Camping i Polen
Fra : Beboerhuset Tousgård~

Dato : 04-05-04 11:25

Vi rejser den 14 maj sydøst til polen i 14 dage i autocamper. Vi har
planlagt at starte i det nordvestlige hjørne og køre ned til Krakow området.
Jeg vil derfor spørge gruppen om der er nogle campingpladser der kan
anbefales og om der er noget man skal tage sig iagt for.
På forhånd tak

Bent Hansen

Fra : Harry

Dato : 06-05-04 08:18

"Beboerhuset Tousgårdsladen" <tousgaardsladen@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<40976f72$0$18661$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
> [...]
> Jeg vil derfor spørge gruppen om der er nogle campingpladser der kan
> anbefales og om der er noget man skal tage sig iagt for.

Oplysninger om campingpladser er endnu ret sparsomme. Kig evt. på:
http://www.hanses-campingsider.dk/lande/polen.htm

Jeg har kørt en del - men ikke camperet - i Polen. Nu er de jo medlem
af EU, men jeg tor stadig, der bliver stjålet en hel del, så sørg for
at camperen er forsvarlig låst, parker helst kun på bevogtede
parkeringspladser og kør for alt i verden ikke for stærkt. Det er ikke
lykkes mig at undgå en hastighedsbøde endnu. Du skal ikke regne med at
kunne køre så lange dagsmarcher som f.eks. i Tyskland eller Frankrig,
da vejene tildels er noget bulede, smalle eller der er meget trafik på
smalle veje.

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-05-04 08:34

Beboerhuset Tousgårdsladen wrote:
> [...]
campingpladser
> der kan anbefales og om der er noget man skal tage sig iagt for.

Hej Beborhuset Tousgårdsladen

Jeg har ikke erfaringer med camping i polen men fandt denne søgeside
til Polske campingpladser.

http://www.campingdanmark.dk/pages/netcampings.asp?country=25

Skiv gerne herinde om dine erfaringer når du kommer hjem.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Kim Olsen

Dato : 06-05-04 18:24

> Jeg vil derfor spørge gruppen om der er nogle campingpladser der kan
> anbefales og om der er noget man skal tage sig iagt for.
> På forhånd tak
> Bent Hansen

Hej Bent

Det er snart 6 år siden vi sidst har camperet i Polen, så anbefalinger
omkring campingpladser, vil jeg helt undlade - der kan være sket meget.

Et godt råd er, at købe et campingkort på den første tank I møder i Polen.
Men regn alligevel ikke med at alle pladser er på kortet, og at alle pladser
på kortet findes i virkeligheden. Det er sådan en østlandsk specialitet

Ellers er Polen et dejligt land, og omkring Krakow må I absolut se både
Ausswich koncentrationslejren og ikke mindst saltminen Wielichka (nok ikke
stavet rigtigt).

Men pas på. Der stjæles meget i polen, og korruption er udbredt. Brug derfor
kun parkeringspladser med opsyn (betalingspladser), og hold ikke ind på øde
rastepladser og kør ikke om natten.

Vejene er generelt gode, men pas på. Både hastighedsoverskridelser og andet
skal afregnes kontant med hvad beløb betjenten nu kommer på, og regn ikke
med en kvittering.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Ped

Dato : 07-05-04 17:43

> [...]
> Jeg vil derfor spørge gruppen om der er nogle campingpladser der kan
> anbefales og om der er noget man skal tage sig iagt for.

Jeg kørte sammen med et par andre på motorcykel gennem Polen for to år
siden på vej til De baltiske Lande. Vi havde to overnatninger undervejs,
den ene på den kommunale campingplads i Torun (så vidt jeg husker), og
den anden på en lille, privat plads nær den litauiske grænse. Begge
steder havde sanitet af acceptabel kvalitet, og der var egentlig ikke
noget vi var utilfredse med, selvom det ikke helt var vesteuropæisk
standard. Men begge steder var der rent, og der var rigelig med varmt
vand i bruseren. Vi blev ikke bestjålet, og vi følte os på intet
tidspunkt utrygge. Men fra anden side ved jeg, at tyveri fortsat er et
stort problem, så pas godt på tingene. Og der er jo en grund til, at
nogle p-pladser er bevogtede.

Polen er et smukt land, så det kan godt betale sig at give sig god tid.
Og det er også nødvendigt, for politiet står alle vegne med laseren
parat - et sted så vi dem med blot 1 km's mellemrum og ofte med 5 - 10
km's mellemrum. Polakkerne er dog flinke til at advare ved at blinke med
lyset. Vejene er ofte dårlige - nogle steder meget dårlige, med
sporriller på op til 20 cm - og da der ofte er en del langsom
lastbiltrafik, der kan være svær at komme udenom, skal man ikke regne
med lange dagsmarcher. 400 km gjorde vi den ene dag, og lidt mindre den
anden, og det vel at mærke på motorcykler, der har meget nemmere ved at
sno sig i trafikken. I den nordlige del af landet har jeg hørt om
dagsmarcher på 2-300 km.

Nettet af tankstationer er tæt, så der er ingen grund til bekymringer
vedr. brændstof. Og vi var alle tre enige om, at vores motorcykler gik
bedre og mere økonomisk på billig polsk lavprisbenzin end på det vi
normalt tanker i DK. Nettet af landevejscafeterier er også tæt, og vi
havde kun gode kulinariske oplevelser. Altid friske råvarer, rigeligt og
godt tillavet, og altid sirligt anrettet - selv i den mindste lille
biks. Hæveautomater finder man overalt.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

--
Fjern "handicappet" i min mailadresse ved svar.