Smasker for vildt
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-05-04 13:00

Hejsa

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på. Vi har i
aftes/nat passet min svigermor's gårdhund som er et par år ældre end Nicki.
Han er UTROLIG trykheds søgende og er over alt hvor man er.

Nå, men mit spørgsmål er, hvorfor smasker han så meget. Det er helt vildt
som han smasker og det er hele tiden, så meget at man er ved at få en fis
tilsidste af at høre på det. Jeg har ladet mig fortælle at hunde smasker for
at vise venlighed, men kan det også betyde det når det er en konstant
smasken?

Det skal måske siges at han er en lille lidt usikker hund. Oprindelig kommer
han fra en familie ( min svigermor fik ham i sommers ) som havde hans far,
og der var han uden tvivl nederst i rækken.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 13:22

Bolette Nielsen wrote:
> [...]
> han fra en familie ( min svigermor fik ham i sommers ) som havde hans far,
> og der var han uden tvivl nederst i rækken.

Mulig jeg tager fejl i dette tilfældet men jeg har ladt mig fortælle at
en af de første lyde hvalpe hører er smaske lyden de laver når de dier
sin mor. Og at alle pattedyr bliver beroliget når de dier er der ingen
tvivl om.

En anden ting er at alle dyr, også hunde der "spiser/smasker" ikke er en
trussel mod andre dyr så måske den bare insisterer på at den ikke er en
trussel mod jer og at I ikke trænger at gøre den noget.

Hvordan I skal gå frem for at gøre den mere sikker på sig selv kan jeg
ikke svare på, måske I bør tale med en hundeinstruktør.
En usikker hund der er bange for alt og alle er ikke en god hund, og kan
finde på at bide i selvforsvar så I bør absolut finde en løsning.

Mvh
Jan B

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-05-04 15:19

Hej Jan

"Jan Bergengen" <janDOTbergengenATmailDOTdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En usikker hund der er bange for alt og alle er ikke en god hund, og kan
> finde på at bide i selvforsvar så I bør absolut finde en løsning

Han er bestemt ikke bange for alt og alle, tvært om, han elsker alle
mennesker, og jeg tror faktisk godt jeg tør sige med 99,9% sikkerhed, han
kan IKKE finde på at bide, han er godheden selv over for mennersker og dyr,
faktisk en stor undskyldning for at han er til. Men som skrevet i første
indlæg, han er en lidt usikker hund stadigvæk. Måske kan man sige han er
usikker på sig selv, og det skyldes sikkers hans tidligere hjem ( ikke
menneskerne men hans far, som domineret ham meget ( også en grund til at de
ikke kunne ha' ham mere ))

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 15:37

Bolette Nielsen wrote:
> [...]
> menneskerne men hans far, som domineret ham meget ( også en grund til at de

Hej Bolette.

Flot! Så biter ikke hunden - måske. Det er vel egentlig ingen hundeejere
som tror at deres hund kan finde på at bide. Ikke jeg hellere for den
sags skyld. Men man kan ikke vide.
Men egentlig er jeg ikke optaget af om hunden biter eller ikke. Kun
at du bør kontakte nogen som måske kan hjelpe jer så den kan få lidt
mere selvtillid og blive tryggere på sig selv.
Måske et hundekursus sammen med yngere hunde kan hjelpe. Men tal med
en hundeinstruktør der du bor, som også kan se hunden.

Mvh
Jan B

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-05-04 20:24

Hej igen Jan

> Flot! Så biter ikke hunden - måske. Det er vel egentlig ingen hundeejere
> som tror at deres hund kan finde på at bide. Ikke jeg hellere for den
> sags skyld. Men man kan ikke vide.

Det har du uden tvivl ret i, det var også derfor jeg skrev 99,9 % .

> Kun
> at du bør kontakte nogen som måske kan hjelpe jer så den kan få lidt
> mere selvtillid og blive tryggere på sig selv.

Ja, måske var det en mulighed. Jeg må se om vi kan gøre noget, det er jo
ikke min hund, men min svigermor's

> Måske et hundekursus sammen med yngere hunde kan hjelpe. Men tal med
> en hundeinstruktør der du bor, som også kan se hunden.

Tak for dit råd

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : qfha

Dato : 04-05-04 16:28

"Bolette Nielsen" skrev d. 04-05-04 13:00 dette indlæg :
> [...]
far,
> og der var han uden tvivl nederst i rækken.

------

Det kan være mentalt som der nævnes, men det kan også være et spørgsmål
om han har et eller andet som generer ham i munden. F.eks et stykke gren
mellem de bageste kindtænder. Kig i hans mund.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-05-04 08:40

Hej

Først vil jeg jo sige at man lige skal sikre der ikke er noget fysisk
problem i den adfærd hunden har.

Så er smasken et "dæmpet signal" der i hundesprog betyder at den ikke
ønsker konflikt..hvis hunden er usikker så sender den mange andre
eget kropssprog og lære om hundens andre signaler. Og så er det muligt
at give den selvtillid ved at hjælpe den i dens hverdag, men det er
svært at beskrive på en mail.
Det at den smasker hele tiden og følger jer ser jeg klart som et tegn
på den prøver at fortælle et eller andet, men det kan være svært at
gennemskue hvis man ikke har flere detaljer om hvordan dens hverdag
er..

Hvis du vil vide mere om dæmpede signaler er der en bog der hedder "På
talefod med hunden" af Turid Rudgaas og bogen "hundelytteren" af Jan
Fennell.

Jeg har selv haft en meget usikker hund som jeg har "højnet" ved at
hjælpe ham med at støtte ham i situationer han havde brug for det og
beskytte ham mod det han var bekymret for, dette har styrket hans
selvtillid.
Min Hund fulgte også mig konstant og det var SÅ irriterende, så jeg
kan godt følge jer

Men hvis du ønsker yderligere hjælp så findes der både bøger og
trænere der kan hjælpe dig med at vise hvad man kan gøre..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : simon leth jensen

Dato : 05-05-04 20:05

Hej Bolette
Hunde smasker hvis de bliver udsat for noget de ikke er tryg ved,prøv og se
om han også kigger væk eller gaber.
De smasker også for at beroligere sig selv, det kommer an på omgivelserene.
Hilsen tina