finde Autonummer i en Acces Db
Fra : Tor Lund

Dato : 04-05-04 09:34

jeg har brug for umiddelbart efter at jeg har insat i min acces db at vide
hvilket autonummer den har genereret. findes der en SQL sætning til denne
opgave eller er jeg nød til at søge i db'en??

mvh Tor Lund

Fra : Tor Lund

Dato : 04-05-04 13:11

jeg lavede en "Select Max(VareNr) from Vare" synes bare ikke det er
optimalt. læste noget på nettet omkring en
"Select @@identity" som skulle give den sidst indsatte værdi. men det virker
ikke for mig. nogen der har lidt Videm :)

mvh Tor Lund

Fra : Kasper Larsen

Dato : 04-05-04 20:27

"Tor Lund" <SLETDETTEmistral@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
virker
> ikke for mig. nogen der har lidt Videm :)

Hvis VareNr er din primærnøgle eller du på anden måde har skabt et index på
denne attribut skulle søgningen ikke være så tung. Ved første øjekast ser
autonummerering vældig smart ud, men efter at have skulle lave vedligehold
på tabeller med autonummer som primærnøgle eller som del af primærnøglen, er
jeg holdt op med at brug autonummerering, just my 5 cent.

Fra : Tor Lund

Dato : 04-05-04 21:05

> [...]

er
> jeg holdt op med at brug autonummerering, just my 5 cent.

hvorfor synes du at det ikke er smart at bruge autonummering til en
primærnøgle. det skulle da kun være hvis man skal have mulighed for at ændre
VareNr til noget andet. sådan som jeg kan se. eller kan det skabe problemer
i andre sammenhænge ?..

mvh Tor Lund

Fra : Kasper Larsen

Dato : 04-05-04 22:54

> [...]
ændre
> VareNr til noget andet. sådan som jeg kan se. eller kan det skabe

Det var netop behovet for frit at kunne ændre i primærnøglen ( som var
autonummereret ) der fik mig til at fravælge autonummerering. Det er ret
lang tid siden af jeg traf den beslutning som jeg kan faktisk ikke huske
detaljerne, sorry.

Fra : Troels Arvin

Dato : 04-05-04 23:30

On Tue, 04 May 2004 22:05:17 +0200, Tor Lund wrote (Subject: "Re: finde
Autonummer i en Acces Db"):

> [...]
> VareNr til noget andet. sådan som jeg kan se. eller kan det skabe problemer

Det er en ret klassisk diskussion. På
http://c2.com/cgi/wiki?AutoKeysVersusDomainKeys kan man se en slags
diskussion om emnet. (C2's sider er somme tider lidt svære at finde
hovede og hale i, men oftest går man ikke helt tomhændet derfra.)

Hovedargumenterne imod autogenerede nøgler er nok, at de kan sløre fejl:

- Ved at benytte verdensfjerne nøgler i databasen bliver det
svært at kontrollere, om databasen nu faktisk også afspejler
det, man anså som registreret.
Se fx. http://www.intelligententerprise.com/030917/615celko1_1.jhtml
for en artikel om dette.

- Man kan komme til at indføje samme række flere gange, uden
at databasen protesterer, fordi tabellens nøgle er autogenereret.
Væk ryger dermed en vigtig egenskab ved éns relationelle
databasesystem.

Jeg tror, at der er situationer, hvor autogenerede nøgler ikke er til at
komme uden om. Men at bruge dem systematisk og ukritisk synes jeg er
udtryk for lemfældighed.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-05-04 15:00

Troels Arvin wrote

> Hovedargumenterne imod autogenerede nøgler er nok, at de kan sløre fejl:

<snip 2 points>

Hmmm, der kan vist ikke være så forfærdelig mange argumenter imod de argumenter
Borset fra det burde man tage sig sammen og skaffe sig lidt Celko litteratur
Det er betemt ikke kedelige historier den man kan diske op med

- Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-05-04 15:19

On 5 May 2004 06:59:53 -0700, polonline@hotmail.com (Peter Lykkegaard)
wrote:

>Hmmm, der kan vist ikke være så forfærdelig mange argumenter imod de argumenter

Selv argumentet med at indsætte den samme række flere gange kan jo
begrænses af passende constraints. Primærnøglen behøver jo ikke at
være den eneste constraint tilstede.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: "Der er et yndigt land" (og ikke "Det er et yndigt land")

Fra : Kasper Larsen

Dato : 05-05-04 17:07

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Selv argumentet med at indsætte den samme række flere gange kan jo
> begrænses af passende constraints. Primærnøglen behøver jo ikke at
> være den eneste constraint tilstede.
>
> --
Næ, det har du da ret i, men persoligt synes jeg at det "mudre" vandene hvis
der er constraint til højre og venstre, men jeg er nu også nem at forvirre

Kasper