære, vil jeg meget gerne i
kontakt med vedkommende.

Med venlig hilsen
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 06-05-04 09:36

On Tue, 04 May 2004 14:18:06 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>ikke nogen Schack Pedersen på dette tidspunkt. Den eneste kandidat der
>dukker op ved søgning i IGI, er en Schack Vittinghoff Peitersen Höyer,

Hej Arne

Jeg har lavet lidt slægtsforskning for en pige, der havde aner på
godset Leerbech Elling sogn. Desværre gik det ikke så godt for
godsejeren, da han gik konkurs og døde ret ung.

En af hans døtre Ingeborg Birgitte Møller ser du i FT 1845 som
SLÆGTNING til en Høyer. Denne relation har undret os, men jeg ser lige
på sagen igen.

Hjørring, Horns, Elling, Elling, , , 2, FT-1845

Christen Peter Høyer, 56, Gift, , Skolelærer, Hee sogn Ringkøbing amt
Inger Dorthea Schjødt, 47, Gift, , Hans kone, Odense Fyn
Peter Bonne Høyer, 18, Ugift, , Deres børn, Elling sogn
Andreas Joseph Høyer, 13, Ugift, , Deres børn, Elling sogn
Anna Margrethe Høyer, 3, Ugift, , Deres børn, Elling sogn
Ingeborg Birgithe Møller, 28, Ugift, , Slægtning underholdes af
huusfader, Elling sogn
Peter William Jochumsen, 12, Ugift, , Pleiebarn, Kjøbenhavn

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : aafe

Dato : 07-05-04 18:57

On Thu, 06 May 2004 10:36:24 +0200, K. Thidemann wrote:

> [...]
>
>En af hans døtre Ingeborg Birgitte Møller ser du i FT 1845 som
>SLÆGTNING til en Høyer. Denne relation har undret os, men jeg ser lige

Jeg formoder, at Schack Vittinghoff Peitersen Höyer var beslægtet med
den - en generation ældre - Schack Vittinghoff greve Holck, der i en
periode var ejer af Ellinggaard, hvorfra Leerbech vist er udstykket.

Men, jeg ser forbindelsen i Vittinghoff navnet, og har - udover ham
Schack - ingen oplysninger om Höyer/Høyer/Højer navnet/slægten.

mvh
Arne

Fra : Hans Poulsen

Dato : 09-05-04 19:50

K. Thidemann <k.thidemannFJERNDETTE@stofanet.dk> wrote in message news:<8qsj90hmttkkbrvg3cq4ouuhcumo5vnv6q@4ax.com>...

> [...]
> huusfader, Elling sogn
> Peter William Jochumsen, 12, Ugift, , Pleiebarn, Kjøbenhavn

Kære Arne

Du kender min familiemæssige tilknytning til Krogh-familien, og da jeg
så dit og Ketty Thidemanns indlæg, dykkede jeg ned i mine noter for at
se, om jeg kan bidrage med en oplysning. Og det kan jeg muligvis. Ibs
forældre var som bekendt:

Jens Michelsen Krogh, gårdejer, sognefoged, dannebrogsmand,DØBT
20.09.1778 og
Marie Kierstine Schackdatter, DØBT 01.05.1780.

Min note om Maries forældre indskrænker sig til:
Datter af Schack Pedersen og Zidsel Jensdatter i Strandby.

Kan "i Strandby" hjælpe dig?

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : aafe

Dato : 09-05-04 21:47

On 9 May 2004 11:50:15 -0700, (Hans Poulsen) wrote:

> [...]
>så dit og Ketty Thidemanns indlæg, dykkede jeg ned i mine noter for at
>se, om jeg kan bidrage med en oplysning. Og det kan jeg muligvis. Ibs

Ja, vi har jo snakket lidt om din og min tilknytning til Krogh
familien, ligesom jeg nogle gange - i dette forum - har været inde på
Marie Kirstine Schachs dåbsindførsel i Elling Kirkebog, der her og der
er svær at tyde, men hvor såvel Bodil Madsen som Kaj Ahlburg har
bidraget med værdifuld tydningshjælp, således jeg nu har styr på, så
godt som alt hvad der står i dåbsindførslen.

>Min note om Maries forældre indskrænker sig til:
>Datter af Schack Pedersen og Zidsel Jensdatter i Strandby.

Det interessante er jo, hvem denne Schack Pedersen kan være, da han
nemlig ikke har været at finde, hverken i folketællinger eller i IGI,
men hvor der istedet dukker en Schack Vittinghof Peitersen Höyer op,
når der søges i IGI. Og der ville der - efter min erfaring - ikke være
noget usædvanligt i, at denne Schack kunne blive ført ind i kirkebogen
med sit patronym, der på datidens jævne og gode dansk ville være
Schack Pedersen.

Der er mange forskellige indicier, der peger på, at kirkebogens Schack
Pedersen meget vel kan være Schack Vittinghof Peitersen Höyer, og det
er således denne mulighed jeg ønsker at få afklaret. Denne Schack
Pedersen døde før FT 1801.

Det er tydeligt for mig, at hverken Schack Pedersen eller Zidsel
Jensdatter hørte til i Elling Sogn, ligesom Marie Kirstine
Schacksdatter ved FT 1787 var plejebarn hos sin fadder Søren Axelsen i
Strandby. Jeg forestiller mig, at ægteparret Axelsen blev købt og
betalt for at opfostre det uægte barn, som Marie Kirstine jo var. Og
sådan en opfostring har almindelige småkårsfolk vel næppe kunne betale
for. Men, det kan jeg naturligvis ikke vide noget om.

Ved FT 1801 har jeg ikke kunne finde Marie Kirstine, på trods af, at
mange forskellige stavemåder er forsøgt. men, i 1805 var hun
ihvertfald i Hasseriis, hvor hun blev gift med Jens Michelsen Krog.

Jeg er også interesseret i oplysninger om, hvordan Jens Michelsen
Krogh kunne få råd til at købe Mariendahl.

Så, her er jeg lidt ude i hjørnerne og snuse

med venlig hilsen

Arne